Har en gammal Dell p2:a 400 Mhz och en PowerBook G4 (500) som jag vill testa Linux på.
Är total rookie inom området och undrar:
- Vilken distribution är lämplig för att bekanta sig med Linux-världen?
- Det pratas ibland om "fönsterhanterare" som läggs på en Linuxinstallation. Måste detta läggas in separat, eller?
Primärt dock: Vilken distribution är lämplig?
/M
Rådet att prova knoppix tycker jag verkar bra.
När jag började fanns inte det, och jag var lite rädd för dual-boot. Så jag satte in en ny hårddisk så jag kunde installera linuxen på denna. Det är ett tips så slipper du partionera något existerande. (Annars brukar dual-boot och partitionering fungera bra, men man kanske får tänka till lite...)
Själv kör jag SuSE som har gott rykte att vara stabilt och få all hårdvara att fungera utan problem. De har också ett bra system för att ställa in och konfigurera systemet. Om du vill prova det så kör den senaste versionen (9.3) professional.
SuSE fungerar inte längre med PPC, så där skulle jag nog prova Ubuntu.
Angående fönsterhanterare: Alla stora Linux-distributioner inkluderar minst en. Dubara bockar för att du vill ha den med då du installerar (är ofta förbockat per default). Det går också att installera flera olika fönsterhanterare om man vill prova runt.
KDE och Gnome är de stora. SuSE och Ubundu "föredrar" KDE och Redhat/Fedore "föredrar" Gnome. Det finns också en mängd andra fönsterhanterare. Vitsen med dessa är ofta att de drar mindre resurser så att man kan köra dem på äldre hårdvara. För KDE/Gnome så bör du väl ha kring 500MHz och minst 128Mbyte RAM. Det borde fungera med din hårdvara (om du har 128MB eller mer).