Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Darknet - Gör filtankaren osynlig?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-14 19:56

Rapport sände nyheten om Darknet !

Jag har inte hört talas om det. Surfare eller nerladdaren förblir osynligt, även inför experterna.
En svensk matematiker !? var med att skapa en osynlig för användare.

Det låter som Stealth Mode som finns i Tiger system, men det är väl inte samma sak ?

Finns det för Mac ?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-14 21:31
Ursprungligen av stfm:

Det säger inte mycket om Mac. Darknet är bara för PC ?

Men jag tycker att man ska kunna vara osynligt, eftersom man blir hela tiden registrierat av alla när man besöker olika hemsidorna. Inte så roligt, det känns trygg att surfa utan att bli registrierat hela tiden. Stealth mode är perfekt !

Eller fattar jag inte hur det ligger till exakt med detta osynlighet ? ? :rolleyes:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-14 21:53

Kan inte mycket om detta, men WASTE finns för mac
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=82356

Och Freenet borde ju funka.
http://freenetproject.org/

Senast redigerat 2005-08-15 08:41
Ursprungligen av REP:

Det säger inte mycket om Mac. Darknet är bara för PC ?

Men jag tycker att man ska kunna vara osynligt, eftersom man blir hela tiden registrierat av alla när man besöker olika hemsidorna. Inte så roligt, det känns trygg att surfa utan att bli registrierat hela tiden. Stealth mode är perfekt !

Eller fattar jag inte hur det ligger till exakt med detta osynlighet ? ? :rolleyes:

menar du stealth mode som du aktiverar i firewall-inställningarna så har du nog fått något om bakfoten ang. "stealthandet".

Ja jisses, TT:s nyhet om "den nya mjukvaran Darknet" är verkligen årets missuppfattning i svensk press. Darknets är ju ett sen länge etablerat samlingsbegrepp för en MÄNGD sätt att sluta cirklar på nätet via personliga inbjudningar etc. De flesta darknets har ingen särskilt mjukvara alls, de är som mailinglistor, som diskussionsgrupper på Usenet: grupper av människor med gemensamma intressen. Jag fattar liksom inte poängen med att jubla över darknets här. Möjligheter att surfa anonymt finns ju ändå, utan att man ingår i några darknets.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-15 10:20

Fritt översatt och redigerat från http://en.wikipedia.org/wiki/Darknet

Citat:

Ett Darknet är ett privat virituellt nätverk där användare enbart kopplar upp sig med andra användare som de litar på. Normalt sett är sådana nätverk små, ofta färre än 10 användare. Generellt sett så är ett Darknet en privat grupp människor som kommunicerar, men ofta används namnet för att hänvisa till fildelningsnätverk.

Namnet Darknet har sitt ursprung i The Darknet and the Future of Content Distribution, en artikel skriven av Peter Biddle, Paul England, Marcus Peinado, och Bryan Willman, alla fyra anställda på Microsoft. De hävdade att närvaron av darknet var ett stort hinder för utveckling av fungerande DRM tekniker (digital rättighetshantering). Termen har sedan dess figurerat i flera stora mediakällor, bl a Rolling Stone, The Economist och Wired magazine. Den har även blivit titeln på en bok av författaren J.D. Lasica.

När termen används för att beskriva fildelningsnätverk är den synonym med den kanske mer vitt spridda termen friend-to-friend - vilka båda beskriver nätverk där användarnas datorer enbart delar filer med motparter de litar på. De mest vitt spridda fildelningsnätverken som Kazaa, och även det tungt krypterade nätverk som Freenet, är inte darknet's eftersom parterna kommunicerar med vem som helst på nätverket. Det kanske mest vitt spridda darknet-mjukvaran är Nullsofts WASTE. Utvecklarna av Freenet har meddelat att de arbetar på ett nytt program som kommer använda sig av darknet-principen med global routing baserad på small world-teorin.

Tänk på att ni håller er inom 99mac's villkor när ni skriver era inlägg.

1
Bevaka tråden