Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ftp-server

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag för att använda OS X inbyggda ftp-server och definierar användare som bara kommer åt vissa mappar?

Jag är ingen unix guru, men har för mig att det är såhär du ska göra:

1. Skapa användaren/användarna i preferences -> users.

2. Ändra deras home directory till den mapp du vill att de ska komma åt via ftp i Net Info Manager.

3. Lägg till användarens korta användarnamn i filen "/etc/ftpchroot". Detta gör att när användaren loggar in kommer han/hon direkt in i det home directory som du satte i steg 2.

4. Slå på ftp servern under preferences -> sharing.

Om du är osäker på något av stegen tveka inte att fråga.

Just det: Om du vill hålla koll på loggen i ett terminalfönster och se när saker och ting händer kan du använda tail kommandot i terminalen och skriva "tail /var/log/ftp.log"

//J

[ 18 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: jesperk ]

Kan man sätta personlig användarmapp till en mapp på en annan disk än systemdisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-19 22:22

ja, om du anger sökväken med /Volumes/Volymnamn/Mapp/

så skall det fungera..

/glemme

jesperk´s tips ovan fungerade utmärkt, förutom steg 3, hur ändrar jag filen "/etc/ftpchroot", och framförallt, var finns den?

Då måste du in i terminalen (Applications/Utilities).
Nu har jag inte den filen på min dator men du kommer säkerligen behöver vara root för att göra det.
Root kontot aktiverar du med Netinfo Manager.

Använd sedan pico eller BBEdit (om du har dess UNIX del installerad).

När det är gjort. Spara och starta om FTP servern så borde saken vara biff.

Det kan vara så att filen inte existerar, då får du skapa den.. tex via TextEdit..

Filen skall sparas i /etc/ o endast heta ftpchroot utan filändelse (står för övrigt ovan)

Funkade ju fint som snus det där! Stort tack för alla snabba svar!
Återstår dock ett problem: även om användaren kommer direkt till rätt mapp på en annan volym så kan han ändå gå uppåt i hierarkin. Nåt tips på smidigt sätt att ändra behörigheten så att han bara kommer åt "sin" mapp mottages tacksamt!

UNIX kommandot chroot kan användas till detta.

1
Bevaka tråden