Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med MySQL

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-19 21:42

Ja, då har man försökt pilla med MySQL ett tag nu men lyckas inte få det att fungera.. :angry:
Kanske bör tillägga att jag kör MySQL tillsammans med PHP och Apache på samma burk (iBook).
Jag har dock redan korigerat felet som nämns på Apple´s hemsida.

OBS! Nybörjare på MySQL/PHP

MySQL är igång...

Då jag försöker skapa en databas genom att skriva följande i mysql-Shell:

CREATE DATABASE databas;

Får jag resultatet:

ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'databas'

Jag antar att det bara är ROOT som får skapa/ändra databaser på MySQL-servern. Hur gör jag för att tilldela accessen till mitt användarkonto?
Eller ska jag vara inloggad som root?
Kommer PHP ha access att redigera databaserna?

Detta har jag testat/gjort:
sudo - ERROR 1064: You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'sudo CREATE DATAB..'
su - Med samma resultat som ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 22:27

Har du satt root-lösenord för MySQL? Det måste du göra innan du kan göra någonting, t.ex. att skapa nya användare. Kör det här kommandot för att sätta rootlösenord:

sudo /usr/local/mysql/bin/mysqladmin -u root password dittnyarootlösenord

Plocka sen hem MySQL administrator för att skapa nya databaser och användare. MySQL-användarkonton har ingenting att göra med Mac OS X-användarkonton.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-20 01:17
Ursprungligen av C-mon:

Har du satt root-lösenord för MySQL? Det måste du göra innan du kan göra någonting, t.ex. att skapa nya användare. Kör det här kommandot för att sätta rootlösenord:

sudo /usr/local/mysql/bin/mysqladmin -u root password dittnyarootlösenord

Plocka sen hem MySQL administrator för att skapa nya databaser och användare. MySQL-användarkonton har ingenting att göra med Mac OS X-användarkonton.

Ok, jag satt tidigare root-passet för MySQL genom Systemhanteraren så det är klart.

Tack för svaret!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-19 23:07

Om du inte absolut vill sitta i terminalen tycker jag du ska ladda hem PhpMyAdmin som är ett webbaserat användargränssnitt till MySQL.

1
Bevaka tråden