Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fun with cron?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-18 22:47

Lekte lite med cronnix (satte upp en applescript som startar itunes och börjar spela hela listan i random) det var jätteskoj =).
Men kan man göra något mer nyttigt med cron (optimera, pre-binda eller något helt annat som kräver ett admin password att utföra)?
Det känns som det kan vara ett rätt kraftfullt verktyg men genom lek får man ingen lärdom som är gångbar när man behöver ett lösenord, som konfucius sade =).

Tacksam för tips.

/Jonny

-within a dream she faded, without light she followed, without time she cried, within crime she died -Pointless "Preaaching to a bird and feeling waay too relaxed for his own good"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 23:15

logga in som root och kör crontab -e så kan du köra vilka kommandon som helst
Funkar även om du kör någon gui-wrapper till crontab.
Cron jobben körs ju oberoende om du är inloggad.

Skriv ett shell script som kan göra ungefär precis vad som helst, det kan du sedan tidsstyra med crontab, när det ska köras och så vidare. Grymt kraftfullt är denna kombination.

O ja. Finns i princip inga gränser för vad man kan åstadkomma... men det såklart, grejer som att få datorn att brygga morgonkaffet och hämta in tidningen kräver nog lite extra hårdvara!

En kompis till mig har satt upp ett cronjobb som installerar senaste versionen av Mozilla varje natt... rätt coolt faktiskt!

• Oregistrerad
  • 2002-03-20 17:47
Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Skriv ett shell script som kan göra ungefär precis vad som helst, det kan du sedan tidsstyra med crontab, när det ska köras och så vidare. Grymt kraftfullt är denna kombination.

Skulle det vara möjligt att skriva ett script som öppnar en application (tex Xoptimize) skriver in administratörslösenordet och sätter igång optimeringen?

Jag är lite ny på scripts så kan nog behöva lite hjälp

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jonny Larsen ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-21 11:34
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jonny Larsen:
Skulle det vara möjligt att skriva ett script som öppnar en application (tex Xoptimize) skriver in administratörslösenordet och sätter igång optimeringen?

Jag är lite ny på scripts så kan nog behöva lite hjälp

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jonny Larsen ]

varför inte ändra roots crontab och lägga till
update_prebinding -root /
så gör den det utan gui...

/glemme

• Oregistrerad
  • 2002-03-21 19:01
Citat:

Skapades ursprungligen av: glemme:
varför inte ändra roots crontab och lägga till
update_prebinding -root /
så gör den det utan gui...

/glemme

Schyrre! Funkade klockrent!

Mailfilter! (mailfilter.sourceforge.net)

Mailfilter ligger nu och körs var femte minut på min burk!

Äntligen slipper jag alla reklammail från Taiwan. Behöver bara lite bättre inställningar än DENY=^From:.*@*.tw och standard-konfigurationen.

Nån som har nåt tips?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
men det såklart, grejer som att få datorn att brygga morgonkaffet och hämta in tidningen kräver nog lite extra hårdvara!

Låta datorn brygga kaffe? Inga problem! Länken gäller i och för sig i Linux, men det kan nog lösas i OS X också.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2002-06-06 21:34

Rekommenderar även:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">/usr/libexec/locate.updatedb</pre>

och sedan kommandot ´locate filnamn´ som är ett supersnabbt sökverktyg för terminalen.

//Patrick

Oj oj oj!

Varje gång cron körs så genereras ett mejl i /var/mail/mittnamn. Det är nån kontroll-grej och syns bara när jag startar terminalen.

Visst, jag blir av med mina 5 dagliga skräpmejl, men jag får ett mejl var femte minut på köpet. Verkar dumt.

lägg till detta i din crontab:

MAILTO = ""

så slipper du kontroll-mejlen.

När jag ändå håller på och har kul med cron så kommer jag på att jag saknar ett sätt att backa upp min e-post. Det är ju ett perfekt cron job.

#! /bin/sh
newtime=`date +%y-%m-%d_%I%M%p`
cd /Users/mittnamn/Library/Mail/Mailboxes
tar -cf /Users/mittnamn/Documents/Mailbackupp/Mailbackup_$newtime.tar Arkiv
gzip -9 /Users/mittnamn/Documents/Mailbackupp/Mailbackup_$newtime.tar
/usr/bin/osascript -e ´say "mail is backed up"´

--
newtime tar reda tid och datum (snodde från macosxhints.com) så backupperna får bra/eget namn.
Jag väljer att backa en mapp som heter Arkiv i min mail-mapp till en mapp som heter Mailbackupp i Documents. Hade väl varit bättre kanske på en extern skiva, men jag har inte alltid en sådan inkopplad.
Efter uppbackning och komprimering så körs ett "applescript" som säger att det är uppbackat.
Sen sparar jag det, chmod-ar till körbar fil och lägger in som cronjob varje vecka.

Cron är inte så smart!

Mac OS X kör ett par städningsskript med Cron. Tyvärr är inte alla datorer igång dygnet runt så det är inte säkert att de körs.

Ett kör varje dygn kl. 03.15, ett varje vecka lördag kl. 04.30 och ett tredje körs första dagen i varje månad kl. 05.30. Är datorn inte igång körs inte skriptet.

De körs alltså när en fleranvändare-dator inte används av så många samtidigt. Vet inte om de är så nödvändiga skript, men Cron är ju inte så smart för vanliga Macintosh-användare, som tar för vana att stänga av datorn på natten.

Jag laddade hem Anacron via Fink, det kollar hur länge sedan det var som uppgiften i fråga gjordes. I stället för att köras vid ett specifikt klockslag körs det med en inställd tidsintervall. Om ett skript skall köras varje vecka kollar den om det var mer än en vecka sedan det kördes. Undrar varför Apple föredrar Cron??

Jag lade in alla städskripten och mitt Mailbackupp-skript att köras med Anacron istället och det verkar funka bra. Enda nackdelen jag kan se är att en uppgift kan göras samtidigt som man behöver processorkraften - men på enanvändarsystem spelar det inte så stor roll.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HelloOpenWorld:
Undrar varför Apple föredrar Cron??

Troligtvis för att cron är mer eller mindra de facto standard i UN*X...

Ja, förmodligen därför, men det är dumt att använda programvara som är gjord för servrar i skrivbordsdatorer och bärbara datorer.

(Städskripten är kanske inte så nödvändiga på såna datorer heller?)

1
Bevaka tråden