Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra / ta bort ljud vid uppstart OS 9.2?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur man ändrar eller tar bort det irriterande ljudet / musiken när man kallstartar OS 9.2 (d.v.s. trycker igång datorn med startknappen)?
Hittar inte det någonstans under ljudinställningar, system osv.!?!

Senast redigerat 2005-07-09 18:07
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-07-09 20:07

Det blir svårt...
Om du har en stationär Mac (eller alltid använder datorn på samma plats), så får du väl plugga in ett högtalarsystem i ljudutgången och ge tusan i att slå på det innan allt har startat upp...

Men... varför skulle man vilja bli av med startljudet!? Det är ju det som redan från början talar om att det är en RIKTIG dator man har slagit på...

Jo, men jag använder en Ibook för att spela in livekonserter. Visst kan man stoppa in en plugg i hörlursutgången, men finns det verkligen inte något sätt att ändra eller stänga av ljudet?!
Publiken vill säkert inte höra oljudet - som dessutom stämmer för lågt, så gehöret får sig en törn om man tvingas starta om under pågående föreställning...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-07-10 11:58

Håller själv på mycket med musik, så jag kan mycket väl förstå ditt dilemma...
Problemet är att ljudet inte är en del av mjukvaran. (Processor-relaterat). Spelar ingen roll vilket OS du använder, så spelar datorn upp startljudet i alla fall...
Kanske finns nå´t trick som jag inte känner till, för att slå av ljudet, men det enklaste är nog att sätta i en "blind" plugg i alla fall.

Ledsen att jag inte kan hjälpa mer...

Ursprungligen av Isak75:

Håller själv på mycket med musik, så jag kan mycket väl förstå ditt dilemma...
Problemet är att ljudet inte är en del av mjukvaran. (Processor-relaterat). Spelar ingen roll vilket OS du använder, så spelar datorn upp startljudet i alla fall...
Kanske finns nå´t trick som jag inte känner till, för att slå av ljudet, men det enklaste är nog att sätta i en "blind" plugg i alla fall.

Ledsen att jag inte kan hjälpa mer...

Detta går att åtgärda i Os X så det går nog att fixa i 9:an oxå!

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23141

Tyvärr vet jag inte hur

  • Medlem
  • 2005-07-10 13:01

Försök med det gamla tillägget, Quiet Start, från -94 som funkar på vissa macar men inte alla. Det kanske kan gå? Jag har inte hittat det på nätet men råkar ha det själv (vet inte om det funkar dock) och har t o m zippat det för uppladdning här, men uppladdningen fungerar inte av någon anledning. Om du PM:ar så kanske jag kan e-posta det till dig istället?

Eller också kör du Applescriptmodellen som föreslagits. Det finns redan ett färdigt script på mitten av den här sidan som sänker volymen till 1 vid avstängning - men inte till 0 alltså då inte alla macar godkänner en sänkning till 0 - och sedan höjer tillbaks till gamla förinställda nivån efter uppstart vilket gör "plågan" mindre iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-07-10 15:06

Okej! Jag erkänner villigt att jag hade fel när det gäller möligheten att slå av startljudet.
Men... nu får jag en ändå pytteliten moment 22-känsla här.
Jag använder fortfarande 9.2 i min hemmastudio, och det fungerar bra. Erfarenhet har däremot lärt mig att ju mer inställningar, tillägg och allehanda tredjehands-snitsigheter man plockar in i systemet, desto större blir risken att man tvingas starta om systemet av en eller annan anledning.

Således har man bara behandlat symtomet och inte "sjukdomen", så att säga. Om man nu har problemet att man måste starta om titt som tätt, så kanske man ska försöka ta reda på varför istället. Målet borde ju vara att man stadigt kan sköta hela inspelningen utan problem.

Jag vet själv hur frusterande det kan vara att ha trott sig spelat in ett helt stycke, bara för att efteråt tvingas inse att inget har blivit inspelat pga en krasch...

Därför föreslår jag en så enkel, men INTE särkilt snygg lösning, som ovan.

Efter att ha skruvat ner volymen till noll så verkar datorn komma ihåg inställningen när jag startar om.
- Funkar, eftersom jag ändå inte kör ljudet via interna ljudkortet.
Jag tycker ändå att det är knäppt att uppstartljudet inte går att stänga av. Enkelt på PC (urk, trodde inte att jag skulle behöva ta dessa ord i min mun...), men klurigt på mac.
Ska ta med en blindplugg till inspelningarna...
Håller med Isak75 om att göra systemet så enkelt som möjligt för högsta stabilitet!

- Tack för hjälpsamma tips!

Olle

1
Bevaka tråden