Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NEF (tumnaglar) i Adobe Bridge 1.0.2

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-22 19:56

Hej Macvänner!

Sitter med några NEF filer framför mig från min D2x. Kollat och uppgraderat till ACR 3.1 i min PS CS2. Tyvärr så får jag ej fram några tumnaglar på bilderna i Bridge, annat än själva "nef- symbolen". Vad göra?

Hoppas det finns någon "hemma" som kan ge råd.

Tack på förhand!

• Medlem
  • Mark
  • 2005-07-22 20:17

Hej!

Har du provat att bygga cache för din nefmapp. Tools->Cache->Build cache for subfolders. Det är en vild chansning, jag får upp mina nef som både thumbnail och preview automatiskt i Bridge.

/c

• Oregistrerad
  • 2005-07-22 20:32

Tack för snabb respons. Provade precis, men fungerade ej....

Startade du om Bridge efter att du uppdaterat till Camera Raw?

• Oregistrerad
  • 2005-07-23 00:45

Yepp startade om Bridge, ingen skillnad. Provade sedan att starta om datorn, inte heller där någon skillnad.

/Mats

• Medlem
  • Mark
  • 2005-07-23 00:53

Skumt, kan du öppna och titta på bilderna? Om dom blivit skadade vid överföringen från kameran så kan man inte se dem i Bridge.

/c

• Medlem
  • Mark
  • 2005-07-23 00:56

Kolla här om det kan vara en ledtråd.
http://nikonasia-en.custhelp.com/cgi-bin/nikonasia_en.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_sid=s-icW6Lh&p_lva=4279&p_faqid=1047&p_created=1098298609&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTM2JnBfc2VhcmNoX3RleHQ9bmVmIGNzMiZwX3NlYXJjaF90eXBlPTcmcF9wcm9kX2x2bDE9fmFueX4mcF9wcm9kX2x2bDI9fmFueX4mcF9jYXRfbHZsMT1_YW55fiZwX3NvcnRfYnk9ZGZsdCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=

"RAW NEF images from Nikon cameras are proprietary formatted raw data directly from the cameras's sensor. If the images are improperly transferred to the computer they will not be able to be opened and will give an "Unsupported File Format" warning.
Macintosh OS X has an "Image Capture" application (found in: Hard Drive/Applications/)that can be used to transfer images. If "Image Capture" is used NEF files will be corrupted and will not be able to be read. Only Nikon View, or manually dragging images from the mounted card, should be used to transfer NEF's."

Verkar som Bildinsamling eller Image Capture inte är en bra idé om man använder NEF rawformat.

/c

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-23 11:44
Ursprungligen av Adsten:

Hej Macvänner!

Sitter med några NEF filer framför mig från min D2x. Kollat och uppgraderat till ACR 3.1 i min PS CS2. Tyvärr så får jag ej fram några tumnaglar på bilderna i Bridge, annat än själva "nef- symbolen". Vad göra?

Hoppas det finns någon "hemma" som kan ge råd.

Tack på förhand!

Råkade ut för samma sak. Tydligen har de bytt plats för NEF-pluginen. (kommer inte ihåg vart den skulle ligga just nu..) jag flyttade min manuellt, fluschade cachen och startade om Bridge. Sedan funkade det. Har för mig att det finns info om detta på Adobe Studio/exchange.

Hojta till om du inte får det att funka så ska jag se om jag hunnit hem till min dator där jag kan kolla hur det ser ut.

• Oregistrerad
  • 2005-07-23 11:53

Hej PapaC och Sputnik!

Har lokaliserat mitt prolem. Att hitta var den nya ACR 3.1 skall ligga tog en stund eftersom det iaf på min dator inte stämde riktigt överens med de instruktioner som man får från adobe. Nåväl gjorde en sökning och hittade rätt ställe bytte ut "pluggen" 3.0>3.1. Startade om Bridge och tömde cachen och se där alla de fina tumnaglarna visades sig.

Tack för hjälpen!

• Medlem
  • Mark
  • 2005-07-23 14:47

Vad bra Adsten, får lägga detta på minnet ifalll jag råkar ut för detta senare.

/c

1
Bevaka tråden