Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Phase One C1 Pro 3.7 och Nikon D2X

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Cap&Design har testat Phase One's RAW-konverterare och är imponerade över resultatet. Programmet gör underverk med tex Nikons D2X bilder tagna på höga ISO-tal och lägger dem på samma nivå som Canon EOS 1 Ds II bildfiler tagna vid 800 och 1600 ASA.
Länk till Cap&Design's artikel.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-10 23:54

Jag kommer aldrig att sluta att förvånas över den tidningens resultat. Här är till vänster Capture One och till höger Photoshop Raw 2.4. D2x bildfil 1600iso. Med defaultinställningar i bägge programmen kan jag inte se någon som helst skillnad mellan dessa två programs uppräkning. Och vilka inställningar har de haft med Nikon Capture när de utvärderade det programmet? Jag skall göra om bilden med mer/max brusredusering. Kan dock säga att jag är ytterst tveksam att D2x skulle komma i närheten av de bildfiler jag har från 1DSMK2 och 1600Iso.
Klicka på bilden så får du upp den i ett eget fönster, större bild
Mikael

Senast redigerat 2007-07-05 14:31
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-11 00:10

PhaseOne med brusredusering jmf med Photoshop Raw i default läge.
. Jag kan inte se i denna test nr 2 med max brusredusering att PhaseOne skulle klara brus bättre än exv Photoshop Raw. Photoshop Raw har jag inte upplevt vara mycket bättre än Nikon Capture vad det gäller brus/brusredusering.

Därför ställer jag mig lite undrande till tidningens fynd och konklusion.

Trotts att jag är Nikon D2x ägare har jag 1600 iso filer från 1DSMK2 som ser bra mycket bättre ut.
Mikael

Bild till höger ,QP- Card Testobjekt avfotograferat i 1600 iso

Senast redigerat 2007-07-05 14:31
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-11 00:39

Med Rawshooter(gratisprogram) och max filtrering fick jag dessa värden jmf med PS RAW
Brusreduseringen har smetat till ordentligt och utjämnat färgbruset. Om det sedan kommer att se naturligt ut på en bild är en annan sak
mikael

Senast redigerat 2007-07-05 14:31
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-11 01:07

Sista bilderna. Alla tre programmen med max filtrering inställt vad det gäller brus/färgbrus.
Från vä CaptureOne, Rawshooter och till sist Photoshop Raw.
Klicka på bilden och tala om vad du tycker, Samma 1600 iso bildfil tillsmetad/brusreduserad av 3 olika program. . Själv tycker jag PS RAW gör det snyggaste/naturligaste jobbet.Speciellt om man tittar på bakgrunden bakom siffran 100. Olika färger klaras olika bra hos de tre. CaptureOne har en svag USM/skärpning på fast programmet är inställd på 0
Mikael

Senast redigerat 2007-07-05 14:31

CaptureOne ger i alla fall inte bäst resultat av de tre testade ovan!

Ursprungligen av miri:

Jag kommer aldrig att sluta att förvånas över den tidningens resultat.

samma förvåning här. senaste versionen av c1 stödjer dessutom inte d2x vitbalans.

"Nikon D2X white balance support
Capture One does not support the Nikon D2X white balances, due to the encrypted white balance format recently introduced by Nikon Corporation. We have emulated all the white balance presets so that your images will look very similar to the original Nikon D2X white balance presets. If you have shot your images using auto white balance, Capture One will automatically perform an auto white balance one your images when they are opened for the first time. If you have shot your images with a custom white balance, you will have to adjust the white balance manually in Capture One."

http://www.phaseone.com/Content/Software/Camera%20support.aspx

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-12 18:56
Ursprungligen av Anders K:

samma förvåning här. senaste versionen av c1 stödjer dessutom inte d2x vitbalans.

"Nikon D2X white balance support
Capture One does not support the Nikon D2X white balances, due to the encrypted white balance format recently introduced by Nikon Corporation. We have emulated all the white balance presets so that your images will look very similar to the original Nikon D2X white balance presets. If you have shot your images using auto white balance, Capture One will automatically perform an auto white balance one your images when they are opened for the first time. If you have shot your images with a custom white balance, you will have to adjust the white balance manually in Capture One."

http://www.phaseone.com/Content/Software/Camera%20support.aspx

Bilderna från D2x rättas till snyggt genom att göra en autovitbalansering med CaptureOne. Programvaran estimerar fram vitpunkt , svartpunkt.
Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 08:57

Någon som vet om Phase One fungerar med Tiger?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 22:39

Eftersom de säger så här: Mac OS X 10. 2.8 and later, så skulle jag gissa att så är fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 20:52

Craschar precis efter uppstart för mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 13:33
Ursprungligen av Zoega:

Craschar precis efter uppstart för mig...

Lösning: Enda sättet jag kunde få det att fungera var att använda engelska som standardspråk i tigern.

mvh

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-07-16 10:43

Funkar klockrent för mig, senaste tiger+phase one C1 3.7.1(Programmet är ju till och med på svenska numera)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 21:07

Capture One PRO 3.7 RC1 funkar bra här på min Tiger (PB 12")

/jensa

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 18:15

Capture One ger ju absolut bäst bildkvalité men jag får ändå bättre bilder med Adobes senaste råkonverterare. Man får helt enkelt mera kontroll. Sen är Capture One så jävla fult på PC :(. Vill ha en mac!

1
Bevaka tråden