Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag är ute efter ett billigt objektiv som fungera bra för inomhusfotografering.
Var jag läst här i forumet så ska Canon Canon EF 50/1,8 II DC vara bra och också väldigt billigt.
Det ska ju vara väldigt plastig osv men finns det någon som har ett sådant som kan ge lite info om det.
Jag har en Canon Eos 20D med standardoptik.
Fungerar detta objektiv fullt ut till min kamera?
Det talas också om att det finns en äldre modell av detta som är sämre. Hur vet man att det inte är det?
Hej,
Jag har själv den gluggen till min EOS 300d och är grymt nöjd. Skarpare optik för de pengarna är nog svårt att hitta. Den lär fungera alldeles prima till din 20D.
Den du länkat till är den senaste. Du ser det på "II" i modellbeteckningen.
(du vet säkert redan detta, men om du plåtat med 35 mm tidigare, tänk på "brännviddsförlängningen" )
Hej
Tycker du att den är den skarpare än standardoptiken?
Normaloptik (50 mm/ f 1.8 och liknande) är ALLTID bättre (skarpare, högre kontrast, mindre ströljus/slöja, mindre distortion, mindre vinjettering, etc) än de dyraste zoomobjektiv du kan köpa för pengar!
Normaloptik (50 mm/ f 1.8 och liknande) är ALLTID bättre (skarpare, högre kontrast, mindre ströljus/slöja, mindre distortion, mindre vinjettering, etc) än de dyraste zoomobjektiv du kan köpa för pengar!
Det är dumt att säga alltid, tycker jag. Jag har ett Nikon 28mm som är ett riktigt skitobjektiv. Alla zoomar jag testat har varit bättre... Zoomar är för det mesta inte lika ljusstarka däremot, men visst finns det dålig fast optik och väldigt bra zoomar.
Mitt 50/1,4 Nikon har ganska låg kontrast, men tar fantastiska bilder för det.
Ok
Men när det gäller plastighet så är de kanske ganska lika?
Hur är skärpan i tex största bländaren?
Tycker du att det går ta bilder med tex slutartid 1/100 med typ iso 200 innomhus?
Svår fråga givetvis men iaf om du tycker det är ganska ljusstarkt?
Ok
Men när det gäller plastighet så är de kanske ganska lika?
Hur är skärpan i tex största bländaren?
Tycker du att det går ta bilder med tex slutartid 1/100 med typ iso 200 innomhus?
Svår fråga givetvis men iaf om du tycker det är ganska ljusstarkt?
1,8 är ljusstarkt. med ISO 800 och f1,8 kommer man väldigt långt. Du kan lätt jämföra med ett objektiv du har nu.
Om du kan ta en bild på ISO 200 med bländare 5,6 och en slutare på 1/15, så blir det ungefär 1/100 med 1,8.
Canons 50mm 1,8 är optiskt mycket bra, men är ett dåligt bygge vad det gäller gafflar, snäcka och fattning som är gjort i ett plastmaterial. Detta betyder att linspaketet är ostadigt uppbyggt och kan dela sig om man har otur..
Man får ett bättre bygge om man väljer 50mm 1.4
Mikael
Canons 50mm 1,8 är optiskt mycket bra, men är ett dåligt bygge vad det gäller gafflar, snäcka och fattning som är gjort i ett plastmaterial. Detta betyder att linspaketet är ostadigt uppbyggt och kan dela sig om man har otur..
Man får ett bättre bygge om man väljer 50mm 1.4
Mikael
Visst är det så. Man ska dock ha i åtanke att man kan köpa tre stycken 50 mm 1,8 för priset av en 50 mm 1,4. Men för professionella fotografer med krav på att grejorna fungerar till 100 %, är ju valet givet.