Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag skulle behöva ett enkelt ritprogram till OSX som jag kan göra skisser med och sen spara som JPEG-filer. Skriver seriemanus och vill kunna slänga in en enkel skiss då och då, så att tecknaren VERKLIGEN fattar vad jag menar.
Är det någon som känner till om det finns något program som motsvarar mina krav?
Såvitt jag vet är varken gimp eller Graphic Converter ritprogram, eller har jag missat något?
PS. Gimp kräver dessutom X11 vilket jag tycker är stökigt och bökigt och bara så jobbigt och segt och tråkigt och onödigt och tråkigt och jobbigt och...DS.
Jag skulle behöva ett enkelt ritprogram till OSX som jag kan göra skisser med och sen spara som JPEG-filer. Skriver seriemanus och vill kunna slänga in en enkel skiss då och då, så att tecknaren VERKLIGEN fattar vad jag menar.
Min erfarenhet är att det alltid går snabbast att skissa för hand, och sedan scanna bilden. (Men det är PC-erfarenhet. )
Det mindre bra med artikeln är att författaren far med osanning: det finns färdigkompilerade binärer med installerare. Till alla de supportade plattformarna. Det är sålunda också till för den ovane användaren också.
Gimp är ett väldigt kompetent program, och som Olle tipsade om så är Gimpshop egentligen Gimp i "Photoshop-förpackning".
Annars finns ju Photoshop Elements för ca 1000-lappen. Det är väldigt mycket program för pengarna och bygger ju på världens mest använda grafikprogram.
Förvisso en gammal tråd, men jag har själv letat efter just ett alternativ till MS paint, o upptäckte idag Seashore, som verkligen fyller den luckan i OSX mjukvarukatalog! Gratis, "lätt" (dvs snabbt även på en G3 iBook) samt ganska stabilt för å vara så pass tidigt i utvecklingsfasen.