Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBooken bara dog - aktiv mobil boven?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade en kompis på besök som ville prova ibooken (en iBook G4 från 2004)
Sedan skulle han ringa en kompis på sin mobiltelefon. Så han slog på högtalartelefonen på mobilen och la den på datorn, under tangentbordet, och vips så dog den bara.
Sen av självklar instinkt så försökte jag slå på den igen, men inget hände
Under själva incidenten var inte strömadaptern inpluggad, så jag provade med att plugga in den och sedan slå på den, och det gick.
Den startade upp som vanligt, och har inte märkt någon skillnad på något sätt.

Någon som har varit med om samma sak, eller vet vad det beror på?

Ursprungligen av kjellan:

Hade en kompis på besök som ville prova ibooken (en iBook G4 från 2004)
Sedan skulle han ringa en kompis på sin mobiltelefon. Så han slog på högtalartelefonen på mobilen och la den på datorn, under tangentbordet, och vips så dog den bara.
Sen av självklar instinkt så försökte jag slå på den igen, men inget hände
Under själva incidenten var inte strömadaptern inpluggad, så jag provade med att plugga in den och sedan slå på den, och det gick.
Den startade upp som vanligt, och har inte märkt någon skillnad på något sätt.

Någon som har varit med om samma sak, eller vet vad det beror på?

Förstår inte var telefonen lades. Var tangentbordet avplockat?

edit: Ahhh... fattar nu... under tangentbordet vid pekplattan, inte UNDER tangentbordet...

Senast redigerat 2005-08-02 20:40
  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 20:27

Tror att det är en magnet i locket som reglerar viloläget på iBooken. En högtalare brukar vara magnetisk. Alltså trodde iBooken att du hade stängt locket när mobilen/magneten lades på den, och gick i vila.

Ursprungligen av evillordvader:

Tror att det är en magnet i locket som reglerar viloläget på iBooken. En högtalare brukar vara magnetisk. Alltså trodde iBooken att du hade stängt locket när mobilen/magneten lades på den, och gick i vila.

Nej datorn stängdes ju av.. total dog bara.
Usch, vilken mardröm det var

Jag har sett en PowerBook med BT-mus som fick tokspel när en mobiltelefon i närheten ringde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 20:56

Hårddiskar och iPodar kan dö direkt om de utsätts för starka magnetfält, t ex från neodymiummagneter i högtalare, i en del fodral till Palm-datorer och sådana där magnethållare man använder för att fästa mobiltelefoner på instrumentbrädan i en bil. Akta datorn för magneter!

Dött logikkort vid ett olyckligt tillfälle? Startar datorn eller är det bara skärmen som är svart?

Ursprungligen av kjellan:

. . .jag provade med att plugga in den och sedan slå på den, och det gick.
Den startade upp som vanligt, och har inte märkt någon skillnad på något sätt.
. . .

:rolleyes:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 13:07

Knasigt. Men hårddiskar har ju i sig snorstarka magneter?

1
Bevaka tråden