Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Döda" användare i Terminalen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag skriver "who" så ser jag hur många användare det är:
patric-carlssons-powerbook-g4-15:~ patriccarlsson$ who
patricca console Aug 7 10:14
patricca ttyp1 Aug 9 19:33

Men om jag skulle vilja "döda" en användare. Ska jag då inte använda mig av "kill + pid"?
Här ser man ju inget "pid"?

Någon som vet hur jag ska göra?

Det är helt normalt att du är inloggad två gånger när du skriver who i en terminal. En av användarna är du som inloggad i det grafiska gränsnittet; console, och den andre är du som inloggad i Terminalen; ttyp1.

Prova att öppna flera Terminalfönster och skriv who i ett av dem, så ser du sambandet.

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Det är helt normalt att du är inloggad två gånger när du skriver who i en terminal. En av användarna är du som inloggad i det grafiska gränsnittet; console, och den andre är du som inloggad i Terminalen; ttyp1.

Prova att öppna flera Terminalfönster och skriv who i ett av dem, så ser du sambandet.

Japp, det vet jag. Men man ska väl fortfarande kunna döda dem?

Ursprungligen av patriccarlsson:

Japp, det vet jag. Men man ska väl fortfarande kunna döda dem?

Kör "who" så du ser vem som är inloggad på vilken tty, t.ex. ttyp2. Sedan kan du med hjälp av "ps -aux -t p2" kolla vilka processer som hör till den tty. Döda sedan pid:et för login.

Ursprungligen av brokewind:

Kör "who" så du ser vem som är inloggad på vilken tty, t.ex. ttyp2. Sedan kan du med hjälp av "ps -aux -t p2" kolla vilka processer som hör till den tty. Döda sedan pid:et för login.

Tackar!

Om man vill avsluta samtliga sessioner plus allt annat som tillhör en given användare kan man göra det ännu enklare för sig:

killall -9 -u användarnamn

(måste göras som root eller via sudo, annars händer ingenting)

Ursprungligen av patriccarlsson:

När jag skriver "who" så ser jag hur många användare det är:
patric-carlssons-powerbook-g4-15:~ patriccarlsson$ who
patricca console Aug 7 10:14
patricca ttyp1 Aug 9 19:33

Men om jag skulle vilja "döda" en användare. Ska jag då inte använda mig av "kill + pid"?
Här ser man ju inget "pid"?

Någon som vet hur jag ska göra?

Vad jag vet så listas även alla processer som du skriver "ps aux", då ska du även få upp PID för samtliga processer. Testa det. Jag läste manualen för who och hittade nämligen inget där som gör att du kan ta fram PID för det du får upp med -s på who (-s = standard när du skriver who). Iofs så kan det väl hända att Apple kodat in nått finurligt där med, men annars ska väl manualsidan i FreeBSD stämma överens.

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-09 20:41

Vad jag förstår är en användare ingen process man kan döda. Jag kan ju ha en användare inloggad via 'ssh'. Du kan aldrig döda den användaren, men du kan döda 'ssh'-processen (och användaren blir "utkastad").
En användare har ingen PID, däremot en UID.

1
Bevaka tråden