Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stannar och tänker

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigare idag så dog min hårddisk. Efter att upprepade gånger ha kört fsck, startat om micklat och grejat så kom den igång. Men bara sådär. Ibland stannar maskinen upp och tänker på ett sätt som den inte gjort för. Får snurrande badboll i 2-3 sekunder och sedan kommer den igång igen. Mellan stoppen känns den normalsnabb.
Fenoment uppstår i alla applikationer och jag kan inte hitta något mönster.

top indikerar inte någon speciell verksamhet när det händer. fsck passerar utan att hitta fel. Vad mer kan jag leta efter?

Det råkar inte vara så att du har ett SCSI-kort i den? Prova uppdatera drivisarna för det. SCSI kan framkalla det där har jag upptäckt på en DUAL-800:a.

Kör du 10.1.3 eller 10.1.2? 10.1.3 blir jag bara mer och mer besviken på. Hade aldrig så här stora problem i 10.1.2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-21 11:36

kolla loggfilerna?

/glemme

Citat:

Skapades ursprungligen av: glemme:
kolla loggfilerna?

/glemme

Goa gubben. Det är gjort. Syns inget. Nada anmärkningsvärt.
(och inget scsikort heller...)

Har du kört fs_usage för att om möjligt hitta speciellt program som skriver till/läser från disk eller sc_usage för att se om det sker systemanrop på onormalt vis?

//Mikael

körde fs_usage bara för att testa på min burk...hur stänger man av det? Man kan ju inte trycka "q" eller escape...

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
körde fs_usage bara för att testa på min burk...hur stänger man av det? Man kan ju inte trycka "q" eller escape...

ctrl c

I så gott som alla unixsystem använder man control-c för att avbryta. Så också med Mac OS X.

Du kan använda control-z för att pausa, och genom att ange jobs kan du se vilka pausade jobb du har. Använder du jobs -l ser du processnumret (PID), och då kan du döda kill PID eller stoppa stop PID aktuell process.

Vill du köra en process i bakgrunden lägger du till & på slutet. Testa t.ex. med sudo fs_usage &. Du kan också flyttta en process från förgrunden till bakgrunden med fg eller fg PID, och du kan lägga en process i bakgrunden med bg eller bg PID.

Nu är det många tecken på skärmen; rita då om den med control-l.

//Mikael

[ 21 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-21 13:43

kan vara nätverksrelaterat? Kolla dina nätverksinställningar och inaktivera alla som du inte använder...

/glemme

1
Bevaka tråden