- Tomas Svedgård
- Medlem ●
- Umeå
Har inte hunnit köra Tiger så mycket till helgen; han bara konstatera att Mail funkade dåligt på min pb 12", 1,33. Har också fattat att andra haft en hel del andra buggar med andra apps. Hur är det med uppdateringar, hur länge brukar Apple dröja med såna för OS?
Har uppgraderat från 10.3.9.
det beror väl på, men det sägs att dom har jobbat på 10.4.1 sen Tiger blev ut annonserats.... Och om de får in många ''bug reports'' så kommer det nog en uppdatering snart. I alla fall någon gång under Maj, det är jag ganska säker på
jag uppgraderade också från 10.3.9 och har inte haft några som helst problem med mail. De problemen jag har som är relaterade till macos och apples program är att docken fastnar ibland, men den lossnar om man för musen över den igen. Den andra buggen är att aktiva finder-fönster kommer upp överst när jag stänger ett program.
Så det verkar nästan vara lite slumpmässigt vilka problem man får.
De problemen jag har som är relaterade till macos och apples program är att docken fastnar ibland, men den lossnar om man för musen över den igen.
Det här att dockan fastnar händer emellanåt på min mini, så det är inget direkt 10.4-problem.
Uppgraderat...dvs "arkivera och installera", från 10.3.9 till 10.4 och inga konstigheter att rapportera. Mail funkar, allt funkar.....*peppar peppar*
Har också fattat att andra haft en hel del andra buggar med andra apps. Hur är det med uppdateringar, hur länge brukar Apple dröja med såna för OS?
Som nån annan nämnde så ryktas det att en uppdatering redan jobbas på:
Mac OS X 10.4.1 on track for May release
Det sägs att Final Cut Pro i sin nya skepnad kräver 10.4.1. (Kan det ha något att göra med att Quartz 2D Extreme är avslaget i 10.4.0?)
Uppgraderat...dvs "arkivera och installera", från 10.3.9 till 10.4 och inga konstigheter att rapportera.
Det är det rätta sättet att uppgradera, om man får tro sajter som MacFixit. "Arkivera och installera" minskar risken för problem eftersom man får ett mycket "renare" system.
Har inte hunnit köra Tiger så mycket till helgen; han bara konstatera att Mail funkade dåligt på min pb 12", 1,33. Har också fattat att andra haft en hel del andra buggar med andra apps. Hur är det med uppdateringar, hur länge brukar Apple dröja med såna för OS?
Har du nåt i mappen ~/Library/Mail/Bundles? Sådant kan tydligen vända upp och ner på Mail.
Har du nåt i mappen ~/Library/Mail/Bundles? Sådant kan tydligen vända upp och ner på Mail.
Jag har en mapp med Mail Appetizer. Skall jag kasta den?
Jag har en mapp med Mail Appetizer. Skall jag kasta den?
Kasta, eller lägg den nån annanstans.
Kasta, eller lägg den nån annanstans.
Gjorde det...Funkar!!! Synd bara på läckra Appetizer, men det kommer väl en uppdatering snart. Tack!
...Synd bara på läckra Appetizer, men det kommer väl en uppdatering snart. Tack!
Har kommit en uppdatering.
Mail.appetizer 1.2b2
Compatible with Mac OS X 10.4 (Tiger).
The notification window can be dragged and resized at any time.
Mini toolbar with buttons for Close, Delete, Open in Mail and Mark as read.
Custom message headers.
Quotation levels.
Messages can be revealed in Mail's main message viewer.
Option to select the mailboxes you want to receive notifications for.
Option to hide the notification window when Mail is the active application.
Less usage of Mail's private internal methods.
Better compatibility with GUI enhancements (like WindowShade X) and dual-display setups.
Universal Binary for both, PowerPC and Intel microprocessors.
Har kommit en uppdatering.
Mail.appetizer 1.2b2
Compatible with Mac OS X 10.4 (Tiger).
The notification window can be dragged and resized at any time.
Mini toolbar with buttons for Close, Delete, Open in Mail and Mark as read.
Custom message headers.
Quotation levels.
Messages can be revealed in Mail's main message viewer.
Option to select the mailboxes you want to receive notifications for.
Option to hide the notification window when Mail is the active application.
Less usage of Mail's private internal methods.
Better compatibility with GUI enhancements (like WindowShade X) and dual-display setups.
Universal Binary for both, PowerPC and Intel microprocessors.
Hurra! Ett av mina favorittillägg! Det var en glad överraskning.
I bruxen står det att man (precis som förr) kan öppna mejlet genom att klicka på ämnesraden i det grå fönster som dyker upp. Det funkar inte för mig.
Jag uppdaterade från 10.3.9 -> 10.4, mail funkade inte bra alls. Kunne inte öppna själva fönstret, fikk ingen mail, fast webmailen visade at dom hadde blivit hentat til mail.app.
Så jag formaterade och installerada, funkar bra nu självklart.
Men det er inte bara du som har hatt prob med mail och uppdatering, vet jag!
har uppgraderat till tigern nu 10.4, när jag sedan tryckte på uppgradera programknappen på äpplet kom det upp mac os x. men självkart går det inte att uppgradera eftersom inte 10.4.1 finns ute än?
har haft problem med nätverket sedan jag uppgraderade till tiger. borde jag arkiverat och installerat istället? går det att göra om? hatar krångel över allt annat så jag prioriterar att ha en krångelfri dator.
något som funkar bättre nu dock är skrivaren som är delat av en windows dator. den hittas och skriver ut, men helt kontigt. bara massa bokstäver och siffror huller om buller.
har uppgraderat till tigern nu 10.4, när jag sedan tryckte på uppgradera programknappen på äpplet kom det upp mac os x. men självkart går det inte att uppgradera eftersom inte 10.4.1 finns ute än?
har haft problem med nätverket sedan jag uppgraderade till tiger. borde jag arkiverat och installerat istället? går det att göra om? hatar krångel över allt annat så jag prioriterar att ha en krångelfri dator.
något som funkar bättre nu dock är skrivaren som är delat av en windows dator. den hittas och skriver ut, men helt kontigt. bara massa bokstäver och siffror huller om buller.
Den finns garanterat att ladda ner via Software Update under apple-menyn. Annars kan du ta den härifrån:
http://www.apple.com/support/downloads/macosxupdate1041.html
Om den sen löser dina problem är en annan femma.
har fått hem den nu! tänkte väl, läste på ett antal inlägg att det fanns så jag blev lite konfundersam. problemet var -1001, att internet la av efter halva typ. men nu verkar det funka fint!
men borde jag ominstallera och välja arkivera istället? försvinner mercury listor mm då?
har fått hem den nu! tänkte väl, läste på ett antal inlägg att det fanns så jag blev lite konfundersam. problemet var -1001, att internet la av efter halva typ. men nu verkar det funka fint!
men borde jag ominstallera och välja arkivera istället? försvinner mercury listor mm då?
Om mercury-listorna försvinner vet jag inte men MSN-listorna lagras ju "centralt" så dem kommer man ju åt oavsett dator. Om du inte fick lägga in alla personer i Mercury när du körde det första gången utan bara dina inloggningsuppgifter ja då lär de inte försvinna sen heller.
Tycker du att saker funkar bra nu ja då kanske inte det är värt besväret att arkivera och installera. Men förmodligen har det mer en psykologisk effekt om du inte gör det och du kommer störa dig på saker längre fram. Isf är det kanske bäst att köra nu.
förvinner alla program om man väljer att arkivera? alla bilder och musik är det som arkiveras va?
Nej, inget försvinner. Din systemmapp byts ut, men sparas i en mapp som heter "Previous System". Därifrån kan du plocka teckensnitt och programinställningar om du vill. När du har gått igenom den är det bara att slänga.
Din programmapp (/Applications) och alla användare (/Users) lämnas helt intakta. Naturligtvis bör du ändå göra en säkerhetskopia innan du drar igång systemuppdateringen.