Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vektorgrafik i PS 8?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Hur funkar det med vektorgrafik i photoshop v. 8? Jag har en .psd fil uppdelad i olika lager däribland ett lager med en streckbild i (en logga). Vad jag undrar är; finns det någon möjlighet att få fram den loggan vektoriserad ur .psd filen?

Vi får på det företaget som jag jobbar på ofta designs "monterade" i .psd filer från kunder och det hade förenklat mitt jobb om jag hade kunnat få tag på vissa av elementen i filen (vektoriserade) och återanvänt dom.

Tacksam för svar, hoppas att frågan inte är alldeles för störtdum, jag är ingen större hejare på PS.

• Oregistrerad
  • 2005-07-25 18:56

Finns väll någon funktion som heter typ "gör bana av markering"... Ligger under fliken banor i Lager-paletten

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-25 21:09

Men det är alltid "skit in – skit ut" som gäller. Inte minst med att "göra bana av markering".
Om du vill ha logon vektoriserad, och det med bra kvalitet finns nog bara två alternativ:
1. be kunden skicka ursprungsfilen (och tala om hur du i fortsättningen vill ha mtrl).
2. rita om den själv i exv. Illustrator.

En parentes: Photoshop CS 2 kan jobba med smarta objekt och behålla vektordata. Förutsatt att kunden vet hur man gör då förstås... Bäst är nog ändå att lära dom skicka loggorna på rätt sätt.

"Smarta objekt
Storleksändra, rotera och tänj raster- och vektorgrafik utan kvalitetsförsämring med Smarta objekt. Även vektorgrafik från Adobe Illustrator® förblir redigerbar."

Tack för svaren,
Visst försöker jag lära kunden, men det är inte helt lätt. Det är sällan jag kommunicerar direkt med de som producerar materialet utan informationen måste gå igenom en säljare och en kontaktperson hos kund innan den når fram till PR-byrå el en grafisk prod. avd.. Men skam den som ger sig

1
Bevaka tråden