Min nya 17" iMac G5 2.0 GHz med 1 gig ram har redan rasat ihop. Datorn är från AppleStore och jag har aldrig öppnat datorn sen den kom utan köpte alla tillbehör till redan från början.
Lät World of Warcraft stå igång medans jag var ute en sväng och när jag kom tillbaka så hade spelet krashat. Tänkte inte mer på det då utan drog upp en quicktime film och efter ett tag började datorn bli seg. Program vägrade starta och till slut var jag tvungen att stänga av datorn genom att hålla nere powerknappen. När jag bootar upp datorn möts jag av detta felmeddelande direkt när Apple logon dyker upp och Tiger ska börja bootas:
"Invalid memory access at %SRRQ: 00000000 00000000 %SRR1: 10000000 00083030"
Mycket mer information får jag inte utan får välja att skriva in 2 kommandon. Antingen "Mac-boot" som sägs boota upp datorn (vilket bara leder till en tom vit bild och inget händer) eller "Shut-down" vilket stänger av datorn helt.
Har testat att få liv i datorn genom att:
*Stoppa i Tiger skivan och boota upp genom att hålla nere C. Samma sak händer fast den ber mig att "release all keys" också. (Har testat Tiger skivan i PowerBooken, och den fungerar där)
*Kopplat en firewiresladd till powerbooken, bootat upp datorn i firewireläge genom att hålla nere T. Datorn startas i firewireläge och jag kollar igenom hårddisken. Allting verkar se korrekt ut, men Tiger bootar inte för de.
*Hållt ner alt/option för att välja startdisk. Datorn hittar Startdisken och jag ber den boota därifrån. Samma visa om igen.
Datorn fick jag hemlevererad i fredags (12/8).Den var fullt uppdaterat med allt som fanns till Tiger i programuppdateraren. World of Warcraft är i princip de enda som jag installerat på den.
Kan det vara ram-minnet? Snälla! Nån som kan hjälpa mig?