Jag har skaffat en ny fin PC (XPhome) och ställt upp bredvid min G4 (OSX 10.3.8). I fyra månader har de levat i bästa harmoni trots (eller kanske tack vare) att jag aldrig brydde mig om att försöka connecta dem. Nu vill jag dock kunna skriva ut på min Apple Laserwriter 12/640 PS från PC:n. Och det går ju inte alls.
Jag har läst en hel drös med inlägg här på forumet om att skriva ut i PC-nätverk, men har dessvärre inte blivit mycket klokare av det.
Kan någon hjälp mig med lättfattliga instruktioner hur man gör så vore det fantastiskt!
Några grundfakta:
Datorerna sitter i en router och delar Bredband som alltså funkar. Skrivaren sitter i samma router och funkar på Macen. PC:n tycks få upp skrivaren men rapporterar bara »Fel - skriver ut« när man försöker, och sen händer absolut ingenting.
När jag öppnar fildelning i Macen så avslutas det programmet omedelbart. (Det strulet kan kanske hänga ihop med att jag alltid har Classic uppstartat)
Jag försökte (enligt någon 99:as tips) ändra i TCP/IP från automatisk tilldelning av IP-adress via DHCP, till manuell tilldelning, men då kunde jag inte surfa. Jag ändrade därför till mellantinget DHCP med manuell tilldelning. Yii-haa - ingen skillnad!
Jag är tämligen rudis på Windows. Och vore därför oerhört tacksam för lättfattliga svar och idéer som funkar.
Jag min blåögde fan trodde att dom löst det här eländet för tio år sen..!
Sitter du på guldkunskaperna så tveka inte att lätta på förlåten och ta ett giant step for mankind!!!
Tack på förhand!
Hälsningar från en desperat Siddimac
PS. Och en annan sak. Tilldelas även en skrivare IP-nummer om den sitter i ett router nätverk? Hur får man i så fall reda på detta nr..? DS.