Hej
Jag är nybörjare på php och har kört fast lite. Just nu bygger jag en funktion där man ska ladda upp nyheter till en databas, det fungerar jättebra. Men så vill jag nu att det ska gå att koppla bilder till nyheterna. Därför vill jag ska använda mig av funktionen att ladda upp filer.
Jag får inte min kod att fungera utan får ett felmeddelande som säger att det inte går att kopiera filen som valts.
Enligt boken som jag har till min hjälp är koden för att kopiera filen ;
if ($_FILES[img1] !=="") {
copy($_FILES[img1][tmp_name],"/usr/local/apache2/htdocs/".$_FILES[img1][name]) or die ("Det gick inte att kopiera filen");
}
else {
die("Ingen fil har blivit vald");
}
/usr/local/apache2/htdocs/ ska ju vara root-mappen för dokument på web servern, men jag har absolut ingen koll vad som ska skrivas in där. Jag sitter på en Mac, har aktiverat php, mySQL och apache på min dator så jag kör lokalt. Är det någon som har en aning om vad det är för sökväg jag ska skriva in? Det är inte där jag sparar mina webfiler (Users/mitt_anv_namn/Sites/)?
får i alla fall felmeddelandet, vilken sökväg jag än skriver in:
Warning: copy(/usr/local/apache2/htdocs/prickar.gif): failed to open stream: No such file or directory in /Users/camilla/Sites/MySite/admin/laggtill_bild_idb.php on line 9
Det gick inte att kopiera bildfilen
Jag har försökt få tag på php.ini filen för att se om file_uploads = on, men hittar ej filen alls. När jag kollar phpinfo ska filen finnas i /etc, öppnade filen genom terminalen men den är tom.
Tacksam för all hjälp jag kan få! Detta driver mig vansinning...