Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Crontab för users

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-03 10:55

Har en rätt instabil programvara på X. Jag har skrivit ett script som skall starta om den och en crontab som skall starta scriptet.

Cronfilen skall köras av en user glemme. Hur gör jag så att den körs av den användaren? (programvaran kräver att man är inloggad)

Nån som förstår vad jag menar?

/glemme

• Medlem
  • 2001-09-03 11:26

Inte riktigt, men ta en titt pa screen kanske ?

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-03 12:28

skriv:

crontab -e

och lägg till den där när du är inloggad som glemme så kommer scriptet köras som user glemme, men det är ju inte säkert du är inloggad då. Du får gärna komma med lite mer info om hur det hela funkar.. Är det ett faceless program eller har det ett GUI?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-04 11:52

kör jag crontab - e så hamnar jag i en VI editor. Den kan jag inte alls. Har dessutom skrivit klart crontabfilen men vet inte var jag skall lägga den eller så..
Det är Carracho Server som skall startas om hela tiden och det är ett program med fönster.. *suck*

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-04 12:54

Om du kör bash som shell så kan du köra följande rad:

export EDITOR=pico

Då använder crontab pico istället för att editera filen, annars för hjälp om VI så kan du alltid skriva "man vi"..

Någon som kan vi bra, kan ju förklara hur den funkar.. Jag vet bara om du trycker i så går den in i insert läge och du kan pasta in texten, sen när du är klar så trycker du escape och skriver :wq!

Ush.

Nu säger kent väldigt dumma saker. Jag tänker mest på Ush:et som avslutar hans inlägg.

Grejen är den att kent har lite problem med UNIX verktyg i allmänhet och vi i synnerhet, vi har ofta diskussioner om sånna här saker, kan bero på att vi sitter nästan brevid varandra på kontoret...

vi är det mest ultimata verktyg för att redigera text som existerar (Emacs ligger dock på ungefär samma nivå, men det är en annan diskussion). vi är den editor du vet att du hittar på varje unix system... så vill man klara sig i kommandopromptens förlovade land är det ganska vettigt att lära sig vi... men det har kent visst inte förstått...

jag kan heller inte förstå att han tycker det är kryptiskt att trycka ESC :wq! för att spara - förklaring:

• ESC - gå till kommandoläge

• : - gå till "kolonprompten"

• w - write

• q - quit

• ! - imperativ - ställ inga jobbiga frågor

Jättelogiskt

(OBS! Detta inlägg är i största mån ett litet personangrepp mot kent och skrivet med en del ironi)

• Oregistrerad
  • 2001-09-04 15:42

Hello mr Glemme... http://www.macosxhints.com/article.php?story=2001020700163714
Kanske kan vara till hjälp. Och tyvärr så är det nog så att VI är ett måste. De som sysslat med Unix ett tag kan ofta avgöra om du är nybörjare genom att du nämner Pico. Texteditorer är religion i unix världen...

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-04 16:31

Jag och glemme löste problemen via ICQ, bara så det inte är någon som lägger ner tid på att fundera på en lösning..

1
Bevaka tråden