Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappnamn i Hem-katalogen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 02:36

Hej. Sitter och rensar och sorterar mina dokument inför min switch tillbaka till Mac. Klurar på vad dom olika mapparna i Hemkatalogen heter i svenska Mac OS X. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med det?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-06-17 03:58

Katalogerna har samma namn som i engelska versionen, bara det att i den svenska så lurar Finder dig att tro att dom heter nånting annat.

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 04:28

Ja... Fast vad vill Findern att jag ska tro att dom heter då?

Bibliotek
Bilder
Delad
Dokument
Filmer
Musik
Program
Skrivbord
Webbsidor

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 10:51
Ursprungligen av johan_tanying:

Bibliotek
Bilder
Delad
Dokument
Filmer
Musik
Program
Skrivbord
Webbsidor

Det stämmer, men försök inte att ändra tex, Library till Bibliotek för då har du genast en ny "Library"-mapp och en dator som beter sig konstigt. Samma sak händer om man ändrar namnet på hemmappen. Det sistnämnda bidrar till en hel del supportsamtal.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-07-25 22:13
Ursprungligen av Schuckert:

Det stämmer, men försök inte att ändra tex, Library till Bibliotek för då har du genast en ny "Library"-mapp och en dator som beter sig konstigt. Samma sak händer om man ändrar namnet på hemmappen. Det sistnämnda bidrar till en hel del supportsamtal.

Hej!
Jag råkade byta namn på hemmappen. Nu beter sig datorn som om jag har en ny användare det finns tex inga bilder kvar i iPhoto & ingen musik i iTunes. Vad ska jag göra?

• Oregistrerad
  • 2005-08-07 12:20
Ursprungligen av <Berra>:

Hej!
Jag råkade byta namn på hemmappen. Nu beter sig datorn som om jag har en ny användare det finns tex inga bilder kvar i iPhoto & ingen musik i iTunes. Vad ska jag göra?

Byt tillbaka till vad det hette innan, logga ut och logga in igen, så löser det sig.

Jag tycker nog att Finder inte borde tillåta den typen av "farliga" operationer. Om man vet vad man vill så kan man alltid använda terminalen.

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 14:23

Tackar, tackar!

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 14:54

Program? Den kan jag inte minnas från min Mac-tid, fanns den i 10.1?

I hemmappen har man ingen "Program" som standard..

Ursprungligen av Johan S:

I hemmappen har man ingen "Program" som standard..

Jag fick en sådan när jag initierade min nya iBook i december. Där hamnar program som är användarspecifika (en del installerare låter dig välja om installationen skall gälla hela datorn eller en viss användare). Jag har dock inget i den.

Sedan skall man som pepåkas ovan absolut inte ändra namn på någon av dessa mappar. Var också beredd på att över nätverk eller på "inaktiva" system på exvis en extern hårddisk så ser man mapparna med sina engelska originalnamn.

1
Bevaka tråden