Cron är inte så smart!
Mac OS X kör ett par städningsskript med Cron. Tyvärr är inte alla datorer igång dygnet runt så det är inte säkert att de körs.
Ett kör varje dygn kl. 03.15, ett varje vecka lördag kl. 04.30 och ett tredje körs första dagen i varje månad kl. 05.30. Är datorn inte igång körs inte skriptet.
De körs alltså när en fleranvändare-dator inte används av så många samtidigt. Vet inte om de är så nödvändiga skript, men Cron är ju inte så smart för vanliga Macintosh-användare, som tar för vana att stänga av datorn på natten.
Jag laddade hem Anacron via Fink, det kollar hur länge sedan det var som uppgiften i fråga gjordes. I stället för att köras vid ett specifikt klockslag körs det med en inställd tidsintervall. Om ett skript skall köras varje vecka kollar den om det var mer än en vecka sedan det kördes. Undrar varför Apple föredrar Cron??
Jag lade in alla städskripten och mitt Mailbackupp-skript att köras med Anacron istället och det verkar funka bra. Enda nackdelen jag kan se är att en uppgift kan göras samtidigt som man behöver processorkraften - men på enanvändarsystem spelar det inte så stor roll.