Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort lösenord för användare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-07-26 13:28

Jag har som admin ett lösenord som jag vill ta bort. Jag vill alltså inte ha något lösenord alls (alla användare ska kunna komma in i "min" dator).

Har försökt att ändra i systeminställningar, men den godkänner inte att ett tomt fält vid lösenord.

Hur gör jag?
(jo, jag vet, det är ju bara att lämna ut mitt lösen, men det är mer praktiskt att inte ha något)

/Bosse

• Oregistrerad
  • 2005-07-26 13:37

Tror inte det går rakt av.
Men, du kan ändra i system inställningarna så att datorn automatiskt loggar in under ditt namn (funkar vid uppstart och omstart). Loggar du ut därifrån måste du skriva in lösenordet igen.
Kanske finns något fulhack som fixar det.

• Medlem
  • 2005-07-26 13:42
Ursprungligen av Tobias:

Tror inte det går rakt av.
Men, du kan ändra i system inställningarna så att datorn automatiskt loggar in under ditt namn (funkar vid uppstart och omstart). Loggar du ut därifrån måste du skriva in lösenordet igen.
Kanske finns något fulhack som fixar det.

Jo, autoinloggning har jag. Men om min grabb varit inne, måste jag logga in igen med lösen.
Själva anledningen till att jag vill ha bort lösen är att grabben (och tösen) ska kunna installera program utan att behöva komma ihåg mitt lösen (ser så fult ut med en post-it på burken...)

Jag har gett ungarna fullständiga rättigheter (nä, inte s å d a n a rättigheter...) i inställningarna. Detta till trots kan de inte installera något utan admins godkännande.

/Bosse

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 14:11

Logga in med ditt konto (användare A) och ge administratörsrättigheter till någon annan användare (användare B).

Logga därefter ut ditt konto och sedan loggar du in med konto B och "töm" lösenordet för ditt konto (A). Gå därefter in i ditt konto (A) och ta bort administratörsrättigheterna för konto B.

Varning! Det kan kollra till det med din nyckelring. Om en annan admin ändrar ditt inloggningslösen ändras inte den personliga nyckelringen. Du får antingen dras med att skriva in ditt gamla lösen i nyckelringen varje gång den behövs, eller få till samma lösen i nyckelringen som i ditt inlogg. Prova om du kan ändra till inget lösen alls i nyckelringen.

~snus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 15:38
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Varning! Det kan kollra till det med din nyckelring. Om en annan admin ändrar ditt inloggningslösen ändras inte den personliga nyckelringen. Du får antingen dras med att skriva in ditt gamla lösen i nyckelringen varje gång den behövs, eller få till samma lösen i nyckelringen som i ditt inlogg. Prova om du kan ändra till inget lösen alls i nyckelringen.

~snus

Det är riktigt, det glömde jag. Man kan ändra lösenordet till tomt i nyckelringen på något sätt i alla fall. Jag har nämligen lyckats få till allt på en dator så att det funkar som BosseBus vill.

• Oregistrerad
  • 2005-07-26 14:23

Det måste ju i sådana fall vara lättare att ge de andra användarna admin rättigheter också.
Det skall fungera att ställa in det i system inställningar och användare (markera "Tillåt denna användare att administrera").

Kör disk verktygen och reparera rättigheterna på disken också för säkerhets skull.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 15:41

[QUOTE="Tobias"]Det måste ju i sådana fall vara lättare att ge de andra användarna admin rättigheter också.
Det skall fungera att ställa in det i system inställningar och användare (markera "Tillåt denna användare att administrera").[QUOTE]

Exakt. I det här fallet är det förmodligen bäst att lösa det på det sättet. Om bara ett konto har administratörsrättigheter måste ju de andra användarna som installerar något skriva in namnet på någon med administratörsrättigheter, även i de fall då lösenordet lämnas tomt.

• Medlem
  • 2005-07-26 21:19

Tack, tack, tack!

Jag hade helt missat möjligheten att göra alla till admin.

Allt är frid å fröjd!

/Bosse

1
Bevaka tråden