Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

papperskorgen!!!!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-22 12:36

Kan inte töma paperkorgen....!!
Hur fixar man detta?

• Oregistrerad
  • 2002-03-22 12:38

Blev fel på bilden... så här ser meddelandet ut när jag försöker töma papperkorgen:

• Medlem
  • 2002-03-22 13:03

Ha, ha... Lycka till! Kolla min tråd om behörighet. Det slutade med att jag i vredesmod lyckades paja min User och förlorade bl a alla mail. Om du lyckas hitta ett botemedel så är jag idel öra för framtiden.

Använder du DAVE, förresten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-22 13:09

utför dessa kommandon i terminalen, om den frågar efter lösenord så skriv in ditt lösenord.

sudo rm -r ~/.Trash/
sudo rm -r /.Trashes/

och säg till om du blir av med det som ligger i papperskorgen.

/glemme

• Oregistrerad
  • 2002-03-22 13:20

Eeeh.. själv när jag fick det loggade jag bara ut och in igen, då funkade det!
Annars kan du ju testa programmet SNAX (leta upp det på versiontracker), och töm papperskorgen med det programmet. Har också räddat mig ett antal gånger.

• Oregistrerad
  • 2002-03-22 13:32

Jag har använt "Drop Nuke" några gånger när detta problemet har hänt och lyckats bra med det. Ladda ner och testa! http://www.divnull.com/products.html

• Medlem
  • 2002-03-22 13:34

Var ??&//% var alla goa tips när jag hade problem?

• Oregistrerad
  • 2002-03-22 13:39

Ingat av detta har hjälpt... med Drop Nuke kan jag inte öppna filen eftersom den ligger i papperskorgen. Och jag kan inte flytta på objektet för att jag inte har tillräcklig behörighet att göra det. Objektet ifråga är dessutom osynligt, men ligger i en mapp som heter "Temporary Items".
Vad är detta för map egentligen...? Det dyker upp sådana lite till och från har jag märkt, men då har de gått att ta bort...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-22 13:43

Men vänta, ligger objektet i en mapp som heter temporary items som ligger i papperskorgen. Eller var exakt ligger filen?

kanske skall göra en
sudo rm -r "/Temporary Items/"
?

/glemme - gillar rm

Jag har också sett den varningsrutan, men det har gått bra om man startar om eller loggar ut och in igen. Tror också att det hade med en Temporär fil att göra. Dock har jag ingen lösning på problemet. Får du inte upp den ur papperskorgen inloggad som root heller....

När det har hänt mig har jag bara tömt den via Terminalen, som glemme sagt sisådär 56 gånger nu. Någon som öht lyssnar?

• Oregistrerad
  • 2002-03-22 17:26

har provat ALLT av det som sagts men inget hjälper...

• Medlem
  • 2002-03-22 17:38
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
När det har hänt mig har jag bara tömt den via Terminalen, som glemme sagt sisådär 56 gånger nu. Någon som öht lyssnar?

Jag var i samma sits. Det fungerar inte. Jag visar respekt och tackar de som försöker hjälpa, men tipsen visade sig värdelösa. I mitt fall så tror jag DAVE såg till att något som jag inte hade behörighet att ändra hamnade i papperkorgen. Åtminstone någon slags referens till ett objekt. Resultatet var att det inte gick att tömma papperkorgen ens med terminalmagi...

• Medlem
  • 2002-03-22 18:39

Vad heter filen som krånglar? Ibland händer det att något program skapar en fil som innehåller tecken som är "reserverade" för annat. Dessa uppträder, i de fall jag sett dem, som "?" i filnamnet när du listar katalogen i terminalen. För att kunna ta bort en sådan fil krävs ett program som inte bryr sig om dessa tecken, utan arbetar på EXAKT det namn som man läser direkt från filsystemet.

Ett sådant program borde rätt enkelt kunna skrivas med systemanropen "opendir"/"readdir" samt "unlink" om det är någon har som kan lite C. Jag har tyvärr inte tid att göra det just nu, men kanske vid ett senare tillfälle.

Prova programmet "BatChmod" kolla på versiontracker. I en av menyerna finns "Force empty trash" och det brukar funka.

Jag hoppas ni har kört "sudo" eller "su" innan ni försökt "tömma" papperskorgen via terminalen.

Annars är det klart det inte funkar. Skriv "su" sedan ert root-password eller "sudo" framför kommandot och sedan ert vanliga user-password. Med "su" loggar du in som root och med "sudo" så får det kommando du skrivit efter root-access.

Edit: Ni måste aktivera erat root-konto ifall detta ska funka, det gör ni i "NetInfo Manager" som ligger i Utilities mappen.

Domain -> Security -> Authenticate -> Följ instruktionerna.

[ 22 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

• Oregistrerad
  • 2002-03-22 21:29

Yippee! BatChmod fungerade! Wohoo, I love you Thomas J! Detta var grejer det!

Man har i Mac OS X ett gäng med papperskorgar, var andvändare har var sin, och systemet har en och man har en för varje monterad disk.
Man kan radera en fil även om man inte vet i vilken papperskorg den ligger helt enkelt genom att i terminalen skriva:

"sudo rm -r " och sedan dra filen man vill kasta på terminalfönstret så skrivs sökvägen till den filen in i terminalen. OBS att du måste ha ett mellanrum efter -r
Man får ange sitt lösenord sedan är filen puts väck.

Om du själv äger den fil du vill kasta så kan man hoppa över sudo.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Yippee! BatChmod fungerade! Wohoo, I love you Thomas J! Detta var grejer det!

Kul att det funkade, "UnlockAll" har en liknande funktion där man kan välja att tömma en användares papperskorg på alla volymer.

Testade också BatChmod på min Trash. Helt suveränt.

1
Bevaka tråden