Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bleka filmer med H.264

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-06-28 10:41

Har testat att koda lite i H.264 med QT Pro och den här codecen är verkligen grymt bra. Tyvärr så blir allt jag kodar i H.264 med QT Pro lite blekare än orginalet. Och det blir bara så när jag kodar med just H.264, inte mov eller mp4. Så det är inte QT utan nåt med just H.264-codeen. En bugg eller kan man ställa in sånt här nånstans?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 17:45

Njae, det är inte ovanligt att en codec påverkar bilden som nu nämner ovan. Enda lösningen är att påverka bild vid komprimering och du har rätt usla verktyg för det i QT Player Pro. Compressor tror jag är det enda vettiga h.264 valet idag (Compression Master kör ju med en, tyvärr, rätt skamlig h.264 codec kvalitétsmässigt).

Förra "kick of the hill" (Sorensson Video Pro 3.1) led av andra problem - filmen blir där enormt kontrastrikt bl.a.

• Oregistrerad
  • 2005-06-28 18:02

Tycker inte man ska behöva justera kontrast och färger om man vill ha kvar dem som de är. Det funkar ju med andra codecar i Quicktime Pro

Erik, vad menar du med skamlig H.264 i Compression Master?
Många anser den vara bättre än Apples H.264, ex en viss Ben Waggoner för o nämna en.
Vad har du jobbat med för filer och inställningar, kan tänka mig att dom går o tuna rätt rejält om du är missnöjd med kvalitén.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-28 19:32
  • Oregistrerad
  • 2005-06-28 20:06

Verkar vara nån bug typ. Trist att Apple inte fixat detta från början.

Jag tycker det här citatet reflekterar ganska bra hur jag känner:
"With all the hype of H.264, this is really pathetic. I can encode to frikkin' Cinepak and get better color!"
- MarkNYC1

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 00:53

Jag körde en helt okomprimerad animation (720x576, 25fps, None) genom både Compression Master och QT Player. QT Player crossade bokstavligen CM i kvalité, men visst var CM snabbare. Dock fick jag en total WOW känsla av QT Player, CM var mer "okej, detta motsvara väl Sorensson 3 eller något". Men visst, QT Player fick också en "Va fan, detta tar TIIIIID!" känsla så... Skillnaden var just mägnden komprimeringsartifakter man såg... Dock har jag inte upplevt någon större skiftning i färger vad gäller h.264 mot originalet.

Men jag har bara pröva CM Demot och en handfull filer så. Impad av CM's h.264 var jag dock inte. Jag kanske gjorde något jättefel?

Har fått bättre resultat med H.264 i CM än Quicktime. Inte så att det krossar, men ändå. Med DV och HDV. Skall även testa med Sorenson H.264.

Och Erik. Du vet väl att Sorenson Video 3.x bygger på en tidig spec av H.264.

Erik, vad körde du för bitrate och inställningar? Speed vs Quality kan man lugnt ha lägre värden på typ 40 går utmärkt men satsa istället på lite mer bitrate alt buffertime.

Vi skulle kunna titta lite på dina inställningar vid sidan om den här tråden om du vill.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 11:43

Gjorde mer tester idag och CM lider av "komprimering smet" kontra Apples mer "krispighet". Jag är högst förvånad själv för det hör inte till vardagen att Apples codecs är så lysande.

Jo, faktsikt så påminner CM's h.264 resultat här allt för mkt om Sorensson. Kan ju vara just min animation som är jobbig för CM eller som sagt att jag har några dumma inställningar.

Återkommer till dig Jürgen om inställningar osv.

Nedan följer 4 olika frame-klipp ur en demofilm som är rätt bra att koda med;
Dessa är i slumpad ordning;

YUV okomp (Ursprung WMV HD) size 21MB
Apple H.264 MP4 size ~1MB (Satt size, blev dock ca 500KB)
CM H.264 DBF-on size ~1MB (De-Blocking Filter on/off)
CM H.264 DBF-off size.~1MB

Vilken är vilken nu då?

YUV420

CM H.264 DBF on

CM H.264 DBF off

Apple H.264

Senast redigerat 2005-06-30 08:45
  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 18:32

Jag skulle gissa på att den sista är Apple. Har iofs inte testat själv med CP, så jag vet inte hur de brukar bli.

• Oregistrerad
  • 2005-06-29 19:17

Så här blir det för mig på min 2x2.5 G5.

Orginal orörd MPEG-2 i ca 5 000 kbit/s från DVD.

H.264 @ 1 000 kbit/s med Quicktime 2-pass

Orginal orörd MPEG-2 i ca 5 000 kbit/s från DVD.

H.264 @ 1 000 kbit/s med Quicktime 2-pass

Om man justerar färgerna när man spelar upp i Quicktime så blir det bra.

oj så allt lite konstigt ut där den röda multipassade h264an utan färgkorrigering.
o andra sidan brukar man ju säga att h264 ger 1/3-1/4 av MPEG-2 storlekar med bibehållen kvalitet, testa o köra i typ 2Mbit istället för 1, fiskarna såg ju hyfsats bra ut trots allt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 12:15

Vore väldigt märkligt om man fick så pass mycket "mer färg" (högre saturation skulle jag tro h.264 behöver) bara för att man kör högre birate. Ser ut att vara något verkligt fel. En gamma-förskjutning finns också där.

En JPEG på 100 och 200KB "uppfattas" färgmässigt lika. Sorensson får ju samma färg-fel oavsett om du kör en 160x120 vid 100 kbs eller 640x480 vid 4 Mbit.

Blir det samma sak oavsett originalmaerial? MPEG2 är ju ett ganska katastrofalt material att utgå ifrån egentligen, men sådär mycket skiftning borde du inte få (jag får inte det - återkommer med bilder).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 12:41

Då har vi en till "pop-quiz" här: vilken är original, vilken är CM och vilken är Apple? Notera att CM's fil faktiskt höll lite högre bitrate än Apple och att jag inte ser några stora färgskiftningar här. JPEG-komprimeringen gör väl "lite" här men inte så mkt.

överst till vänster = Apple, till höger = CM och längst ned har vi Original
är mina val, knepigt material o titta på på min PB sitter o vinklar skärmen fram och tillbaks hej vilt

Fan det här är ju en skoj sysselsättning vi startat, hehe

Förresten vilken bitrate körde du med då? Du sa att CM hade högre bitrate än Apples, det stämmer, Apple håller inte bitraten direkt bra med vad man ställer in när sin setting.

Tillägg; givetvis är det som Christofer säger nedan att originalet är högst upp till vänster och Apple där under istället tittade lite noggrannare nu med mat i magen

Senast redigerat 2005-06-30 13:48

Jag gissar på original uppe till vänster, CM uppe till höger och Apple längst ner

Den uppe till höger verkar dock uttdragen på höjden jämför med de andra två... Hur kommer det sig?

Jag håller med Jürgen B. När kommer facit?

Ska köra en liten ny kodning strax med 1080i sourcematerial tänkte köra följande;

Apple H.264 Single-Pass (för att det är vad CM har för närvarande)
Compression Master H.264
Windows Media 9

Och sätta samtliga till samma filstorlek, för det är ju oftast vad man är ute efter inte bitraten i sig - så tillvida man inte ska streama den, så få se kanske gör 2 olika tester helt enkelt Men just då Apple inte håller sig till den bitrate man satt i settingen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 15:18

Oj, här händer grejer

Faktiskt, allt ni säger känner jag "motsatsen" mot. Apple's h.264 håller den givna bitraten jag ger, CM får jag "chansa" lite med. I detta fallet nedan var Apple inställd på 700kbs vilket den höll med galans. CM var inställd på 1100kbs vilket den INTE höll som den skulle.

FACIT
h264_coke_shootout1.jpg: Original (331700 kbs) Dock full frame PAL!
h264_coke_shootout2.jpg: CM (960 kbs)
h264_coke_shootout3.jpg: Apple (680 kbs)

Ja, jag såg att den blev utdragen - det har med pixelaspecten att göra. Det är garanterat en felinställning i CM (den behåller pixelaspekten trots storleksförändringen - ska komprimera om den när loggningen av ett band är klart här). Men ja, i fallet ovan krossar Apple´s codec CM, eller kan någon säga något emot det? Och färgerna hålls galant också, om något bättre av Apple Codec än CM's.

Förlåt om jag låter "bitter" på CM men jag har aldrig varit "vän" med det

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 15:34

Heh, ja, mina "tankar" om att din film högst upp inte var okomprimerad var korrektea, eller? YUV4:2:0 låter inte som det. Det verkar som om Apples h.264 har problem med dessa redan komprimerade codecs. MPEG2 får väl också en färgrymdupplölsning reducering, eller har jag fel?

YUV4:2:2 10-bit eller 16-bit material är väl det som är mest intressant att utgå ifrån. HD känns i sammanhanget lite overkill eftersom att bara ett par promille faktiskt kommer använda det. Ev. att HDV -> HD h.264 är "intressant" ur konsument synvinkel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 15:39

GIVETVIS kör jag multipass i QuickTime. Om CM bara kör singlepass förstår jag dess sämre kvalité. WM9, DivX eller Sorensson Video kör med alla 2-pass VBR om du ska få vettigt resultat.

Jo WMV kör man ju med 2pass men det är intressant o jämföra med 1pass H.264 tycker jag, faktiskt så är ju H.264 bättre tycker jag. O jo du får ju inte fuska med Multipass på Apple H.264 inte rättvist ju hähä..

Ang hålla bitrate är det ju rätt intressant iaktagelse, du får att Apples håller jag får tvärtom..
Märkligt är väl ordet för dagen.
Men visst är HD -> smått intressant då mer o mer kommer att produceras i HD och det är ju från detta material man vill (skulle jag vilja iaf) koda ut trailers osv...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 16:10

Fast idag är troligen 98% av all produktion i sverige SD. Räknar du in hemanvändare kommer du närmre 99.5% tror jag.

Men visst, sitter du med lite 24P 4:4:4 material så är det ju bara att du börjar komprimera.

"Fuska" - pyttsan. Kan inte CM göra en vettig lösning får de ju skylla sig själva

Nu jobbar vi rätt mycket med USA och andra HD länder så jo HD är rätt eftertraktat I promise
Du ska få du.. vänta bara kommer mer, för o inte tala om demo bilder från mig snart hähä

Sådär...(varning stora filer ~500kb/st, 640x480)
Original:
DVCPRO HD vout 1080i60 imdc, 1920 x 1080, Millions
16-bit Integer (Big Endian), Stereo, 48,000 kHz
118.75 MB
116615.82 kbits/sec

Samtliga har en satt bitrate till 800kbps i 640x480. Facit med verkligbitrate och filstorlek följer imorgon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 18:03

2.png - Original (lätt att avgöra)
3.png - QT
1.png - CM

Måste vara så iom att du inte köra 2-pass på QT så, eller har du gott och "gjort rätt" nu?

1:an håller mer detaljer men har en riktigt ful himmel. Å andra sidan ser 3:an ut att hålla den där lite "äckliga och smetiga" looken vilket får mig lite tro den är från CM. Svårt att avgöra.

USA är HD ja men vi sitter i Sveriget och Europa DVCPro HD finns ju inte ens här typ, vilket är väldigt synd för det är jämför med HDV ett riktigt vettigt format.

Hähä CM tog du, resten blir en överraskning

1.png = CM på 1MB filesize och knappt 1Mbit/s (datarate satt till 800kbps men buffertime = 10s så det är rätt naturligt)
2.png = Sorenson 3 Pro på 9,4MB och 9,25Mbit/s (glömde att QT kör med KByte o inte kbps, satte alltså 800Kbyte/s)
3.png = WMV-9 2pass PeakRate på 1,4MB och 1,35Mbps

Så jag gjorde om Sorenson 3 i samma bitrate som resterande och här är resultatet.
Satt bitrate till 100Kbyte/s resulterade i 3MB filesize och 2,9Mbit/s med följande resultat.

Var ju tvungen o spotta ut några QT H.264 också med satt bitrate till 800kbit/s (försökte lite färgfilter här också som i alla övriga som gjordes från CM, men filterhanteringen i QT är inte helt smidig så skippade den biten).

SinglePass blev 1,5MB stor med bitrate på drygt 1Mbit/s

MultiPass blev 1,1MB stor med en bitrate på knappt 1Mbit/s

Onekligen så är ju Apples bättre i detta fall. Men inte i alla fall

Senast redigerat 2005-07-01 11:24

Apple ändrar ju kvantiseringen på Macro-Blocknivå vilket CM inte gör för närvarande. Men det kommer, och mer därtill var så säker

Förresten ser jag nu att det är ingen större blekhet i Apples H.264 i detta fall gentemot originalet, verkar som dom klarar blått lättare än andra färger, har o andra sidan inte fått såna extrema avvikelser som tidigare inlägg visat på.

Senast redigerat 2005-07-01 11:34
Bevaka tråden