Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blir man root?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett konto som jag kör på hela tiden, och kollar man i användarinställningarna står det att jag är admin. Har inte admin och root lika mycket rättigheter?

Jag la till en påhittad användare, som jag kallade Nisse, för att kunna ftp:a mig själv från en annan dator i nätverket. Sedan när jag gick in i Nisses hemkatalog, märkte jag att jag inte hade tillgång till alla Nisses kataloger trots att jag är admin! Borde jag inte ha det?

Jag startade en terminal och provade att skiva "su root" för att bli root, men den krävde ett lösenord. När man intallerar Slackware Linux, så brukar man alltid logga in sig med att skriva "root" och sen inget lösenord första gången. Hur ska jag veta var roots lösenord är?

Finns det något annat sätt att aktivera rootkontot?

Skriv sudo su och sedan ditt adminlösenord. Nu är du root.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-19 21:24

För att aktivera root konto:
Program > Verktygsprogram > NetInfo-hanterare
Välj där meny "Behörighet". Där har du allt för att aktivera och ändra lösenord på root kontot.

Mycke nöje

Jääklar... det var snabba svar, 3 miunter tog det! Tack grabbar, jag provar genast.

Hmm... jag lyckades blir root men kika på det här:

Om jag blir root i terminalen så kommer jag åt de kataloger jag inte hade behörighet till i Nisses hemmapp. MEN i Finder så blir jag fortfarande nekad behöriget trots att jag är root i terminalen!

Hur ska jag få behörighet i Finder också? För det kan bli lite jobbigt att vara enbart begränsad till terminalen när man ska vara root, för det blir så mycket skrivande. Jag vill ju att det ska funka i Finder också!

Förresten, var är det för SKILLNAD mellan admin och root? Root är ju 100% behörighet, men kan man inte som admin "råka" sabba en del av systemet pga att man har för mycket behörighet?

Vilka saker kan root göra, men inte admin?

Det är skillnad att logga in i terminalen och i GUI. För att bli root i GUI så skall du logga in som root.

M.a.o då du loggar in på terminalen så har datorn 2 användare.

Nej, admin och root är inte samma sak. en administratör kan göra det mesta, root kan göra allt. Kommandot su i terminalen säger det, SuperUser...
Admin har inte åtkomst till system filer eller andra användares filer.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Micke W:
[qb]Det är skillnad att logga in i terminalen och i GUI. För att bli root i GUI så skall du logga in som root.

M.a.o då du loggar in på terminalen så har datorn 2 användare.

Nej, admin och root är inte samma sak. en administratör kan göra det mesta, root kan göra allt. Kommandot su i terminalen säger det, SuperUser...
Admin har inte åtkomst till system filer eller andra användares filer.

[/quote]Aaa, okej. Så om jag vill bli root i GUI, så måste jag logga ut och sen logga in som root. Men om jag kör som admin, riskar jag alltså inte att sabba nåt väsentligt av systemet så datorn dyker? Med andra ord är det rätt säkert att köra som admin?

• Oregistrerad
  • 2002-12-20 11:38

Följde Ackes råd ovan om hur man aktiverar root kontot, men, när jag kört su i terminalen så ändras inte promten till #Root utan till #johan som är mitt användarnamn. Dessutom har jag inte access till rootkatalogerna via terminalen. Vad ska jag hitta på för att få stil på det här?

• Oregistrerad
  • 2002-12-20 20:55

Ingen som har koll på vad som kan lösa mitt problem?

Aktivera root = sudo passwd root

för att bli root sedan behöver man inte skriva sudo su ..

det räcker om man bara skriver su

Man kan om man vill skriva su root bara för att vara säker.

• Oregistrerad
  • 2002-12-20 22:47

Okej, jag inser nu att jag redan hade aktiverat root kontot. Det lustiga var att när jag försökte ta mig ner mot roten på min disk med det vanliga ´..´ kommandot så fick jag ´permission denied´. Det tolkade jag som att jag inte hade rättigheter att se dessa kataloger. MEN...det visade sig vara så enkelt att man i 10.2.2 inte kan använda sig av .. när man vill backa i en kataloghierarki. Man måste använda ´cd ..´ Japp, ceedee mellanslag punkt punkt. Det är lite märkligt med tanke på att jag kan använda ´..´ på min 10.1.5 server och typ alla andra unixmaskiner jag använt.

• Medlem
  • Kiruna
  • 2002-12-20 23:16
Citat:

quote: Men om jag kör som admin, riskar jag alltså inte att sabba nåt väsentligt av systemet så datorn dyker? Med andra ord är det rätt säkert att köra som admin?

Det är något som jag också gärna skulle vilja veta.

• Medlem
  • 2002-12-21 00:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
Okej, jag inser nu att jag redan hade aktiverat root kontot. Det lustiga var att när jag försökte ta mig ner mot roten på min disk med det vanliga ´..´ kommandot så fick jag ´permission denied´. Det tolkade jag som att jag inte hade rättigheter att se dessa kataloger. MEN...det visade sig vara så enkelt att man i 10.2.2 inte kan använda sig av .. när man vill backa i en kataloghierarki. Man måste använda ´cd ..´ Japp, ceedee mellanslag punkt punkt. Det är lite märkligt med tanke på att jag kan använda ´..´ på min 10.1.5 server och typ alla andra unixmaskiner jag använt.

Jag har för mig att .. var ett alias till cd .. i 10.1.5, men det är ju bara att lägga till ett alias för det i t.ex ~/.tcshrc (om du nu kör tcsh som shell).

• Oregistrerad
  • 2002-12-21 01:23

Tack för det synnerligen goda tipset SiD, ska fixa det.

• Medlem
  • Kiruna
  • 2002-12-25 17:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Onken:

Citat:

quote: Men om jag kör som admin, riskar jag alltså inte att sabba nåt väsentligt av systemet så datorn dyker? Med andra ord är det rätt säkert att köra som admin?

Någon?!

Citat:

Citat:

Citat:

Någon?!

Skillnaden är att när du kör som root så är allt öppet för dig. DU kan alltså gå in och sabba viktiga systemfiler o.s.v p.g.a. du har rättigheterna på din sida.

När du är i ADMIN läge så kan du inte göra lika mycket skada. Du kan installera program, du kan skapa nya användare o.s.v. Men du kan inte modifiera systemet på samma sätt som ROOT kan. Alltså så är allt annat än ROOT säkrare.

Man behöver egentligen aldrig logga in som root då man kan göra vad som helst med ´sudo´ kommandot. Använd det istället så slipper ni garanterat trubbel.

Ciryon

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-25 18:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Jag har ett konto som jag kör på hela tiden, och kollar man i användarinställningarna står det att jag är admin. Har inte admin och root lika mycket rättigheter?

Jag la till en påhittad användare, som jag kallade Nisse, för att kunna ftp:a mig själv från en annan dator i nätverket. Sedan när jag gick in i Nisses hemkatalog, märkte jag att jag inte hade tillgång till alla Nisses kataloger trots att jag är admin! Borde jag inte ha det?

Jag startade en terminal och provade att skiva "su root" för att bli root, men den krävde ett lösenord. När man intallerar Slackware Linux, så brukar man alltid logga in sig med att skriva "root" och sen inget lösenord första gången. Hur ska jag veta var roots lösenord är?

Finns det något annat sätt att aktivera rootkontot?

Istället för att logga in som root kan du ju helt enkelt se till att du får läsa nisses kataloger genom att använda chmod.
Gör såhär i terminalen

cd /Users/
chmod ug=rwx,o=rx ./Nisse/
chmod ug=rwx,o=rx ./Nisse/*
chmod ug=rwx,o=rx ./Nisse/*/*
chmod ug=rwx,o=rx ./Nisse/*/*/*

Nu får du som tillhör samma grupp som nisse fulla rättigheter till Nisses filer och mappar (read write execute). Alla andra får möjlighet att läsa och köra Nisses filer och mappar.

/arvid

[ 25 December 2002, 18:50: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-25 20:37

Istället för att skriva

så borde det teoretiskt sett fungera med:
chmod -R ug=rwx,o=rx ./Nisse/

(-R flaggan, måste vara stort R gör det rekursivt)

/glemme

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-29 01:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Kommandot su i terminalen säger det, SuperUser...

Står det inte för "Substitute User"? Man kan ju köra "su Kalle" om man vill, behöver ju inte su:a till just root...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-29 18:50

Precis:
su - substitute user identity
sudo - execute a command as another user

sudo som default gör en sak som root. man kan även flagga sudo till exempel med sudo -u kalle eller sudo -u #uid

se man su och man sudo i terminalen för mer info..

/glemme

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-29 21:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Istället för att skriva

så borde det teoretiskt sett fungera med:
chmod -R ug=rwx,o=rx ./Nisse/

(-R flaggan, måste vara stort R gör det rekursivt)

/glemme

Alltid kul att lära sig något nytt! Tack Glemme!

Ett tillägg till chmod komandot kan tänkas vara att man kan behöva lägga till "sudo" före om det inte vill fungera.

/arvid

1
Bevaka tråden