Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filnamnsändring vid import

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-08-01 16:57

Hejsan
Jag har försökt söka igenom forumet men hittar ingen tråd om detta så jag försöker på en egen helt enkelt.
Det är så att jag nyss skaffat en iBook, jag är amatörfotograf och har en Nikon D70, lite då och då blir det att jag får importera 200-500 bilder om dagen.
För att det ska bli någon ordning på filerna så vill jag i importen kunna ändra filnamn på bilden,
annars blir det bara DSC_xxxx vilket gör att det blir väldigt svårt att finna någon logik i bilderna.
På PC'n importerar jag i Picture Projekt och där ändrar den filen till "Prefix Datum-för-tagning xxxx"
Detta vill jag göra på Macen också, men den enda importiställningen jag kan hitta i iPhoto eller Image Capture är att ta bort originalbilderna (i iPhoto) och att ändra storleken (som man kan göra i image capture)..
Finns det något gömt ställe man kan hitta fler importinställningar?
(Picture Projekt fungerar inte som det skall på macen, alltså kan jag inte använda det)

Tacksam för alla svar.
Mvh

Skulle det räcka att bara göra sök å ersätt på filnamnen efter importen?

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-08-01 21:34
Ursprungligen av Anders Täpp:

Skulle det räcka att bara göra sök å ersätt på filnamnen efter importen?

Ursäkta om jag är lite trög men är som sagt väldigt ny till Mac.
Hur söker och ersätter jag filnamnen?
Jag tror väl att problemet ligger i att den ska hämta fotograferingsdatumet ifrån bilden och infoga det, mycket möjligt att detta är jättelätt eller något
Men som sagt, jag vet inte riktigt hur.

Det finns många sätt men ett sätt är inbyggt via Apple Script. Nu beror det lite på vad du har för version av Mac OS X. Du ska nämligen lägga in en meny så det är lätt att komma åt detta. Vilket system har du?

Gå upp till Äpplet och välj Om den här datorn så ser du där.

Jag tänkte kolla en film så jag fyller på med lite info här ifall du vill kolla.

Aktivera scriptmenyn med Mac OS X 10.3.x : Gå till Program och mappen Apple Script och dubbelklicka där filen Script Menu.menu

Aktivera scriptmenyn med Mac OS X 10.4.x : Gå till Program och mappen Apple Script. Starta programmet AppleScript-verktyg. Klicka i rutan "Visa manusmeny i menyraden"

Sen har du dina bilder som ser ut ungefär så här. Markera den del av filnamnet du vill ändra och ta en kopia på texten. Ta inte med räknenumret på slutet. I mitt fall är det ensiffrigt men med mer än 10 bilder är det två siffror.

Gå sen till script menyn högst upp och välj Finder Scripts : Replace Text...

Svara på dialogrutorna som kommer. När den ber om texten som ska ersättas så kan du klistra in den om du tog kopian jag skrev om. Klistra då in DSC_000.

I rutan för ersättningstext skriver du t ex "2005-08-01 bild " och observera mellanslaget på slutet. Det ger ett snyggare filnamn att ha med ett mellanslag innan uppräkningssiffran.

När den är klar ser det ut så här:

Så där kan man göra för att snabbt som sjutton ändra filnamn på en batch filer. Det finns oändligt med metoder för hur man hanterar sina bilder så se inte detta som något uttömmande svar på hur man gör på Mac OS. Se det här mer som ett verktyg att använda tills du hittat något smartare.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-08-01 22:48
Ursprungligen av Anders Täpp:

Så där kan man göra för att snabbt som sjutton ändra filnamn på en batch filer. Det finns oändligt med metoder för hur man hanterar sina bilder så se inte detta som något uttömmande svar på hur man gör på Mac OS. Se det här mer som ett verktyg att använda tills du hittat något smartare.

Jag tackar väldigt mycket för det utläggande svaret
Det funkar ju som sagt tills vidare, det finns ju visserligen två smärre problem med det.
Jag måste fylla i fotograferingsdatumet själv, och ibland när jag importerar bilder från kameran ligger där bilder från flera olika dagar.
Och jag har kameran inställd på att hålla en konstant nummerserie, så vid varje tömning av kameran startar alltså inte nummerserien om.
Resultatet blir inte perfekt, men funkar tills vidare.

Jag lärde mig dock väldigt mycket om applescript..
Tackar..

Om någon har någon annan lösning så får de gärna bidra.

Blev lite nyfiken på vad programmet IView Media Pro klarar. Det visade sig ha ett inbyggt script som heter "Rename Using EXIF Date..."

Ursprungligen av IQue:

Hejsan
Jag har försökt söka igenom forumet men hittar ingen tråd om detta så jag försöker på en egen helt enkelt.
Det är så att jag nyss skaffat en iBook, jag är amatörfotograf och har en Nikon D70, lite då och då blir det att jag får importera 200-500 bilder om dagen.
För att det ska bli någon ordning på filerna så vill jag i importen kunna ändra filnamn på bilden,
annars blir det bara DSC_xxxx vilket gör att det blir väldigt svårt att finna någon logik i bilderna.
På PC'n importerar jag i Picture Projekt och där ändrar den filen till "Prefix Datum-för-tagning xxxx"
Detta vill jag göra på Macen också, men den enda importiställningen jag kan hitta i iPhoto eller Image Capture är att ta bort originalbilderna (i iPhoto) och att ändra storleken (som man kan göra i image capture)..
Finns det något gömt ställe man kan hitta fler importinställningar?
(Picture Projekt fungerar inte som det skall på macen, alltså kan jag inte använda det)

Tacksam för alla svar.
Mvh

Hej,
Jag använder PictureProject 1.5 och PictureProject Transfer på liknande sätt och det fungerar utmärkt med min D70.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-08-01 23:31
Ursprungligen av Saffran:

Hej,
Jag använder PictureProject 1.5 och PictureProject Transfer på liknande sätt och det fungerar utmärkt med min D70.

Det var som fan.
Jag kollade precis min version och såg att det var 1.0
Jag var bestämt säker på att jag hade updaterat men tydligen inte.
Får se om detta löser mitt problem då.

Tack för att du påpekade min ignorans

EDIT:
Nu efter lite omständigheter har jag lyckats uppdatera till 1.5.3 och det fungerar finfint!
Problem Löst

Senast redigerat 2005-08-02 00:35

Kom på att man bör ta med en varning för Finder-scripten.
De där scripten bearbetar ALLA filer i mappen.
Inte de filer man markerat i en mapp.

1
Bevaka tråden