Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 B/W hänger sig

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har de senaste veckorna fått problem med en dator som tidigare haft nästan fläckfri historia.
Nu avslutar sig programen som tidigare aldrig strulat, men värre än det är att den hänger sig med en tex om att jag måste göra omstart på några olika språk. Texten kommer upp och låser hela datorn. Ofta hänger den sig på detta sätt precis när jag satt på den. Ibland när jag startar nått program och ibland kan jag hinna göra lite som nu till exempel. Jag har kört diskreparationsverktygen och idag ominstallerade jag hela systemet men det hjälpte inte problemet finns kvar!
Har för mig jag hört talats om att en del G3 B/W har detta som konstruktionsfel?

tack
patrik

Ursprungligen av tarhand:

Har de senaste veckorna fått problem med en dator som tidigare haft nästan fläckfri historia.
Nu avslutar sig programen som tidigare aldrig strulat, men värre än det är att den hänger sig med en tex om att jag måste göra omstart på några olika språk. Texten kommer upp och låser hela datorn. Ofta hänger den sig på detta sätt precis när jag satt på den. Ibland när jag startar nått program och ibland kan jag hinna göra lite som nu till exempel. Jag har kört diskreparationsverktygen och idag ominstallerade jag hela systemet men det hjälpte inte problemet finns kvar!
Har för mig jag hört talats om att en del G3 B/W har detta som konstruktionsfel?

tack
patrik

Har du nyligen installerat någon hårdvara? Eller har du någon speciell icke-Apple hårdvara i datorn?

  • Medlem
  • 2005-08-05 13:54
Ursprungligen av tarhand:

Har de senaste veckorna fått problem med en dator som tidigare haft nästan fläckfri historia.
Nu avslutar sig programen som tidigare aldrig strulat, men värre än det är att den hänger sig med en tex om att jag måste göra omstart på några olika språk. Texten kommer upp och låser hela datorn. Ofta hänger den sig på detta sätt precis när jag satt på den. Ibland när jag startar nått program och ibland kan jag hinna göra lite som nu till exempel. Jag har kört diskreparationsverktygen och idag ominstallerade jag hela systemet men det hjälpte inte problemet finns kvar!
Har för mig jag hört talats om att en del G3 B/W har detta som konstruktionsfel?

tack
patrik

Ja jag hade ett sånt fel på min också. En faslig massa hängningar, speciellt när man startade burken. Det var inte helt ovanligt. Jag minns inte riktigt, vad det var som löste det men sök på apples supportsidor det borde stå där. Det var en massa år sen det var aktuellt för mig så minnet är lite luddigt, men störigt var det iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 17:02

Det där låter som ett typiskt hårdvarufel, det mest sannolika är att någon av minneskretsarna blivit felande - det brukar resultera i programhängingar och kernel panics (det där läget när du får upp den flerspråkiga texten). Om du har gott om minne i burken, prova att plocka ur en minneskrets i taget för att på så sätt utröna om någon av dem blivit defekt.

tack

Innan jag han få era svar hamnade min dator i dvala och jag var oroglig att den aldrig skulle vakna när man satte på blev skärmen bara grå. testade det som samtliga föreslog och först gjorde jag open firmware grejerna, datorn fungerar nu men hänger sig fortfarande. Jag tror att jag har kommit fram till att problemet är ett av mina RAM-minnen, så era tips var helt rätt. Nu måste jag spana på att köpa nytt minne, för jag har bara två en 64 och en 128 och det verkar vara 128 det är fel på. Om jag hade haft en startcd för os 9 så skulle jag tydligen kunna kolla upp det närmare så jag får se hur jag går vidare.TACK så mycket till alla för hjälpen!!!

mvh
Patrik

1
Bevaka tråden