Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CS öppnar inte RAW-filer från Canon 350D

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-07-03 21:33

Har just köpt en Canon 350D med 18-55mm objektiv. Är nöjd med kamera och objektivet även
om det INTE har riktigt samma zoomomfång som det 28-105mm som jag har till min EOS 5.
Önskar även att man hade kunnat komma lite närmare än man gör, men för det krävs förmodligen
ett macro ojektiv.

Nu till problemet: Har tagit några bilder i RAW-format men kan inte öppna dessa filer i Photoshop CS
(8.0). Har ställt om till Adobe RGB i kameran och även i PS.

Det som händer när jag försöker öppna en Raw-bild är att först får jag upp en dialogruta där jag
MÅSTE ange höjd och bredd. Om sen bilden öppnas ser den ut som myrornas krig på en teve.
Har lagt in RAW-plugin version 2.4, men ser i den medföljande PDF-flen att Canon 350 D INTE stöds
av denna version.

Vad är det som krävs i form av pluginversion, inställningar (kamera och PS) för att detta ska funka?

Tacksam för all hjälp

mvh
Refill

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-07-03 21:49

Så här gör man

Tyvärr kan Photoshop CS Camera Raw konverterare version 2,4 inte läsa 350D´s råfiler.

Adobe har släppt en ny Camera Raw 3.1 som kan läsa 350D raw filer. Tyvärr fungerar den bara med den nya Photoshop CS2 versionen.

MEN nu till det kuliga ...Adobe släppte samtidigt en ny DNG-konverterare som kan konvertera bl.a Canon 350D och Nikon D2x råfiler till Adobes egna raw-format DNG.

Sålunda kan man göra om/konvertera bilderna till DNG formatet med den nya Adobe DNG konverteraren version 3.1 och sedan öppna sina bilder i Photoshop CS med den äldre Camera Raw pluginnen i version 2.4 som oxå kan öppna DNG-råfiler.

DNG konverteraren går att ladda ner frå Adobes hemsida.

Krister Hägglund

Du behöver senaste DNG Converter (som finns att ladda ner via Adobe) och du behöver även Camera Raw 2.4 till Photoshop CS. Konvertera bilderna till .dng och sedan går de att redigera i Camera Raw 2.4.

CS2 kräver Camera Raw 3.1 (som inte funkar med CS).

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-07-04 21:25

Funkar inte ännu

Tack för fina råd - men tyvärr så funkar det inte för mig.

Har tagit hem Adobes DNG-Converter 3.1 och har Camera RAW 2.4 i PS CS/Plug-Ins/File Formats
men när jag försöker öppna en fil finns det ingen som går att öppna. Alla är grå/inaktiva (såväl JPG-filer som CR2 filer). Ingen bild alls av 35 st går att öppna.

Har ni fler/andra förslag?

mvh
Refill

Ursprungligen av Refill:

Tack för fina råd - men tyvärr så funkar det inte för mig.

Har tagit hem Adobes DNG-Converter 3.1 och har Camera RAW 2.4 i PS CS/Plug-Ins/File Formats
men när jag försöker öppna en fil finns det ingen som går att öppna. Alla är grå/inaktiva (såväl JPG-filer som CR2 filer). Ingen bild alls av 35 st går att öppna.

Har ni fler/andra förslag?

mvh
Refill

(Dum fråga kanske, strunta i den om den är för dum ):

Har du konverterat filerna till DNG med DNG-Converter då?

Tänkte samma sak... du måste konvertera filerna till .dng med DNG converter först, sen öppna dessa dng-filer i Camera Raw 2.4 i Photoshop CS. Så jag sällar mig till dumma frågorna.

För att få över filerna till datorn så använder jag Image Capture (jag får nämligen inte Canon's EOS Capture att funka!). SEN konverterar jag med Adobe DNG Converter, sen öppnar jag i Photoshop CS med Camera RAW 2.4 plug-in. Puh!

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-07-05 10:30

CyberPet
Jag kanske uttryckte mig luddigt, Men det är just det som inte går.
Det går inte att konvertera filerna med Adobes DNG-Converter.

Ursprungligen av Refill:

CyberPet
Jag kanske uttryckte mig luddigt, Men det är just det som inte går.
Det går inte att konvertera filerna med Adobes DNG-Converter.

Du måste ha dem i en folder och välja foldern - inte välja filerna.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-07-05 11:35

OK Stefan
Ska prova det ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Tack

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-07-05 21:35

OK - nu fick jag det att funka.

Ser att det sedan är ett annat sätt att justera bilderna.

Får kolla upp det lite mer.

Tack än en gång för hjälpen

1
Bevaka tråden