Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söka efter filer i 10.2???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-16 11:56

Är det jag eller Jaguar som är korkad?

Macen har alltid (eller i alla fall länge) haft kraftfulla verktyg för att leta filer. Sherlock 2 i 10.1 var lite klumpig och det var med lättnad jag såg att filsökningen flyttat in under finder igen.

Den är snabb och effektiv. Tyvärr verkar det som om Apple har tagit bort möjligheten att skapa mer avancerade sökningar. Visst, man kan lägga till kriterier, men det finns tex inga negationer (Sök filer vars namn innehåller ´beta´ och vars extension INTE är ´.eml´)

Finns det här någon annan stans som jag inte har sett? Sherlock 3 verkar inte alls söka på hårddisken längre, eller?

Antar att man kan använda terminalen och lite sköna grep-one liners, men vem vill det?

/Tage

Tyvärr har Apple tagit bort den funktion i Sherlock 3 att kunna söka på hårddisken.
Du får göra det via Finder under Arkiv >Sök

(Nu har jag inte X igång (9.2 just nu) så jag kanske säger fel, men sökfuntionen finns under Finder)

Ja men det är ju den sökfunktionen tage snackar om förstås. Och så vitt jag kan se så har Apple mycket riktigt försämrat den, eller så har dom varit väldigt duktiga på att gömma funktionerna så jag inte hittar dem...

Kör locate, find eller whereis under Terminalen istället.

Nu är jag i 10.2 igen, och mycket riktigt.
Finder >Arkiv>Sök.
Lika bra som Sherlock

  • Medlem
  • 2002-09-17 10:11

Jag tycker inte att den är lika bra som Sherlock eftersom man inte kan söka efter saker som inte innehåller en textsträng. I alla fall har inte jag kommit på hur man gör det.

I mitt fall ville jag söka filer som heter beta, men som inte har extension .eml och det gick inte.

Visst. Man kan köra locate beta | grep -v .eml, men det är inte så intuitivt... Macintosh skapades för att man skulle slippa sånt.

/Tage

1
Bevaka tråden