Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Böcker om OS X / UNix

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tittat på bokfloran om OS X och är väldigt besviken. De allra flesta går bara igenom det mest grundläggande.

Men vad ska jag läsa om jag vill bli lika bra på tian som jag är på nian? Jag vill lära mig hur jag använder "terminalen" och går in bakom kulisserna och fixar till saker som inte fungerar eller som jag vill förändra.
Det borde ju finnas någon begriplig UNIX-bok som även en Apple användare av den gamla skolan kan begripa?

Håller med dig, för oss från gamla mac världen skulle en bok i det du beskriver faktiskt kännas som en god investering.

Böcker om Unix finns det ju gott om , men med Mac OS X är det sämre. Letade liksom du efter ngt matnyttigt och köpte "Mac OS X, The Complete Reference" för att ha som just, ett referensverk. Bra eller dåligt, vet ej, men bläddrar jag ett tag så hittar jag nyttigheter i den. Den kan köpas från www.datorbokhandeln.se, ISBN 0-07-212663-9 utgiven av förlaget Osborne, Mc Graw Hill.

I "Mac OS X Server" manaulen "Administrators Guide" finns det hänvisningar till fördjupningslitteratur i slutet på varje kapitel. Manualen kan hämtas här.
http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/27/wa/query?type=id&val=120008

Jag har börjat lära mig Unix på egen hand och tycker att "Lär Dig Unix på 24 timmar" av Dave Taylor (som faktiskt verkar vara en Mac-diggare oxå) är mkt bra som introduktionsbok till Unix generellt. Dave Taylors site är www.intuitive.com.

Svenska upplagan är sen -99, jag tror det är en ny engelsk på g. Den svenska köpte jag på nedsatt pris hos Cheapink, om jag minns rätt.
I bokhandeln här i Skövde kostar den skjortan.

Mikael

Kanske inte riktigt hör hit, men jag fick god hjälp av den här Apple sidan. Ok, mycket kanske är på en lägre nivå (om man sysslat med Unix tidigare) men det har hjälpt mig att komma igång med OS X och förstå hur det fungerar. Har använt Mac sedan 80-talet men inte så mycket Unix.

Hur mycket av UNIX-kunskaperna man skaffar sig kan man använda rakt av i Mac OS X?
Jag vet att Darwin härstammar från BSD, men hur mycket har de gjort macspecifikt? Apple har ju i bland tendenser att göra om saker så att det frångår gängse standarder.

Hittade ngt här som kanske kan vara användbart? http://www.apple.com/macosx/books/index.html

1
Bevaka tråden