Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisvärd blixt till 350D?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag behöver en prisvärd blixt till min Canon 350D. Gärna en som man kan vinkla uppåt. Vet nån om en sådan som inte kostar skjortan?

Beggad 550EX kan du nog hitta för runt 2000 spänn. Kolla www.fotosidan.se och Blocket.

420EX är ok, för runt 2800 kr. 1500 kr till och du har en 580EX. Lite mer pengar, mycket mer möjligheter brukar vara den allmänna uppfattningen. Men jämfört med den inbyggda blixten är 420EX en enorm förbättring.

Ursprungligen av crownswe:

420EX är ok, för runt 2800 kr. 1500 kr till och du har en 580EX. Lite mer pengar, mycket mer möjligheter brukar vara den allmänna uppfattningen. Men jämfört med den inbyggda blixten är 420EX en enorm förbättring.

www.dustin.se så står det att 420EX är till G1/G2 och Pro 90. Är det säkert att den funkar bra med 350D? Finns det inget liknande från andra tillverkare som är billigare?

På Cycberphoto såg jag Soligor DG-340 DZ för en knapp tusenlapp. Är den dålig? Eller Sigma EF-500 DG Super för runt 2000?

Ursprungligen av Stefan Swales:

På Cycberphoto såg jag Soligor DG-340 DZ för en knapp tusenlapp. Är den dålig? Eller Sigma EF-500 DG Super för runt 2000?

Sigman är ok. Jag hade nog ändå satsat på en begagnad 550EX om du inte har råd med en 580. 420 funkar på 350D men är inte lika ljusstark som 550/580 och har inte samma manuella inställningsmöjligheter. Dessutom har jag för mig att 420an endast kan fungera som slave om man ska köra fler blixtar.

Jag hade försökt hitta en begagnad 550EX och om det inte går hade jag nog hellre valt Sigman än 420EX.

Men det är jag det.

www.dustin.se så står det att 420EX är till G1/G2 och Pro 90. Är det säkert att den funkar bra med 350D? Finns det inget liknande från andra tillverkare som är billigare?

Från Canon.se, om 350D: "Kameran är också kompatibel med alla blixtaggregat i serien Speedlite EX, inklusive Speedlite 580EX som överför information om blixtens färgtemperatur för jämnare färgåtergivning."

Jo, G1/G2 har vanlig blixtsko och kan också använda extern blixt.

Dessutom äger jag en 420 som fungerar fint till min 350D.

Metz 54 MZ-4 / 54 MZ-4i för c:a 3400:-

Går tyvärr inte att länka till rätt sida på cyberphoto.se, men de har bra information på sidan, scandinavianphoto.se är rena skämtet som info-sida.

Ursprungligen av leonardo:

Går tyvärr inte att länka till rätt sida på cyberphoto.se, men de har bra information på sidan, scandinavianphoto.se är rena skämtet som info-sida.

Det gör det visst

http://www.cyberphoto.se/metz/54mz4.php

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-18 15:53

Rekommenderar varmt Canon 420 EX. EOS 350D+Speedlite 420EX är en perfekt kombination.

Sigma blixten som jag har till min analoga Canon saknar flera funktioner som 420 EX har.

Deras objektiv klarar inte heller samarbete med min EOS 350D trots att verkstaden säger att det behövs ingen upgradering av objektiven.

De funkar bra med min analoga EOS med med 350D är det bara error.

Sigma kan kosta någon tusen billigare med du vet aldrig om deras produkt kommer att fungera med din nästa kamera.

Att få någon förklaring av Sigma är en omöjlighet så jag har fått min läxa - aldrig mer Sigma. Bortkastade pengar.

Köp Canon till Canon vet jag.

Ursprungligen av malen:

Rekommenderar varmt Canon 420 EX. EOS 350D+Speedlite 420EX är en perfekt kombination.

Sigma blixten som jag har till min analoga Canon saknar flera funktioner som 420 EX har.

Deras objektiv klarar inte heller samarbete med min EOS 350D trots att verkstaden säger att det behövs ingen upgradering av objektiven.

De funkar bra med min analoga EOS med med 350D är det bara error.

Sigma kan kosta någon tusen billigare med du vet aldrig om deras produkt kommer att fungera med din nästa kamera.

Att få någon förklaring av Sigma är en omöjlighet så jag har fått min läxa - aldrig mer Sigma. Bortkastade pengar.

Köp Canon till Canon vet jag.

Exakt vilken Sigmablixt pratar du om ?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-20 12:30

Exakt vilken Sigmablixt pratar du om ?

Det är Sigma EF430.

Jag har en 420EX till min 350D och det funkar bra, men jag behöver mer kontroll över min blixt. Skulle därför rekommendera Sigman eller en beggad 550EX. Själv ska jag köpa en 580EX och använda min 420EX som slavblixt när den dagen kommer.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-20 12:33
Ursprungligen av CyberPet:

Jag har en 420EX till min 350D och det funkar bra, men jag behöver mer kontroll över min blixt. Skulle därför rekommendera Sigman eller en beggad 550EX. Själv ska jag köpa en 580EX och använda min 420EX som slavblixt när den dagen kommer.

Klart. Har man 420 och 580 då får man betydligt bättre kontroll över ljussättningen.

• Oregistrerad
  • 2005-08-20 14:05

Sigma Ef-500DG St fugerar helt ok. Inte värst många funktioner men ganska bra kräm. Lite smäckig dock. Typ 1500kr på Expert.

Ursprungligen av Eglon:

Sigma Ef-500DG St fugerar helt ok. Inte värst många funktioner men ganska bra kräm. Lite smäckig dock. Typ 1500kr på Expert.

Såvitt jag förstår så är Sigma EF-500 DG Super och Sigma Ef-500DG St inte alls samma sak.

• Oregistrerad
  • 2005-08-20 22:03

Stämmer. Super-versionen har en massa funktioner. 500ST bara några få. Ångrar mitt köp, men använder den så lite att det inte är lönt att byta.

420ex räcker sjukt långt. men det ryktas om en 430ex. vad det nu kan vara för förbättringar...

1
Bevaka tråden