Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väcka en dator som sover över internet (Remote Desktop 2.2)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inskaffade idag Remote Desktop Admin 2.2 och satte upp allting, en dator hemma och en dator på firman. Allt fungerade perfekt, jag åkte hem och testade och det funkade med. Tiden gick.. Nu går det inte att ansluta och antagligen har macen nere på kontoret gått ner i viloläget. Går det inte att köra wake on lan via internet (tror inte det). Kan man sätta så vila bara går in under vissa perioder eller ska man helt enkelt skita i att låta datorn vila?

Hur mycket skada tar datorn av att aldrig vila? (Den är på dygnet runt normalt, det enda den får är sin vila).

/Turbonow - Coral

Ursprungligen av turbonow:

Inskaffade idag Remote Desktop Admin 2.2 och satte upp allting, en dator hemma och en dator på firman. Allt fungerade perfekt, jag åkte hem och testade och det funkade med. Tiden gick.. Nu går det inte att ansluta och antagligen har macen nere på kontoret gått ner i viloläget. Går det inte att köra wake on lan via internet (tror inte det). Kan man sätta så vila bara går in under vissa perioder eller ska man helt enkelt skita i att låta datorn vila?

Problemet är att det är nätverkskortet, inte operativsystemet, som väcker datorn. Nätverkskretsarna arbetar inte utanför datalänklagret och förstår helt enkelt inte abstrakta koncept som att datorn har en IP-adress eller att det finns en värld bortanför den närmaste routern.

Det du kan göra är att försöka skicka det "magiska paketet" via en riktad broadcast till det subnät som datorn befinner sig på. Beroende på hur nätet är konfigurerat och vad som filtreras bort av eventuella brandväggar kan broadcasten eventuellt nå fram och väcka datorn. Eller så gör man som jag, och fixar ett enkelt skript som man lägger på en server på samma subnät - sedan är det bara att be servern väcka datorn.

Citat:

Hur mycket skada tar datorn av att aldrig vila? (Den är på dygnet runt normalt, det enda den får är sin vila).

I princip ingen, så länge datorn kan få någon sorts vettigt luftflöde. Visst ökat slitage uppstår dock på fläkt- och disklagren.

Då kör jag på ingen vila. Hårddiskarna brukar väl gå i vila automatiskt efter ett tag ändå?

Det där mysiga med paket lät lite avancerat.

De finns med i systeminställningen för energispar att låta datorn "vakna när modemet rings upp". Finns det ingenting smart man kan göra med detta?

Jag skulle i sammahanget vilja ge en eloge till Anders Täpp som aldrig är svarslös och finns överallt i alla trådar.

För trots, eller kanske på grund av de stora medlemsantalet, tycker jag att de rappa svaren ofta dröjer. Ett stort forum med många medlemmar får säkert en del att tänka; det där svarar någon annan på, men det gäller alltså inte Anders Täpp.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-08-01 23:27

Koppla in modemet alltså? Frågan är om hela datorn vaknar även om någon busringer? Fast det kanske man kan leva med...

Det skulle i så fall gå att komplettera med att låta den gå i vila efter 15 min inaktivitet så gör det inte så mycket att den vaknat. Det är inte särskilt många som ringer hem till mig på dagtid. Jag har vidarekoppling till mobilen så det har jag hyfsad koll på. Det skulle vara mer betydelsefullt att kunna väcka maskinen när jag står på jobbet och just då behöver en fil på hemdatorn.

Hur är den här väcka med modemet-funktionen tänkt att användas?

För er som vill väcka inom ett LAN. Snubblade över den här nu, Wake550:

http://www.tc.umn.edu/~olve0003/wake550.html

För att väcka över internet:

http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

Hur smidigt som helst. Jag brukar använda den när jag är på jobbet och behöver något från min ftp-server hemma.

http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

Jag bad en kompis med Windows testa att väcka min maskin via den där webbsidan. Funkar inte alls. Vilken port ska man ange?

På skoj testade jag att koppla in modemet och på första signalen vaknade datorn. Det här skulle duga gott till mig men jag skulle samtidigt vilja ha något som sa "nu är datorn hemma vaken" på jobbet. Jag får inte många samtal på dagtid men de få gånger det skulle hända vore det bra att kunna gå in via Remote och sätta tillbaka maskinen i vila. Alternativet att gå i vila automatiskt efter t ex 5 min är inte så bra då den inställningen inte skulle funka på kvällstid.

Vad skulle man kunna ha installerat som gav indikation på jobbdatorn att hemdatorn vaknat? Ichat brukar varna när man är inloggad på båda maskinerna samtidigt men den dialogrutan tror jag dyker upp på datorn som startas som nr 2. Den dialogen kommer nog inte på jobbet om hemdatorn startas.

Några idéer?

Ursprungligen av Anders Täpp:

http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

Jag bad en kompis med Windows testa att väcka min maskin via den där webbsidan. Funkar inte alls. Vilken port ska man ange?

På skoj testade jag att koppla in modemet och på första signalen vaknade datorn. Det här skulle duga gott till mig men jag skulle samtidigt vilja ha något som sa "nu är datorn hemma vaken" på jobbet. Jag får inte många samtal på dagtid men de få gånger det skulle hända vore det bra att kunna gå in via Remote och sätta tillbaka maskinen i vila. Alternativet att gå i vila automatiskt efter t ex 5 min är inte så bra då den inställningen inte skulle funka på kvällstid.

Vad skulle man kunna ha installerat som gav indikation på jobbdatorn att hemdatorn vaknat? Ichat brukar varna när man är inloggad på båda maskinerna samtidigt men den dialogrutan tror jag dyker upp på datorn som startas som nr 2. Den dialogen kommer nog inte på jobbet om hemdatorn startas.

Några idéer?

Jag har ingen dator att testa det på, men testa att använda
WakeOnLan och lägga till datorn manuellt.

Ursprungligen av zlugg88:

Jag har ingen dator att testa det på, men testa att använda
WakeOnLan och lägga till datorn manuellt.

Jag ska testa på jobbet. Nu har jag även en metod att väcka datorn via modemet som hjälper till i testfasen.

iChat loggar ju in automatiskt när datorn vaknar. Om du då använder två iChat-konton, ett på jobb och ett hemma, ser du när respektive dator är igång

Ursprungligen av Christopher Månsson:

iChat loggar ju in automatiskt när datorn vaknar. Om du då använder två iChat-konton, ett på jobb och ett hemma, ser du när respektive dator är igång

Jo det var det jag beskrev men är det inte så att när man anslutet dator nr 2 så gnäller den över att kontot redan används. Det syns väl inte på dator nr 1 dvs på jobbet där jag befinner mig? Eller säger den till på båda?

Såg nu hur du menade... jag vill använda mitt riktiga konto på båda ställena. Hur ska annars mina kontakter nå mig?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jo det var det jag beskrev men är det inte så att när man anslutet dator nr 2 så gnäller den över att kontot redan används. Det syns väl inte på dator nr 1 dvs på jobbet där jag befinner mig? Eller säger den till på båda?

Såg nu hur du menade... jag vill använda mitt riktiga konto på båda ställena. Hur ska annars mina kontakter nå mig?

Ja, jag förstår, det är jag som förklarar dåligt.

Du har alltså två iChat konton på båda datorerna, för man kan ju ha dubbla konton i iChat numera. Ett AIM/Mac-konto och ett Jabber-konto. Om du avänder ditt nuvarande konto som vanligt kan du ha ett jabber konton vid sidan om endast för det endamål jag beskrev.

Det kanske verkar jobbigt att ha två iChat-fönster men det är ju en lösning iallafall. Jag har det så här för att lösa vissa andra problem (två iChat-fönster alltså) och jag tycker det funkar utan problem.

Ja det vore en lösning...

Hur skaffar jag Jabber-grejen då?

Jag har reggat mitt Jabber-konto med PSI, en Jabber-klient. Det kan hända att det går att regga över webben också men jag har inte sett något sådant. Annars är det ju bara slänga Jabber-klienten efter att du reggat så det är inte särskilt omständligt.

http://psi.affinix.com/

Man har hur som helst en hel del servar att välja på. Jag själv använder servern "jabbernet.dk" den är alltid uppe.

Jag fick till ett konto via Chalmers jabber-server. Men hur hade du/vi tänkt? Hemmadatorn går igång, iChat startas. Jag har vanliga iChat/AIM men även Jabber aktiverat. På jobbdatorn har jag... ? Om jag aktiverar samma Jabberkonto på jobbet är problemet väl samma som för AIM eller?

Jag tänkte att man har två jabberkonton, ett per dator så att säga.

AIM-kontot kan du ju ha samma på båda då det går att vara inloggad från två ställen samtidigt. Vill du ändå undvika att den loggar in AIM hemma när du väcker datorn är det bara att slå av automatiskt inloggning bara för AIM-kontot.

Ok. Det bör funka. Sen ett automeddelande som meddelar när kontot blir aktivt.

Hur gör man det förresten, ett automeddelande?

Ichat: Inställningar: Händelser

Går att få programmet att prata med syntetiskt tal om man tycker det är roligt.
"Warning! Warning! Your home computer is now on"

1
Bevaka tråden