Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vakta båten med webkamera?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-24 22:46
Ursprungligen av Martin Belak:

Såhär gör du om du skaffar en trådlös kamera.

1. Montera kameran, anslut strömmen.

Jag beställer en trådlös Axis i morgon
Himmel vad det här skall bli skoj . . .

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 23:18
Ursprungligen av Eva:

Jag beställer en trådlös Axis i morgon
Himmel vad det här skall bli skoj . . .

Har du å andra sidan en gammal iBook (eller vad det var) och en gammal logitech webcam så går det ju nästan lika bra med det… (drivers från maccam eller ioxperts)
(Finns ju program som kan ladda upp "snapshot" via ftp till valfri "fast ip server" var tionde minut (eller så) om man vill det, som bild back-up för ev. siolputredning Används väl mest för pr00n, men går ju ha till vettiga saker oxå om man vill… Uculus ex.v.)
…om man har det liggande och hellre vill köpa nya fenderöverdrag för pengarna

Eva, jag tror faktiskt att du förstår hur man ska göra när du har den i din hand. Rapportera gärna hur den är!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-24 23:08
Ursprungligen av Kristofer:

Eva, jag tror faktiskt att du förstår hur man ska göra när du har den i din hand. Rapportera gärna hur den är!

Klart att jag skall rapportera. Kommer nog att fråga mer också när den kommit. Jag skall beställa en Axis 206W i morgon. Det här skall verkligen bli spännande.

  • Medlem
  • 2005-06-14 10:32

Eva, hur har det gått?

Tycker att det låter som en strålande idé. Är mycket nyfiken på att få höra fortsättningen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-14 19:13
Ursprungligen av cilla:

Eva, hur har det gått?

Tycker att det låter som en strålande idé. Är mycket nyfiken på att få höra fortsättningen.

Jag beställde då, i slutet av april, från Office i Sundsvall.Så nu väntar och väntar och väntar jag på leverans. Det var visst nån hållare som ännu inte kommit. Jag återkommer när jag har kameran på plats.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 19:35

Det där med att filma saker och ting och vad som är tillåtet kollade jag upp för ett år sedan i samband med larminstallation i egna huset.

- Man får filma vem som helst på privat egendom i egenskap av privatperson. Det är alltså INTE tillåtet att filma både egna tomten och gatan utanför. Båten är också OK, men bilden måste maskas av så att den bara visar båtens yta.
- Man får fotografera eller filma vem som helst i offentliga rummet.
- Man får fotografera eller filma vem som helst som står i ett ÖPPET fönster eller dörr till sin egen bostad.
- Man får INTE fotografera eller filma densamma genom ett STÄNGT fönster eller dörr till egna bostaden.

Källa: Polismyndigheten i Göteborg

Nokia har en kamera som passar era behov perfekt.
http://www.nokia.se/phones/enhancements/remotecamera/

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-14 20:03
Ursprungligen av Schuckert:

Det där med att filma saker och ting och vad som är tillåtet kollade jag upp för ett år sedan i samband med larminstallation i egna huset.

- Man får filma vem som helst på privat egendom i egenskap av privatperson. Det är alltså INTE tillåtet att filma både egna tomten och gatan utanför. Båten är också OK, men bilden måste maskas av så att den bara visar båtens yta.
- Man får fotografera eller filma vem som helst i offentliga rummet.
- Man får fotografera eller filma vem som helst som står i ett ÖPPET fönster eller dörr till sin egen bostad.
- Man får INTE fotografera eller filma densamma genom ett STÄNGT fönster eller dörr till egna bostaden.

Källa: Polismyndigheten i Göteborg

Nokia har en kamera som passar era behov perfekt.
http://www.nokia.se/phones/enhancements/remotecamera/

Verkar smidigt, men blir det inte extremt dyrt och segt att strömma film via GPRS (15 kr/mb)?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 10:45
Ursprungligen av akesson:

Verkar smidigt, men blir det inte extremt dyrt och segt att strömma film via GPRS (15 kr/mb)?

Den aktiveras bara om du ringer upp den eller om dess egen IR-detektor "ser" något.

  • Medlem
  • 2005-06-15 14:32
Ursprungligen av Schuckert:

Den aktiveras bara om du ringer upp den eller om dess egen IR-detektor "ser" något.

Så när båten guppar aktiveras den? Låter som att det kan bli ganska ofta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 22:24
Ursprungligen av Schuckert:

Nokia har en kamera som passar era behov perfekt.
http://www.nokia.se/phones/enhancements/remotecamera/

Produkter som marknadsförs utav, Idet här fallet Nokia. Kror du man skulle kunna ordna så den kan skicka till en Ericsson lur.
Menar den kunde ju skicka till både MMS och E-post.
Borde inte vara några komplicationer.

eller?

//t

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-30 10:45

Nu är kameran igång och det funkar jättefint. Himmel, vad kul det är. Och praktiskt - nu kommer vi att kunna kolla båten när höststormarna kommer.

Jag har fått höra att det inte är så lämpligt att lägga ut kameraadressen på internet - men här får ni se några stillbilder iallafall så att ni kan se att det fungerar.
http://homepage.mac.com/evaw/PhotoAlbum29.html

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-07-01 09:38
Ursprungligen av Eva:

Nu är kameran igång och det funkar jättefint. Himmel, vad kul det är. Och praktiskt - nu kommer vi att kunna kolla båten när höststormarna kommer.

Jag har fått höra att det inte är så lämpligt att lägga ut kameraadressen på internet - men här får ni se några stillbilder iallafall så att ni kan se att det fungerar.
http://homepage.mac.com/evaw/PhotoAlbum29.html

Se till att köra kameran på zoom eller hålla materialet hemligt för länsstyrelsen :). I wide läget filmas alldeles för mycket av det offentliga rummet.
Någon som vet hur lagen håller sig till strandskyddet? Får man filma strandkanten om man har strandtomt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 10:06

Här kan ni läsa mer om:

"Lag (1998:150) om allmän kameraövervakning"

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-07-01 11:13
Ursprungligen av Torkel:

Här kan ni läsa mer om:

"Lag (1998:150) om allmän kameraövervakning"

- Torkel

Denna lagtext gäller endast allmän plats och inte privat egendom. Kan vara bra att veta.

Kul Eva!
Vad blev det för lösning? Axisen du beställde från början hade väl ingen zoom - valde du någon annan? Hur har du löst uppkopplingen till nätet?

/M

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-30 11:14
Ursprungligen av Martin Belak:

Kul Eva!
Vad blev det för lösning? Axisen du beställde från början hade väl ingen zoom - valde du någon annan? Hur har du löst uppkopplingen till nätet?

/M

Jag valde en Axis med zoom. Kameran har inbyggd uppkoppling till Internet så jag behöver inte använda någon dator för att sända ut bilden. Typ
Sen har jag en router också, en Netgear, den kanske också hjälper till?

Som du kanske märker har jag inte så mycket koll på tekniken, jag har fått hjälp med att ställa iordning alla sladdar och sånt. Nu är det lätt som en plätt att sköta.

Vilken fin båt du har!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-30 11:30
Ursprungligen av Kristofer:

Vilken fin båt du har!

Tack, nu väntar jag bara på lite båtväder = värme och sol

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 11:47

Antagligen smygreklam.. men det finns en mac-kille i Gamleby som har ett företag som säljer helproffsiga digitala övervakningslösningar.
http://www.bacoll.se
Mobotix-kemerorna har en helt suverän skärpa och upplösning, kolla demos och läs vad som gälller i svensk lag.
Dyra prylar?
Nej, inte särskilt faktiskt.

Jag har testat lite med programmet evocam och det fungerar galant.

tex att man kan sätta sensorer i bilden - hur stora eller hur små man vill plus känsligheten, sen spelar den in på disk om något rör sig i valfritt format. Plus att man självklart får den upplagd på internet med den inbyggda webservern.

Bevaka tråden