Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stillbilder i iMovie

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-11 13:26

Jag ska göra ett bildspel av den lite mer avancerade sorten i iMovie och ska enbart använda mig av stillbilder. Dessa bilder ligger för tillfället på 65 mb och 300 dpi, vad kan jag spara om dom i för format, samt dpi för att det ska duga att visas på en ca 1 x 1 meter duk med en projektor? Räcker 72 dpi och jpg format tror ni? Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för svar Peter Johansson

Bildspel, film, tv, powerpoint och liknande presentation för skärm använder 72 dpi. Dina bilder räcker och blir över. Har du testat att droppa in befintlig bild i iMovie? Jag tror den skalar ner automatiskt.

Missa inte att du även kan jobba med iPhoto för stillbildspel. Det går att ställa in de vanligaste övergångarna, Ken Burns-effekt osv.

jag måste säga att jag inte har så bra erfarenhet av stillbilder i iMovie! Beroende vad du menar med "av den lite mer avancerade sorten" så tycker jag att du skall kolla på att köra det i iPhoto. Behöver du exportera bildspelet tiill skiva eller USB minne etc så är det inga problem. Bilderna blir i mycket bättre skärpa och upplösning.

T-son

Samma här... när man lägger in bilder i iMovie konverteras de till DV-video och verkat komprimeras för hårt eller nåt...

Varför iMovie? Varför inte Keynote?

• Oregistrerad
  • 2005-10-06 12:46
Ursprungligen av leonardo:

Varför iMovie? Varför inte Keynote?

precis..kör keynote om du sitter på mac

Beror väl på om han äger Keynote eller ej... iMovie följer med macarna.

• Medlem
  • 2005-08-11 14:20

Exakt, ja äger inte Keynote......är det bra antar jag?

Anledningen till att jag kör i iMovie är att jag vill ha text och musik synkat till bilderna, finns det sådana möjligheter i iPhoto?

Det tror jag inte men om du gör filmen klar med iPhoto så kan du sen flytta den vidare till iMovie för musikpålägg.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-12 12:05

Det bästa vore att skaffa iWork med Keynote. Keynote är helt fantastiskt när man ska göra bildspel. I grunden fungerar det som Powerpoint men är mycket snabbare, snyggare, lättare. Sen är det också syncat med iLife så du kan lätt dra in filmer, musik, bilder e.t.c direkt in i bildspelet. iMovie fungerar också ganska bra men har tendensen att göra stora filer med dålig kvalité.

Men hur är det med Keynote och musik synkat till bilderna?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-12 12:31

misstänker att det behövs en timeline om det skall "synka" med musik...
Då är iMovie ett bra alternativ, iPhoto kör väl bildspel med en fast tid mellan bilderna?

• Medlem
  • 2005-08-12 15:11

Jo jag känner att jag behöver göra det i iMovie.....har skalat ner bilderna nu och börjat montera. Men iMovie ger sig inte. Jag började med att göra en Svart Bild som jag lade i början eftersom jag ville ha musik i början, men inga bilder. När forsatte lägga in bilder och övergångar då jag märkte att efter ungefär 5:e jag kollade igenom det i iMovie så blev min första ruta fylld med nåt konstigt mönster, ser ut som gråa små fyrkanter som fyller hela bilden, detta hände även andra gången jag testade. Senare blev även en av de vanliga bilderna korrupt. Någon som vet vad det kan vara? Detta följer även med om jag exporterar filmen...

tacksam för svar Peter

Är du uppgraderad med buggfixar?
Finns det inte en Fade to Black bland övergångarna?

• Medlem
  • 2005-08-12 15:44

Nej jag tror inte det, jag har 4.0.1, och en bekant hade samma problem. Har letat efter bugg-fixar, men inte hittat några. Finns det? (Ser ingen fade to black i övergångarna)

mvh Peter

I senaste iMovie heter det Tona ut och Tona in så går den via svart.

• Medlem
  • 2005-08-12 16:00

Jo det är ju det senaste jag har antar jag, ligger det några buggfixar ute till den än?

• Medlem
  • 2005-08-14 10:59

Problemet har inte löst sig men det funkar om man tar bort och i importerar filen igen, i alla fall ett par gånger. Nu har jag dock ett nytt problem. Filmen ska brännas på iDVD, jag har tyvärr inte DVD brännare på min iBook. Jag måste nu få ut filmen till min kollega som ska bränna den. Jag testade att kopiera filmen, rå-filerna. Men det gick inte. Ska jag göra in iDVD på den och sen kopiera den, eller vad funkar? Några förslag??

I senaste iDVD 05 har de byggt in att man kan spara ut som skivavbild eller "image". Med äldre iDVD finns det en speciallösning här. Du installerar och följer instruktionerna för hur man spar en image-fil. Den filen flyttar du sen till polarn med DVD-brännare. Han bränner den med Skivverktyg.

• Medlem
  • 2005-08-14 17:18

men det är ju briljant! 99mac vore svårt o leva utan, tackar!

mvh Peter

Jag har ett bildspel med övergångar, Ken Burns och musik som jag gjort i iPhoto. Finns det nåt sätt att få ut detta så jag kan spela på en vanlig dvd-spelare?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 01:38

Bilder under film

Hej!

Jag skulle vilja lägga in stillbilder på filmen.. t.e.x en pil som pekar på något
i bakgrunden medans filmen rullar.. kan man göra det i imovie?

//Mvh Olof

kommer att följa alla tips i denna tråd med stort intresse eftersom jag har ett liknande projekt på gång.

1
Bevaka tråden