Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SCSI för videoredigering - värt pengarna?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-27 22:17

Finns de några fördelar med SCSI som man märker av i FCP?

tex.
Projekt inladdning
Antalet realtidsspår
Vänta på när FCP ska rendera waveforms (något som kan göra mig vansinnig).
Scrubbing
Allmän respons i hela systemet helt enkelt.

Tacksam för svar!
Gluffsen

Har ej testat, men med tanke på hur snabba dagen s-ata diskar är så tror jag att dom är billigare och bättre än SCSI diskar, jag är inte säker, men tror.

  • Medlem
  • 2005-07-28 00:08

http://storagereview.com/ kan vara hjälpsamt för att jämföra prestanda.

Det finns ju 10000 rpm S-ATA diskar, som naturligtvis medför många fördelar mot 7200rpm. De verkar inte prestera lika bra som SCSI på många saker, dock. Men det är helt klart mer prisvärt med SATA. 10k rpm (eller 15k, som vissa SCSI har) är ju en klart avgörande faktor för hur responsivt systemet känns, eftersom söktiden kortas betydligt.

Tyvärr kan jag inte ge något konkret svar när det gäller just FCP. Har inte använt det... Rekommenderar att du köper en WD 74GB 10k rpm SATA disk (kostar ca 1800 inkl moms) och testar

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-28 18:31

Kanon länk!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 02:01

Satsas på externa SATA diskar Gluffs om du inte har krav på säkerhet:

Sonnet 8-portars SATA-kort och 8st SATA diskar från LaCie, mjukvaru raid och dundra på i 300-400 MB/s (100st DV eller 16 SD strömmar i teorin ). Kostar inte så många lappar (under 20 000 av dem).

SCSI är snabbare på vissa saker mer idag inte värt pengarna tror jag inte om du inte tittar på små hårdvaru raid:ar från ex. Medea.

Sen ska jag kanske svara på frågorna

Börja med att du kör en rel. snabb dator säg:

- Dual G5 2.0Ghz
- Minst 1GB RAM

Här kommer diskarna börja bli en flaskhals om du kör ex. DV.

Projekt inladdning
Beror nog på både CPU, RAM och HD. FCP 5.0 ska här vara snabbare än 4.5 vet jag också... Vet inte om OSX 10.3 eller 10.4 gör någon skillnad.

Antalet realtidsspår
Beroenede på CPU och format, men diskar spelar stor roll ja. Kör du något bättre än DV skaffa bättre lagring än EN ide/sata disk.

Vänta på när FCP ska rendera waveforms (något som kan göra mig vansinnig).
Bara CPU tror jag, ev. RAM vad gäller cachning...

Scrubbing
CPU, RAM och HD... Snabba diskar skadar givetivs inte, detta är också beroende av format.

Summering så kommer snabbare diskar ge bättre "Allmän respons i hela systemet helt enkelt"

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-31 09:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Sonnet 8-portars SATA-kort och 8st SATA diskar från LaCie, mjukvaru raid och dundra på i 300-400 MB/s (100st DV eller 16 SD strömmar i teorin ). Kostar inte så många lappar (under 20 000 av dem).

Den minsta "lappen" är 20:an. 20x20 000=400 000!!!!

dodo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 14:46

Men…

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-02 01:46

Macoteket säljer ett RAID 4xATA kort avsätt för PM G4, går kortet att trycka i en G5:an och dra 0,9meters ATA-kablar till ett separat chassi med eget elagg där man rymmer diskarna??

Eller är de för mycket Rock´n´Roll?!

Är inte helt kompis med brandsnöre, sATA och USB-kabel, vill i största möjliga mån göra systemet hårdvaru RAIDat.

1
Bevaka tråden