Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filnamnsändring vid import

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-08-01 16:57

Hejsan
Jag har försökt söka igenom forumet men hittar ingen tråd om detta så jag försöker på en egen helt enkelt.
Det är så att jag nyss skaffat en iBook, jag är amatörfotograf och har en Nikon D70, lite då och då blir det att jag får importera 200-500 bilder om dagen.
För att det ska bli någon ordning på filerna så vill jag i importen kunna ändra filnamn på bilden,
annars blir det bara DSC_xxxx vilket gör att det blir väldigt svårt att finna någon logik i bilderna.
På PC'n importerar jag i Picture Projekt och där ändrar den filen till "Prefix Datum-för-tagning xxxx"
Detta vill jag göra på Macen också, men den enda importiställningen jag kan hitta i iPhoto eller Image Capture är att ta bort originalbilderna (i iPhoto) och att ändra storleken (som man kan göra i image capture)..
Finns det något gömt ställe man kan hitta fler importinställningar?
(Picture Projekt fungerar inte som det skall på macen, alltså kan jag inte använda det)

Tacksam för alla svar.
Mvh

Skulle det räcka att bara göra sök å ersätt på filnamnen efter importen?

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-08-01 21:34
Ursprungligen av Anders Täpp:

Skulle det räcka att bara göra sök å ersätt på filnamnen efter importen?

Ursäkta om jag är lite trög men är som sagt väldigt ny till Mac.
Hur söker och ersätter jag filnamnen?
Jag tror väl att problemet ligger i att den ska hämta fotograferingsdatumet ifrån bilden och infoga det, mycket möjligt att detta är jättelätt eller något
Men som sagt, jag vet inte riktigt hur.