Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vettigt Xvid-codec??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-17 03:11

Jag har nyligen bytt upp mig till mac, och efter någon vecka är det ända jag inte är nöjd med de codecs och videouppspelare som finns till mac. Jag kör VLC (ett program jag avskydde när jag körde PC), och tycker att det spelar upp filmerna i för jävla dålig kvalite rent ut sagt.. Filmer som blev kanon på min PC är numera halvbra. Ta xvid-codec tex, grönt och blockigt, problem jag aldrig hade på min PC. Vad kan jag göra? Har kollat FAQn, men det tyckte jag inte gav sådär supermycket.

Skulle verkligen behöva er hjälp och komma till rätta med det här!

/mårten

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-17 04:02

mplayer?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-17 04:26

har testat det med, blir inte bättre tycker jag..

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-17 08:18

Quicktime Player?

"Grönt och blockigt"?? Jag kör både WMP 10 och Media Center på PC och VLC (+ Mplayer + NicePlayer + QT 7 Pro) på Mac och ser ingen som helst skillnad på likvärdigt källmaterial. Xvid funkar utmärkt i min VLC, får kanonbild redan vid 604x328 och liknande. Du kanske inte bara ska söka felet i codecs.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 13:34

Jag har sett det "grönt och blockiga" fenomenet hända i bl.a. VLC. Men det har med filmfilen att göra och inte programmet, skulle jag tippa.

Denna tycker jag brukar funka bra:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25128

XviD_Codec - 0.5.1

• Oregistrerad
  • 2005-07-17 14:00

Jag känner också igen det där med "grönt och blockigt", framför allt i mörka scener. Dock tycker jag att det är lika illa för VLC för Windows. Media Player Classic renderar mycket bättre, fast det finns ju inte till Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 14:07

Det är ett komprimeringsfel (eller ev. dekomprimeringsfel). Du kan få det i QuickTime också med Sorrenson Video material ibland när något är fel (jag vet inte exakt vad, men vid vissa storlekar/birates så blir den inte glad helt eneklt).

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-17 14:21

Kristjan> Precis. Körde Media Player Classic på pc och kvaliten var super. Samma filmfiler blir nu betydligt sämre på macen. Stör mig som fan på det... trist att ingen lyckats styra upp en bättre spelare.

1
Bevaka tråden