Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera B-Träd

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 01:28

Jag har en 120GB disk som ej kan mountas/läggas på skrivbordet. När jag försöker kontrollera/reparera disken i Skivverktyg så klagar den över att B-Trädets storlek är ogiltig. Den kan därför inte reparera disken så att den kan mountas.

Det var när jag höll på att kopiera hela innehållet till en annan hårddisks om kopieringen avbröts pga. ett fel. Sedan stod disken och tuggade och låste datorn. När jag startat om ville den inte mountas och det pga. att B-Trädets storlek är felaktig (??).

Hur gör jag för att reparera disken så att jag kommer åt de 110-115GB som ligger på den?

Vilket program är mest lämpligt att använda?

Tacksam för råd och tips!

Senast redigerat 2005-06-28 01:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 01:55

Mitt första standardtips är följande: anslut hårddisken till en dator som kör os 9, det har fungerat för mig vid de tillfällen som jag drabbats av just det där felet - skivorna har kunnat mountas i os 9 och därefter har de magiskt åter fungerat i os x. Fråga mig inte varför.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 01:58

Jag äger tyvärr ingen dator som kör OS9 och har inte tillgång till någon sådan heller.

Skall se vad DiskWarrior kan göra åt saken. Fler tips mottages dock tacksamt!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 02:10

DiskWarrior kunde inte göra en "Rebuild" av disken. Svaret var att disken var för skadad för att en rebuild skulle kunna göras.

Kan någon förklara det här? För 30 minuter sen fungerade disken utan problem. Sedan anslöt jag disken till min iBook 12" för att kopiera över större delen av innehållet. Mitt under kopieringen fick jag ett felmeddelande om att kopieringen avbrutits pga. ett fel. Därefter kunde inte disken mountas utan att dialogrutan om "Formatering / Ignorera / Mata ut" dök upp.

Vad har hänt? Och hur löser jag det?

Jag har en hel del viktig info på disken som jag just skulle ta backup på.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 00:01

Är det ingen som vet hur man kan återställa en disks "B-Tree" ?

Varken DiskWarrior eller Apple Disk Utility kan reparera disken.

Jag försökte reparera en PowerBook-disk med samma fel, men lyckades inte. Provade de verktyg du provat, samt Drive 10. Vi beslöt att radera allt och installera ett nytt system, men även det misslyckades. Vi lämnade in Macen till Macsupport som inte kunde göra något annat än att byta till en ny hårddisk.

Även en extern Pocketsmart (40 GB) hade samma fel, den kom efter ett tag inte upp på skrivbordet. Vi bytte då från FireWire- till USB-koppling, då dök den upp och vi kunde rädda en del data.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 00:19

B-Tree filen är väl en sorts index-fil som ger systemet diverse info om disken?

Jag misstänker att innehållet på disken inte är skadat, men att den där index-filen fått sig en törn. Kan det stämma, och hur kan man i så fall fixa den?

Är det såhär det går till när en disk kraschar? Jag som har hela musiksamlingen samt en massa annat viktigt där.

  • Medlem
  • 2005-06-29 00:20

Norton systemworks (OS 9) och numera Techtool Pro 4 använder jag vid diskbekymmer, det brukar funka fint! "B-tree-fel" var längesen jag hade men Norton fixade det senast det hände. Det finns väl dock olika "grader" på diskproblem... Fixar inte Diskwarrior skivan så ser det nog mörkt ut, tyvärr...
(inlämning på service eller egen genomgång med hjälp av a l l a diskprogram som finns är väl alternativen)

Data Rescue

Eftersom tråden dött ut har det kanske ordnat sig. Iannatfall har jag haft framgång med Data rescu. Finns på http://www.prosofteng.com/

  • Oregistrerad
  • 2005-08-14 15:52

vid problem söker jag mig till diskwarrior först och techtool efteråt... tectool verkar kunna fixa det mesta och diskwarrior fixar allt annat.

Jag hade ett liknande fel... tror det var ganska exakt samma sak. Diskwarrior ville inte fixa för att 'disken var för skadad', men efter en genomgång med techtool kunde diskwarrior fixa resten galant.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-12-13 22:48

Kanske lite sent men fick samma fel med indexen när jag "lekte" runt med techtool pro som knasade till indexet på den externa och använde programet Data Rescue II v.1.0.1 som Claes Löfgrren ovan länkade till, funkade fint och jag fick tillbaks alla mina filer

Du har fått samma fenomen som jag fick i våras, hemsk var det, brottades med datorn jättelänge, men tillslut fick det vara knappen med bokstäverna "Formatera"......dock kan du lyckas!
En här på 99mac fixade sitt problem med att tillslut formatera disken och sen körde Data Resque en sista gång.

1
Bevaka tråden