Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbel 1 GHz startar men låser sig

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tillbaka från semester och har haft min dator avstängd i tre veckor. Var inte förutsägbar och skriv att jag borde haft den på

Datorn startar men "hänger sig" efter en stund. Logo kommer igång likaså "snurren". Den sistnämnda fryser alltså efter ett tag och inget mer händer.

Ha testat PMU-knappen och funderar om batteriet kan ha med det att göra?! Någon som har andra uppslag?

Kör Tiger 10.4.1 och maskinen är en dubbel 1 GHz.

Med 'hänger sig' menar du en Kernel Panic?

Isåfall låter problemet väldigt likt mitt, har en dual 1 ghz jag med fast med 10.3.9.

Har skrivit om problemet tidigare:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=72599

Problemet uppstår när datorn varit avstängd en längre tid - men när den väl är på så funkar den.

Jag har löst problemet temporärt genom att låta den stå på någon timme eller så när den har 'hängt sig' och sedan starta om ett par gånger. Funkar ibland - men ibland tar det flera timmar innan den kommer igång igen, ofta beroende på hur länge den varit avstängd.

Använder den datorn just nu, så har alltid kommit igång till sist - men väldigt irriterande är det.

Om det är Kernel eller inte vet jag inte. Har dock aldrig sett eller läst om att bilden med snurren "fryser" mitt i. Verkar 80-tal. Du har löst det genom att låta maskinen stå på vid stopp och massor av omstarter alltså?!

För mig så har den 'fryst' endast ett fåtal gånger, utan ett KP medelande, antingen rutan på flera språk som säger att jag ska stänga av datorn eller en massa text över skärmen.

Jag tror att problemet har något att göra med kylningen i datorn, med fläktarna alltså. Är inte alls säker, då det endast i vissa fel visar symptom på det.
Allt jag vet är endast vad jag själv har testat, då jag inte hittat någon med exakt samma problem.

Testa att starta datorn öppen, och se om den startar. Om den gör det bör det vara för högvärme i datorn vid start, se om fläkten startar osv.

Ja jag har löst det temporärt genom att starta datorn och låta den vara på när den fryser, är nog inte så bra för datorn, men efter ett tag så hör man att fläkten går upp i varv, står den så några minuter så brukar datorn starta efter omstart, men ibland går fläkten inte upp alls, och då brukar det inte gå att starta alls.

Bör man stänga av skärmen då så att inte den står och bränner med samma bild?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-03 07:34
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Bör man stänga av skärmen då så att inte den står och bränner med samma bild?

Det är väl ingen större risk att moderna skärmar bränner in bilden, men jag skulle stänga av den i alla fall, om inte annat för att få en marginellt (?) lägre elräkning.

Förr tyckte jag det var fånigt med det här tjatet om att inte stänga av macen. Men efter ett par tråkiga upplevelser låter jag den nu bara vila. Och den mår mycket bättre. Konstigt egentligen men viloläget är ju tyst och lågförbrukande. Det är bara den här förbålda lampan...

Men för att inte kidnappa tråden och bli helt OT, så undrar jag vad man ska göra för att undvika problem när man åker bort, på semester eller annat, och är borta en vecka eller längre? Stänga av, sätta i vila eller ställa in påsättning och avstängning?

Ursprungligen av Mattias H:

Konstigt egentligen men viloläget är ju tyst och lågförbrukande. Det är bara den här förbålda lampan...

Min dator får en Kernel Panic, även efter att datorn varit i vila och inte avstängd under en längre tid (typ en natt eller längre). Efter omstart så är det samma problem som om att den varit avstängd.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-03 11:16

Jag tror också att problemen kan hänga ihop med att batteriet är slut. Det verkar som om era datorer kommer så långt i uppstarten att de når dit där de skall läsa in uppgifterna som lagras i PRAM. Om batteriet är slut så finns det inte några uppgifter i PRAM att läsa in eller så är infon lite korrupt.

Zappa PRAM genom att hålla in alt-kommando-P-R vid uppstart! Låt det plinga tre gånger innan ni släpper upp tangenterna.

Byt batteriet så fort ni kan. Det skall vara ett 3,6 V Litiumbatteri (ett halvt AA)

Ursprungligen av Macus:

Byt batteriet så fort ni kan. Det skall vara ett 3,6 V Litiumbatteri (ett halvt AA)

Hmm, provade ett annat batteri från en fullt fungerande Mac. Tyvärr lika illa för min förstnämnda "frysare". Måste man köpa ett helt nytt enligt din teori?

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Hmm, provade ett annat batteri från en fullt fungerande Mac. Tyvärr lika illa för min förstnämnda "frysare". Måste man köpa ett helt nytt enligt din teori?

Jag har testat med att köpa ett helt nytt batteri, och inte hjälpte det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-03 23:48
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Hmm, provade ett annat batteri från en fullt fungerande Mac. Tyvärr lika illa för min förstnämnda "frysare". Måste man köpa ett helt nytt enligt din teori?

Nej, men det måste finnas tillräckligt med laddning i batteriet så att spänningen kan upprätthållas och informationen kan bevaras i PRAM-minnet från det att du stänger av datorn tills du slår på datorn igen.

Men har informationen i PRAM-minnet blivit korrupt så hjälper det inte att byta batteriet. Du måste dessutom "zappa" PRAM d v s nollställa PRAM-minnet och på så vis rensa det från korrupt information.

Om inte detta hjälper så är nästa steg att kontrollera hårddisken med fsck. Det kan ju vara filstrukturen som är "skadad" och det kan leda till liknande uppstartsproblem.

Kolla Ram minnet!

1
Bevaka tråden