Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CS: Metadata-fliken bara i File Browser?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle gärna vilja ha metadatafliken i en palett i arbetsfältet i Photoshop men inte bara i File Browsern. Går det inte? Det mååååste det göra. Man vill ju kunna se upplösning och så i den bild man jobbar i.

Hmm, jag kanske skrev lite snurrigt. Jag ska förtydliga mig:
När man har en fil öppen i Photoshop CS så måste man t.ex. gå till menyn "Image" och välja "Image Size" för att se storleken på bilden (väl?). MEN om man öppnar File Browser (äpple-Shift-O) så ser man en "metadata"-flik där man kan se en massa upplysningar om vald bild. Kan man inte få en sån flik sen när man öppnar en bild? Fattar ni?

• Oregistrerad
  • 2005-07-05 11:20

Stefan,
En variant är att i Browsern lyfta upp fliken för Preview och låta denna vara överst, sen kan du markera fliken Metadata under .. då ser du både bild och de meta data som finns till denna bild.
/Cernan

Ursprungligen av Cernan:

Stefan,
En variant är att i Browsern lyfta upp fliken för Preview och låta denna vara överst, sen kan du markera fliken Metadata under .. då ser du både bild och de meta datasom finns till denna bild.
/Cernan

Tack, men du fattar nog inte. Det är ju så jag har det nu. Jag pratar inte om att se metadata i Browsern. Jag pratar om att när man ÖPPNAT en fil i Photoshop kunna se en metadataflik. När man öppnar filer så hamnar de ju ovanpå/framför Browsern. Dessutom när man ändrar upplösningen på bilden så ändras inte metadatan i Browsern förrän man sparat filen.

• Medlem
  • 2005-07-05 16:33

om det bara är bildstorlek som du behöver veta kan du ju lägga till ett snabbkommando för det i redigera->kortkommando.. Typ nära esc så det går snabbt att stänga rutan sen.

Man ser ju filstorleken i nedre kanten av fönstret när man har en bild öppen, räcker inte det som info?

Ursprungligen av Nurell:

Man ser ju filstorleken i nedre kanten av fönstret när man har en bild öppen, räcker inte det som info?

Jo, det är ju smart att man kan ändra till att se pixlar där nere i hörnet. Men det räcker inte riktigt. Nu när jag har ny kamera t.ex. så vill man ju experimentera lite med olika exponeringstider, ISO-inställningar och dylikt, och sen vill man ju jämföra resultatet i Photoshop. Att då kunna ha en meta-palett vore praktiskt. Men det går visst inte.

Testa iView Media Pro. Om du öppnar och joxar med bilder i Photoshop så kan du se vad som händer om de är öppna i iVmp samtidigt. Fast de enda data som ändrar sig är ju filstorleken och färgläge. Andra metadata är ju samma, så jag fattar inte riktigt vitsen med att kunna kolla på det. Du kan ju inte ändra ISO och andra inställningar i Photoshop, de är ju som de är.

Ursprungligen av Nurell:

Testa iView Media Pro. Om du öppnar och joxar med bilder i Photoshop så kan du se vad som händer om de är öppna i iVmp samtidigt. Fast de enda data som ändrar sig är ju filstorleken och färgläge. Andra metadata är ju samma, så jag fattar inte riktigt vitsen med att kunna kolla på det. Du kan ju inte ändra ISO och andra inställningar i Photoshop, de är ju som de är.

Det är när man har flera filer öppna samtidigt och växlar emellan för att jämföra som det kan bli krångligt att gå tillbaka till Browsern för att se exponering och sånt på den bild som man just då betraktar. Så vitsen med min idé är att kunna se direkt all metadata för den fil man har främst i högen - inte att ändra på dessa data.

1
Bevaka tråden