Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera till iMovie från Sony Handycam

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-29 22:00

Hej,
hur importerar man från en Sony Handycam?
Den saknar FW-kabel. Har bara USB.
Den använder små 1.4GB skivor.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Hej,
hur importerar man från en Sony Handycam?
Den saknar FW-kabel. Har bara USB.
Den använder små 1.4GB skivor.

Yes!!

Det är väl MPEG2-format då, annars ryms ju bara 6 minuter film. Då är enda sättet att importera filen först och sen konvertera den till DV-format för att kunna redigera. Sök lite här så hittar du en del svar.

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-29 22:19

OK!
men jag får ju inte ens upp ngt på skrivbordet.
Hur får jag den dit?

Yes!!

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-29 22:21

Svante S,
kan man mata in en minidvd i Powerbooken?

Yes!!

Senast redigerat 2005-05-29 22:40
Ursprungligen av Yes:

Svante S,
kan man mata in en minidvd i Powerbooken?

Yes!!

En slot-in drive ska man väl inte mata med små skivor?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-29 22:49

Titta på GreatVideo! och WriteDVD! som finns från Software Architects.
http://www.softarch.com/

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-05 12:40

Har också en Handycam. Till Mac medföljer programmet ImageMixer VCD2. Ska jag då för att överföra film till datorn behöva köpa ett till program? Verkar nästan lite löjligt.

Fy för Sony!

Ursprungligen av Zlighter:

Har också en Handycam. Till Mac medföljer programmet ImageMixer VCD2. Ska jag då för att överföra film till datorn behöva köpa ett till program? Verkar nästan lite löjligt.

Det som är löjligt är att tillverka en kamera som inte har Fire Wire. Helst skall det vara både DV-IN och DV-UT, men vi som bor i Europa under "EU-kommissionens skydd" tvingas ju oftast på den EU-stympade varianten där man tagit bort DV-IN. Jag har alltid älskat Sony, men här har de gjort bort sig ordentligt, tycker jag.

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-06 13:27
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det som är löjligt är att tillverka en kamera som inte har Fire Wire. Helst skall det vara både DV-IN och DV-UT, men vi som bor i Europa under "EU-kommissionens skydd" tvingas ju oftast på den EU-stympade varianten där man tagit bort DV-IN. Jag har alltid älskat Sony, men här har de gjort bort sig ordentligt, tycker jag.

Så om kameran var försedd med firewire skulle jag inte behöva köpa ett till program
menar du?

Med Firewire på kameran så är det bara:
Firewirekabel 6-pin i datorn - 4-pin i kameran,
Starta kameran, dra igång iMovie, och kör!
Enklare kan det inte bli.

Utan Firewire på kameran så.... ja då är det en stillbildskamera eller en no good videokamera, tyvärr.

(och nja en liten skiva i en slotmatad CD/DVD är nog inte en bra idé alls)

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-07 02:42
Ursprungligen av Svante S:

Med Firewire på kameran så är det bara:
Firewirekabel 6-pin i datorn - 4-pin i kameran,
Starta kameran, dra igång iMovie, och kör!
Enklare kan det inte bli.

Utan Firewire på kameran så.... ja då är det en stillbildskamera eller en no good videokamera, tyvärr.

(och nja en liten skiva i en slotmatad CD/DVD är nog inte en bra idé alls)

Okej tack då har jag blivit lite klokare.
Men med Handycam medföljede det en dockningstation. Man kan inte koppla firewire till den då?

Okej tack då har jag blivit lite klokare.
Men med Handycam medföljede det en dockningstation. Man kan inte koppla firewire till den då?

Det kan du nog se om du kollar upp vilka kontakter man kan sätta i den. (Manualen är inte fel att titta i heller! :rolleyes: )

Så om kameran var försedd med firewire skulle jag inte behöva köpa ett till program
menar du?

Just det! Det finns andra videokameratillverkare än Sony som har modeller som saknar Fire Wire. Jag tror att man skall se upp med alla kameror som lagrar på DVD.

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-23 01:58

Det hela slutade bra nu har jag en firewire kabel och Imovie hittade glatt kameran. Men sen efter några minuters överföring började överföringen hacka och sen avbröt den, nå det får bli nästa problem.

• Oregistrerad
  • 2005-07-23 13:58

Det verkar generellt så att DVD videokameror, till skillnad från DV dito, är svåra att få att fungera med ett redigerings program. Formaten är olika så det är inte så konstigt.

1
Bevaka tråden