Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Spara som . . ." ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som gammal PC-användare blir jag lätt frustrerad över vad krångligt Mac OS är. Finns det inget liknande sätt att spare en fil eller bild genom att högerklicka (ctrl-klicka) och få upp ett val som "Spara som" på Windows?

Det enda jag har hittat är ett alternativ att spara ner till en förvald mapp. Dat är ju en ruggigt omständig väg att gå, att först tanka ner allt till smma mapp (eller ännu värre skrivbordet som var förvalt) och sedan göra nya mappar och flytta in alla nedtankade saker i.

Finns det verkligen inget sätt att välja var man vill spara saker, samt även möjlighet att göra en ny mapp, som det gör i Windows?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 21:58

Det är enklare än så. Dra och släpp till den mapp du vill ha bilden i.
Ny mapp skapas enkelt med Shift-Cmd-N när Finder är aktiv.

Filhantering i OS X kräver en liten justering i tankesättet (kontra Windows då), men det nya sättet är faktiskt snabbare när man väl vant sig.

När du sparar en bild, så är 'spara-rutan' minimerad som standard, klicka på pilen till höger om filmnamnet, så får du alla alternativ du behöver, eller så gör du som jag och macce, drar det du vill spara till skrivbordet eller den mapp du själv vill.

Men om inte Finder syns då? Det är många fönster öppna ibland.

Jo det är lite annorlunda, men jag kämpar tappert för att lära mig allt. Lite frustration uppstår dock när det låser sig.

Tack för ruggigt snabbt svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 22:05

Du kan ju snabbt få fram skrivbordet med Exposé-funktionen och kan då snabbt få tillgång till mycket av Finder-funktionaliteten.

Ursprungligen av Bill Gates:

Som gammal PC-användare blir jag lätt frustrerad över vad krångligt Mac OS är. Finns det inget liknande sätt att spare en fil eller bild genom att högerklicka (ctrl-klicka) och få upp ett val som "Spara som" på Windows?

Det enda jag har hittat är ett alternativ att spara ner till en förvald mapp. Dat är ju en ruggigt omständig väg att gå, att först tanka ner allt till smma mapp (eller ännu värre skrivbordet som var förvalt) och sedan göra nya mappar och flytta in alla nedtankade saker i.

Finns det verkligen inget sätt att välja var man vill spara saker, samt även möjlighet att göra en ny mapp, som det gör i Windows?

ctrl-klicka för att få fram menyn. Håll ned alternativ-tangenten för att få fram "Spara bild som..."

Ursprungligen av thevil:

ctrl-klicka för att få fram menyn. Håll ned alternativ-tangenten för att få fram "Spara bild som..."

Ett stort tack till alla!

Det var dock exakt detta jag är ute efter.

/Peo

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 22:51

Jag vet inte vilket program du tänkte på nu, men jag antar att du ville spara en bild eller fil från din webläsare? När det gäller bilder är det som tidigare sagt bara att ta tag i bilden och dra den dit man vill ha den med hjälp av exposé samt spring loaded folders, gör såhär:

1) ta tag i bilden och dra iväg den
2) ta fram skrivbordet (default F11)
3) dra bilden till din hårddisk och tryck på space - fortsätt så tills du befinner dig där du vill ha bilden
4) släpp, klart!

Annars kan du med hjälp av applescript och folder actions göra andra roliga saker för att sortera saker och ting, jag själv har t.ex. fixat till så att alla filer som sparas i min mapp "safari", samt de filer jag tar emot över Adium (msn/icq), bluetooth, och Azuereus (bittorrent) - taggas med respektive program samt får en label jag kallar för "Inkommande". Sedan har jag gjort en smart folder som listar alla filer med denna label, på så sätt har jag alltid koll på vilka filer jag tankat hem och tagit emot, men inte hunnit gå igenom ännu.

klicka på bilden för att se hur jag menar:

alltså: bara man orkar lära sig lite så är Mac OS X bra mycket smidigare och behändigare än windows

Senast redigerat 2005-08-01 00:11
  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 23:20
Ursprungligen av turbonallen:

klicka på bilden för att se hur jag menar:

alltså: bara man orkar lära sig lite så är Mac OS X bra mycket smidigare och behändigare än windows

Den bild som bildlänken leder till är lika stor som tumnageln. Du kanske kan fixa det.

Bill Gates: Jag vet inte vilken webläsare du kör. Om du är villig att köra Firefox (som jag föredrar) kan du få göra precis det du vill. I 10.3 låter inte Safari dig välja, vet inte hur det är i 10.4. Om du inte gillar Firefox så finns det andra webläsare som gör jobbet IE, Mozilla, Netscape.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-01 00:12
Ursprungligen av elsevero:

Den bild som bildlänken leder till är lika stor som tumnageln. Du kanske kan fixa det.

doh! fixat.

turbonallen, det där ser ju riktigt smidigt ut.

  • Medlem
  • Lindesberg
  • 2005-08-05 16:00
Ursprungligen av Bill Gates:

turbonallen, det där ser ju riktigt smidigt ut.

Instämmer! Om du har lust får du gärna gå in lite närmare på hur du gjorde för att få till det så där turbonallen. Precis som Bill Gates är jag rätt ny på det här med Mac.

1
Bevaka tråden