Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Himla imponerad av Tiger

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det fler som är imponerade av Tigerns stabilitet? Hade trassel i början när jag hade omatchade minnen, men med sjyssta minnesmoduler funkar det ju nåt alldeles otroligt bra. Krascher, häng och "tröghetsperioder" lyser med sin fullständiga frånvaro. Klart bättre än Panther vid samma version.

Senast redigerat 2005-08-19 12:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 12:11

Jag med. Stabilaste system jag haft mina händer på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 12:23

Kan bara hålla med. Stabilaste OSX, nej, stabilaste OS över huvud taget hittills

Ursprungligen av iigloo:

Kan bara hålla med. Stabilaste OSX, nej, stabilaste OS över huvud taget hittills

På Appledatorer iaf. På andra system finns det operativsystem som är mycket stabilare. VMS anses t.ex. vara mycket stabilare än någon Unix.

Ursprungligen av lokedhs:

På Appledatorer iaf. På andra system finns det operativsystem som är mycket stabilare. VMS anses t.ex. vara mycket stabilare än någon Unix.

Hur kan något vara stabilare är något som inte kraschar?

OS X 10.4.2 superbra här. Fick faktiskt Kernel Panic i 10.4 då jag bara pillade lite i iCal (verkar som om en del andra fick detta med 10.4 enligt Apples diskussionsforum), men sedan 10.4.1 har inget kraschat.
Safari har inte kraschat någon gång sen 10.4.2 installerades här och det gjordes så fort det släpptes. Inga badbollar och inget sådant. Använder Safari varje dag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 19:46
Ursprungligen av star-affinity:

Genom att systemet är uppe även om det krashar!

Du kan ha ett VMS-kluster spritt på flera hus. Om ett hus brinner upp och datahallen förstörs så fortsätter systemet att snurra.

Om du har ett VMS-kluster behöver du inte boota om det då du uppgraderar OS-version. Du uppdaterar bara en nod i taget.

Jag har sett VMS-kluster med uptime på åtskilliga år, trots att OS-versionen blivit uppgraderad flera gånger.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-19 22:03
Ursprungligen av pesc:

Genom att systemet är uppe även om det krashar!

Du kan ha ett VMS-kluster spritt på flera hus. Om ett hus brinner upp och datahallen förstörs så fortsätter systemet att snurra.

Om du har ett VMS-kluster behöver du inte boota om det då du uppgraderar OS-version. Du uppdaterar bara en nod i taget.

Jag har sett VMS-kluster med uptime på åtskilliga år, trots att OS-versionen blivit uppgraderad flera gånger.

Även jag har nämnt VMS vid liknande frågeställning i något forum. Systemet kan vara uppe i åratal. Skoj med en till som känner till detta.

Ursprungligen av star-affinity:

OS X 10.4.2 superbra här. Fick faktiskt Kernel Panic i 10.4 då jag bara pillade lite i iCal (verkar som om en del andra fick detta med 10.4 enligt Apples diskussionsforum), men sedan 10.4.1 har inget kraschat.
Safari har inte kraschat någon gång sen 10.4.2 installerades här och det gjordes så fort det släpptes. Inga badbollar och inget sådant. Använder Safari varje dag.

OSX krashar visst. Bara för att det inte hänt dig de senaste månaderna sedan du uppgraderade har ingen som helst betydelse.

Det du måste göra är att räkna ihop alla som gör det, multiplcera med antalet timmar de kör systemet och dividera med antalet krasher. Då får du ett värde som indikerar hur många krasher man får per tidsenhet. Du måste ner på nivåer i stil med en krash per månad för att din personliga erfarenhet skall ha något relevans. OSX är definitvt stabilare än så. Jag har inga siffror på VMS stabilitet och jag tänker inte hitta på några.

Jag kan dock berätta att 10.4.2 har krashat för mig. Jag kan reproducera det varje gång och jag har lagt en buggrapport på det. Rent statisktiskt skulle det dock inte spela någon roll om jag var den enda som råkade ut för detta. Om det är så vet jag inte, det får bugrapporten utvisa.

Ursprungligen av lokedhs:

Hm, vi pratar väl bordsdatorer här?

Ursprungligen av bruksarn:

Hm, vi pratar väl bordsdatorer här?

Inte jag.

Om vi begränsar oss till skrivbordsdatorer så är det fortfarande svårt att avgöra vilket som är stabilast. Det finns ju en hel del och jag tror ärligt talat inte att någon har gjort en ordentlig undersökning om detta. Dessutom är frågan om det ens går att mäta på ett sätt som gör alla nöjda.

Du kan säkert få t.o.m. ett windowssystem att bli väldigt stabilt. Det finns många som påstår att det aldrig krashar för dem (och jag tror på dem lika väl som jag tror på en användare av något annat operativsystem). Problemet med windows beror nog mer på att det är så mycket lättare för en användare att förstöra något så systemet blir ostabilt. En anlending till detta är ju att det alltid måsta installeras så mycket tredjeparts drivrutiner i windows. Drivrutiner är ju det som är det största källan till krasher.

Samma här, inte en krasch eller hängning. I och för sig inte många innan heller, men efter tiger har ingen av mina datorer och inte heller tjejens kraschat. Stabilt som tusan.

• Medlem
  • Essunga
  • 2005-08-19 12:50

Same here - inget krångel sedan Tigern flyttade in i min iMac G4 Globe.

slår Windows XP, Linux Mepis o. Suse med hästlängder

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 12:59

Tiger rockar, dock så tycker jag att Safari är lite Safari,, kracshar, suger minne ur burken, ger badbollar mm..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 13:54

Mycket stabilt (andra sidan var panther också väldigt stabil på mina burkar), enda smutsfläcken är Safari som kraschar oftare än förr för mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 14:02
Ursprungligen av tei:

enda smutsfläcken är Safari som kraschar oftare än förr för mig.

Skönt att du har samma problem :9

Dessa Safaribekymmer. Vad kan det bero på? Har aldrig haft nån krasch med Safari under mina 1,8 år som Mackare. Däremot suger det mycket minne. Några 100 Mb kan utan vidare frigöras om man stänger av Safari. Testade precis och nästan 100 Mb mer blev det utan att Safarin har varit igång särskilt länge, 10-15 minuter kanske...

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-19 14:37

tyckte faktiskt att det blev lite skakigare i o m 10.4.2 - i alla fall Mail - men over all är jag ruskigt nöjd, ruskigt nöjd...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 14:43

Har någon märkt att man ibland (när datorn kommer upp från sleep) kan markera fler mail samtidigt och att när man klickar upp en app från docken, att det som är aktivt innan göms? Det kom efter 10.4.2-uppgraderingen..

• Oregistrerad
  • 2005-08-19 17:48

Enligt panic.log kraschade min dator den 6:e, 7:e och 7:e maj. Sedan dess har den hållt sig i skinnet, så jag har inget att klaga på i dagsläget, men första tiden var det fruktansvärt många småbuggar.

• Oregistrerad
  • 2005-08-21 20:38

Tiger fullständigt förstörde G5:an här. Gick hur bra som helst under 10.3. Nu får jag ett par timmars uptime innan det kraschar konstant. I vilket app som helst och mitt i start-up.
Kan tänkta mig att det blev någon typ av hårdvarukompabilitetsproblem (ord!), även om jag inte vet vad det skulle kunna vara då jag har kopplat ur allt runtomkring och stängt av tjänster. Även minnet är misstänkt. Får se till att ta det med support.

Jag är allt lite besviken med andra ord. Att jag inte tyckte att någon ny feature var så speciellt intressant gjorde inte saken bättre.

Klart det kan krascha...
Men det är förbaskat stabilt. Om förutsättningarna är rätt. Säkert samma med Windows som nämnts, men där är det ju lite knepigare med all tredjepartsmjukvara som ska fungera tillsammans.

Så.
Ett system som inte kraschar är sämre än ett system som inte kraschar fast det kraschar?
Min skalle kraschar nog snart...

1
Bevaka tråden