Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka amerikanska nätbutiker rekommenderas?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kollar priser i USA på ett objektiv. Vad finns det för seriösa webbutiker?
Känner till Adorama och B&H.

http://www.adorama.com
http://www.bhphotovideo.com

Brukar handla på Profeel
De har ganska bra priser, och skickar saker snabbt.

/Jonas

Ursprungligen av mahlkvist:

Brukar handla på Profeel
De har ganska bra priser, och skickar saker snabbt.

/Jonas

Blir det full moms på objekt och frakt, eller är det någon speciallösning?

Ursprungligen av crownswe:

Blir det full moms på objekt och frakt, eller är det någon speciallösning?

Jag bor i USA, så man får betala Sales Tax där man bor, men köper man från Sverige, så tror jag att du får betala tull och Svensk Moms, men jag vet för lite om hur det fungerar.

Tack, ska kolla där!

Som jag förstått det har Canon världsgaranti på sina objektiv, men inte på kamerahusen. Stämmer det?

Angående tull och moms, man får betala svensk moms, 25% och tull på vissa varor:

Analoga SLR (35mm) : 4.2% (Varukod:9006 51 00 00)
Tillbehör till 35mm : 3.2% (Varukod: 9006 99 00 00)
Digitala kameror (alla) : 0% (Varukod: 8525 40 11 00)
Analoga kameror (mellanformat) : 4.2% (Varukod:9006 59 00 00)
Objektiv & filter: 6.7% (Varukod: 9002 11 00 90)

Källa: http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=3761 (tullverket hade varit bättre, hittade tyvärr inte det där)

Tyskland är inte så dumt att köpa från, då slipper man extra tull&moms. Köpte själv en lite dyrare dv-kamera därifrån för ett par år sedan.

• Oregistrerad
  • 2005-08-09 22:20

Det är inte helt korrekt. Även från Tyskland blir det Svensk moms (25%) om företaget säljer för mer än X SEK per år till Sverige. Har glömt exakta siffran, som jag fick från en nätmusikaffär när jag hörde mig för. Det är lika dant från England. Ni trodder väl inte att vi i Sverige skulle kunna få handla billigt bara för att vi gick med i EU?

Ursprungligen av Jörgen U:

Det är inte helt korrekt. Även från Tyskland blir det Svensk moms (25%) om företaget säljer för mer än X SEK per år till Sverige. Har glömt exakta siffran, som jag fick från en nätmusikaffär när jag hörde mig för. Det är lika dant från England. Ni trodder väl inte att vi i Sverige skulle kunna få handla billigt bara för att vi gick med i EU?

Därför väljer man en butik som inte säljer tillräckligt mycket till sverige för att nu upp till "momsgränsen"

Visst fasen blir det billigare med EU. Innan fick man ju betala svensk moms + eventuell tull på allt, om man inte bröt mot lagen och smugglade, dvs.

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 23:14
Ursprungligen av Kristofer:

Därför väljer man en butik som inte säljer tillräckligt mycket till sverige för att nu upp till "momsgränsen"

Visst fasen blir det billigare med EU. Innan fick man ju betala svensk moms + eventuell tull på allt, om man inte bröt mot lagen och smugglade, dvs.

Var hittar du sådana små butiker, för gränsen är inte hög? Jag har bara hittat stora återförsäljare och de lär nå gränsen med lätthet, så förslag mottages tacksamt.

Edit: Läste ett par svar till, och vad det verkar, så ser det ju ut att vara ett lotteri om man åker på att betala svensk moms eller inte. Jag trodde regelverket skulle vara mer stelbent än så, så man får väl testa sig fram helt enkelt.

Nu hittade jag lite information som rakt på sak förklarar hur det ligger till:

Från Konsument Europa:
Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop
Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler.

Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren. Försäkra dig om att momsen ingår i priset!

Alltså, om företaget säljer för över 320 000 kronor per år till Sverige, måste de momsregistrera sig här. Således måste den svenska momsen inkluderas i deras pris. Om priset på sidan inkluderar moms är det det priset som man ska betala.

Du behöver alltså inte vara rädd för att Svensk moms läggs på utan att du vet om det, Jörgen.

(Källa: http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2689&lngCategoryID=1390)

Här finns gränserna. Är tydligen olika för olika länder:

http://www.euroinfo.se/ny/hem/moms/skrivyta/fordjupning1.html

Hmm, som Jörgen säger så ska det finnas en sådan begränsning. Jag köpte min kamera från en liten lokalhandlare. Hur exempelvis företaget play.com kommer förbi detta vet jag inte, de måste sälja för ganska stora summor men jag har aldrig stött på att paket därifrån momsbelagts. Samma fråga gäller för de tyska nätbutikerna som brukar ligga lägst på mycket elektronik om man kollar på prisjakt.nu eller pricerunner, vad jag vet så brukar inte deras paket fastna heller.

• Medlem
  • 2005-08-10 16:37

Bara för att inflika så har jag köpt mycket elektronik från Tyskland, från bla technikdirekt.de och jag har aldrig åkt på någonting. Dessutom verkade länken ovan gälla företag och inte privatpersoner, fast jag kan ju ha fel. Kan också nämna att när jag handlade som mest med Tyskland sa killen på posten att de fick mint 5-10 paket från just ovanstående företag, och det är bara till Lund. Så jag tror inte man behöver oroa sig direkt.

Som privatperson tror jag inte att man drabbas av de olika EU-ländernas olika mervärdesskattsatser,
t ex vet jag att tyskar som köpt prylar i sverige och pröjsat svensk moms kan få tillbaka momspengar när de kommer till tyskland, då man kvittar vår 25% moms mot den tyska momsen som är 16%.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Bara för att inflika så har jag köpt mycket elektronik från Tyskland, från bla technikdirekt.de och jag har aldrig åkt på någonting. Dessutom verkade länken ovan gälla företag och inte privatpersoner, fast jag kan ju ha fel. Kan också nämna att när jag handlade som mest med Tyskland sa killen på posten att de fick mint 5-10 paket från just ovanstående företag, och det är bara till Lund. Så jag tror inte man behöver oroa sig direkt.
.

Som jag förstått det är det inte konsumenten som "åker på" något dolt. Helt enkelt är det så att om ett företag säljer för över ett visst belopp till ett annat land, tvingas de momsregistrera sig i det landet.

t ex vet jag att tyskar som köpt prylar i sverige och pröjsat svensk moms kan få tillbaka momspengar när de kommer till tyskland, då man kvittar vår 25% moms mot den tyska momsen som är 16%.

Var det inte innan eu-inträdet? Nu betalar man väl den moms som det land man handlar från har? Såvida båda parter är eu-medborgare, dvs.

• Medlem
  • 2005-08-10 16:45

Som jag förstått det är det inte konsumenten som "åker på" något dolt. Helt enkelt är det så att om ett företag säljer för över ett visst belopp till ett annat land, tvingas de momsregistrera sig i det landet.

Helt riktigt!

Var det inte innan eu-inträdet? Nu betalar man väl den moms som det land man handlar från har? Såvida båda parter är eu-medborgare, dvs.

Om du syftade på mitt inlägg så har jag handlat efter vårt EU inträde och då är det så att man betalar den momsen som gäller i det landet man köper varan ifrån. (Som privatperson) Om jag inte förstått helt fel.

Om du syftade på mitt inlägg så har jag handlat efter vårt EU inträde och då är det så att man betalar den momsen som gäller i det landet man köper varan ifrån. (Som privatperson) Om jag inte förstått helt fel.

Där är vi överens

Det var på: "t ex vet jag att tyskar som köpt prylar i sverige och pröjsat svensk moms kan få tillbaka momspengar när de kommer till tyskland, då man kvittar vår 25% moms mot den tyska momsen som är 16%." som jag svarade att jag tror det bara var innan eu-inträdet det gick att göra så. Jag kan ha fel, men i så fall gäller ju inte det andra vi sa?

• Medlem
  • 2005-08-10 16:58

Där är vi överens

Det var på: "t ex vet jag att tyskar som köpt prylar i sverige och pröjsat svensk moms kan få tillbaka momspengar när de kommer till tyskland, då man kvittar vår 25% moms mot den tyska momsen som är 16%." som jag svarade att jag tror det bara var innan eu-inträdet det gick att göra så. Jag kan ha fel, men i så fall gäller ju inte det andra vi sa?

Tyskar får tillbaka på momsen fortfarande. På samma sätt som jag tjänar momspengar när jag handlar i Tyskland, får de tillbaka om de handlar här. Två veckor sen jag pratade med en Österrikare som pluggat här, som skulle hem och få ut momspengar. Fast vi kanske har fel för oss Man skall aldrig uttrycka sig för stenhårt om såna grejor när man inte har det på pränt framför sig, och det saknar jag för tillfället. Därför svarar jag med denna reservation

1
Bevaka tråden