Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tisdag (26 juli 2005), händer det nåt?

Tråden skapades och har fått 238 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har förresten lagt en beställning på en ny iBook ikväll. Ska bli spännande att se hur steget från 800 MHz G3 till 1,33 MHz G4 är (tillsammans med snabbare grafik osv).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 23:14

Men NEJJJJJ Det går fortfarande inte att ansluta en extern skärm med DVI-gränssnitt, samt att grafikminnet är fortfarande bara 32mb på iBooken. Inte heller går det att få 12" med Superdrive, det går ju i Powerbooken, vad är problemet?

Hade den haft DVI-gränssnitt, 64mb VRAM och Superdrive som tillval hade jag slagit till på en jävla gång...jag orkar inte vänta på nya Powerbooks!

Ursprungligen av Toffelmannen:

Men NEJJJJJ Det går fortfarande inte att ansluta en extern skärm med DVI-gränssnitt, samt att grafikminnet är fortfarande bara 32mb på iBooken. Inte heller går det att få 12" med Superdrive, det går ju i Powerbooken, vad är problemet?

Problemet är att ingen skulle köpa en PowerBook i så fall. DVI är en av de viktiga proffsfinesser som får folk att byta upp sig till en PowerBook (större skärm med högre upplösning är nog den främsta orssaken). Apple tjänar mycket mera pengar på PowerBook än iBook, och de vill att företagen som köper ska köpa PowerBook. Så har det alltid varit, kan väl knappast komma som en nyhet för dig?

Jag kan tänka mig att det inte är en slump att SuperDrive finns i iBook 14" men inte iBook 12", eftersom PowerBook 12" knappast skulle ha någon fördel över iBook 12", eftersom skärmarna är lika.

De flesta känner till PowerBook kan utöka skärmytan genom en extra skärm, medan iBooken är hänvisad till spegling av den interna skärmen. Det är ju ett rent "politiskt" beslut för att ge PowerBook en fördel, eftersom grafikkretsarna i iBook i flera år varit fullt kapabla av att driva två skärmar. Därför finns det också ett firmware-hack som ändrar Apples mopedstrypning av iBooken, som är vida känt.

Ursprungligen av Toffelmannen:

Hade den haft DVI-gränssnitt, 64mb VRAM och Superdrive som tillval hade jag slagit till på en jävla gång

Hade den haft det hade PowerBook 12" varit totalt död som produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 10:09
Ursprungligen av Adrian B:

Problemet är att ingen skulle köpa en PowerBook i så fall. DVI är en av de viktiga proffsfinesser som får folk att byta upp sig till en PowerBook (större skärm med högre upplösning är nog den främsta orssaken). Apple tjänar mycket mera pengar på PowerBook än iBook, och de vill att företagen som köper ska köpa PowerBook. Så har det alltid varit, kan väl knappast komma som en nyhet för dig?

Jag kan tänka mig att det inte är en slump att SuperDrive finns i iBook 14" men inte iBook 12", eftersom PowerBook 12" knappast skulle ha någon fördel över iBook 12", eftersom skärmarna är lika.

De flesta känner till PowerBook kan utöka skärmytan genom en extra skärm, medan iBooken är hänvisad till spegling av den interna skärmen. Det är ju ett rent "politiskt" beslut för att ge PowerBook en fördel, eftersom grafikkretsarna i iBook i flera år varit fullt kapabla av att driva två skärmar. Därför finns det också ett firmware-hack som ändrar Apples mopedstrypning av iBooken, som är vida känt.

Hade den haft det hade PowerBook 12" varit totalt död som produkt.

Så sant så...då har jag några frågor.

1. Går det att få iBooken att använda allt VRAM till den externa skärmen eller blir det 16/16 = exposéhack?

2. Vart kan man få tag på det där firmware-hacket?

3. Klarar iBooken att rita upp 1280x1024 på en extern skärm?

4. Finns det en inbyggd mik i den nya iBooken precis som på Powerbooken?

5. Är bussen fortfarande mycket långsammare än Powerbookens 167MHz?

Ursprungligen av Toffelmannen:

5. Är bussen fortfarande mycket långsammare än Powerbookens 167MHz?

på 12" är bussen 133MHz och på 14" är den 142MHz. Lustigt imho.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-27 12:49
Ursprungligen av ptolemy:

på 12" är bussen 133MHz och på 14" är den 142MHz. Lustigt imho.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte Gigahertz vi pratar om? 1,33 Ghz på 12" iBook och 1,42 GHz på 14" ? Eller är det megahertz? ..

Ursprungligen av Toffelmannen:

1. Går det att få iBooken att använda allt VRAM till den externa skärmen eller blir det 16/16 = exposéhack?

Det normala är väl att en grafikkortet driver både den interna och den externa skärmen. Hur den fördelar minnet vet jag inte, men kör man 1600 x 1200 på externa borde den få större bit av kakan, men som sagt, exakt hur det fungerar vet jag inte. Har för mig att det finns något sätt att få den att släcka ner den interna skärmen och ge all kraft till den externa, men jag minns inte var jag läst det. Kanske bara gäller PowerBook eller inte alls...

Ursprungligen av Toffelmannen:

2. Vart kan man få tag på det där firmware-hacket?

Kolla den här tråden: Screen Spanning Doctor eller sök efter Screen Spanning Doctor här på 99mac eller googla.

Ursprungligen av Toffelmannen:

3. Klarar iBooken att rita upp 1280x1024 på en extern skärm?

Ja, den klarar mer än så. Jag frågade nyligt om den klarade 1600 x 1200 och det ska den göra och mer därtill.

Ursprungligen av Toffelmannen:

4. Finns det en inbyggd mik i den nya iBooken precis som på Powerbooken?

Det har funnits inbyggd mic sedan den första vita iBooken kom ut 2001 (och kanske före dess också).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 23:19

Jag tror att Apple förlorade många många köpare idag!

Ursprungligen av Fredric:

Jag tror att Apple förlorade många många köpare idag!

Njae, marginellt. Jag vet då en som redan beställt en ny iBook...

  • Medlem
  • 2005-07-26 23:57

Vet inte om någon skrivit det tidigare, men enligt denna tråd http://forums.macnn.com/showthread.php?t=264408 så fungerar CoreImage fin fint på en iBook med ATI Radeon 9550.

Ursprungligen av MoS:

Vet inte om någon skrivit det tidigare, men enligt denna tråd http://forums.macnn.com/showthread.php?t=264408 så fungerar CoreImage fin fint på en iBook med ATI Radeon 9550.

Jo, jag tror det nämndes i en annan tråd, med en länk till xlr8yourmac och nåt citat, men det tål att påpekas igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-27 10:52

Intressant att iBooken har sina 512mb minne på en minnesplats medan powerbooken (12 tummaren) har det på två. Som det är nu kan man alltså stoppa in mer minne i en iBook 12 tum än powerbook 12 tum.

Känns som powerbooken kommer få en bump rätt snart eller så blir det rejält lyft vid expon.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-27 12:25
Ursprungligen av d99gnu:

Intressant att iBooken har sina 512mb minne på en minnesplats medan powerbooken (12 tummaren) har det på två. Som det är nu kan man alltså stoppa in mer minne i en iBook 12 tum än powerbook 12 tum.

Känns som powerbooken kommer få en bump rätt snart eller så blir det rejält lyft vid expon.

Expon skulle jag tro, det börjar bli dags. Och annars lär han inte ha nått "oh, just one more thing.." den där Steve

  • Medlem
  • 2005-07-27 13:01

Processorn rullar på i 1,33 GHz och 1,42 GHz. Men systembussen ligger på 133 respektive 142 MHz.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-27 13:17

Jaha.. Då läste jag fel. Ber om ursäkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 13:18

Kan det vara så att DualCore dyker upp i Powerbooksen vid Expot, eller är det för tidigt??
Det känns dom Apple måste göra något radikalt för att få lite distans mellan Power och iBooken..

/F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 15:03
Ursprungligen av Fredric:

Kan det vara så att DualCore dyker upp i Powerbooksen vid Expot, eller är det för tidigt??
Det känns dom Apple måste göra något radikalt för att få lite distans mellan Power och iBooken..

/F

Något 'revolutionerande' måste de ju göra...vem vet, Powerbook G5 kanske rentutav blir verklighet?

Ursprungligen av Toffelmannen:

Något 'revolutionerande' måste de ju göra...vem vet, Powerbook G5 kanske rentutav blir verklighet?

Det är väl inte helt otroligt - IBM har väl lanserat en mobil G5:a om jag inte missminner mig...

Länk:
http://thinksecret.com/news/0411ppc.html

Ursprungligen av Fredric:

Kan det vara så att DualCore dyker upp i Powerbooksen vid Expot, eller är det för tidigt??

Det är svårt att veta tycker jag. Det började snackas om DualCore för jättelänge sedan känns det som. Ett tag uppfattade jag som det skulle komma i januari i år, men det var ju dyngfel. Men om processorn finns klar och om den fungerar i en PowerBook på ett bra sätt, då tror jag Apple väldigt gärna presentera en sådan PowerBook så fort de nånsin kan. Men om det händer i Paris i september eller nästa år är svårt att säga...

Kom igen nu äpplet!!
GE OSS NÅT ATT DREGGLA ÖVER SOM NÄR iMAC G5 KOM!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 18:04

Personligen så tror jag inte vi får se en G5 i powerbooken, det känns som om det skulle hända så skulle nog Apple göra om designen även på själva datorn, och inte bara köra vidare på G4ans skal, och med tanke på att dom släpper nya bärbara intelmacar om 12+ månader så tror jag att dom lägger ner krutet på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 11:27

Vem vet,
kanske,, kanske inte kommer Powerbook G5..

Unconfirmed reports from sources suggest that after many failed attempts at designing a G5-based PowerBook, Apple has shifted the bulk of the work of its PowerBook team to designing a laptop based around Intel's Pentium M. While that does not rule out a PowerBook G5 ever seeing the light of day, continued pessimistic remarks about such a system—most recently at WWDC less than one month ago, from Apple CEO Steve Jobs—raises the possibility that patience for a G5 PowerBook may prove futile.

http://www.thinksecret.com/news/0507ibm970mp.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 12:12

Dagens PowerBook är inte så het prestandamässigt i varje fall. Så 12+ månader kvar med nuvarande tekniska specifikationer känns inte så troligt, spelciellt inte med tanke på dagens iBook. Men en övergång till G5 och en övergång till Intel inom 12+ månader känns inte heller så aktuellt. Ska verkligen bli intressant att se hur Steve löser det här.

Ursprungligen av Solid:

Dagens PowerBook är inte så het prestandamässigt i varje fall. Så 12+ månader kvar med nuvarande tekniska specifikationer känns inte så troligt, spelciellt inte med tanke på dagens iBook. Men en övergång till G5 och en övergång till Intel inom 12+ månader känns inte heller så aktuellt. Ska verkligen bli intressant att se hur Steve löser det här.

Jag tror på bättre G4:or av något slag i PowerBooken inom den här 12-månadersperioden. Kanske DualCore, kanske inte...

Jag tror mycket väl att det finns snabbare men att de inte klarar värmeutvecklingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 13:50

DualCore är ett alternativ, på Expo i Paris kanske? Men hur är deras strömfröbrukning och värmeutveckling?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 15:22

Tack för svar, Adrian och ni andra. Det blir en ny 12" iBook iallfall, jag löste mitt bildskärmsproblem på ett rätt bra sätt. Se fram emot ytterligare en 'nyswitcher'-tråd om ett par veckor då jag fått min.

Dessutom får jag råd till andra saker eftersom jag slipper lägga ut de extra tusenlapparna på en Powerbook, tillexempel en Nintendo DS som jag ska ut å tjacka nu.

Hej svejs!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 15:25

Bra val! Men ska du inte vänta på en PSP istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 13:55
Ursprungligen av Solid:

Bra val! Men ska du inte vänta på en PSP istället?

Jag får råd till en sån också blir så fort den släpps i september

Bevaka tråden