Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte öppna Filevault-skyddat konto

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-21 13:25

Har ett användarkonto som är krypterat med FileVault som inte går att öppna. Lösenordet accepteras, men sedan försvinner allt på skärmen (menyer, o.s.v.) utom bakgrundsbilden. Mer händer det inte hur länge det än får stå och tugga. Det är ingen skillnad vare sig jag byter användare eller loggar in från start.
Går det att rädda på något sätt tror ni? Kan man öppna den krypterade image-filen på något annat sätt?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-21 13:42

Kan man inte komma åt din hemkatalog /Users/Clas när du väl loggat in?
isf kan du säkert logga in från en annan dator och kopiera innehållet?

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-21 13:50

Nej. Om jag loggar in via nätverket från min iBook, får jag upp kontot, men det innehåller bara en Library-mapp som jag inte ser något intressant i och skivavbilden av kontot. Har en känsla av att det är skälva avbilden som det är fel på på något vis.

Ursprungligen av Clas:

Nej. Om jag loggar in via nätverket från min iBook, får jag upp kontot, men det innehåller bara en Library-mapp som jag inte ser något intressant i och skivavbilden av kontot. Har en känsla av att det är skälva avbilden som det är fel på på något vis.

Har du provat radera mappen 'preferences' i 'library'? Det kanske är nån inställningsfil som blivit knas. Jag hade även provat radera mappen 'preferences' som ligger i det bibliotek som gäller för alla användare.

Logga in från ett annat adminstratörskonto och aktivera ROOT. Då bör du kunna öppna/flytta image-filen inloggad som ROOT om du nu har lösenordet. Om du inte har mer än ditt FileVault konto på datorn tror jag du kan skapa ett från installationsskivan om du bootar datorn med den.

Detta är vad jag skulle gjort men det finns säkert enklare sätt.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-21 13:57

Jag har fler konton på datorn, så det är inga problem. Men hur aktiverar jag ROOT?

Ursprungligen av Clas:

Jag har fler konton på datorn, så det är inga problem. Men hur aktiverar jag ROOT?

Har engelskt system, hoppas du förstår ändå

Gå till:

Applications --> Utilities --> NetInfo Manager

I programmenyn väljer du följande:

Security --> Authenticate
Security --> Enable root user

OBS! Att aktivera och logga in med ROOT är riskabelt, men i nödfall som detta kan det vara värt ett försök. Se bara till att du har backup på viktiga saker på dina övriga konton.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-21 14:29

Hittar inga inställningsfiler som kan vara aktuella, det kanske inte är så lämpligt att slänga bort hela preferences-mappen.

Fick inget annat resultat när jag aktiverade ROOT (jag tror jag gjorde i all fall... )

Dubbelklickar jag på imagefilen får jag upp ett fönster: Varning! Det går inte att lägga fölande skivabilder på skrivbordet:
avbild orsak
kontot.sparseimage filsystem som inte kan anslutas

går att markera den raden, men bara en OK-knapp.

Har kopierat över hela filen till iBooken också, men får samma resultat där.

ok. När jag tänkte efter en extra gång behöver du inte ens logga in som ROOT. Du ska kunna öppna image-filen från vilket konto som helst. Går den inte att öppna verkar det lite illa tyvärr.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-21 14:38

Körde skivkontroll på image-filen:

Citat:

Kontrollera och reparera skivan ”disk3s2”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Ogiltig bladposträkning
(det ska vara 11384 istället för 12126)
Ogiltigt B-trädshuvud
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Ogiltigt enhetsfilsantal
(det ska vara 4432 istället för 4840)
Ogiltigt enhetskatalogsantal
(det ska vara 1259 istället för 1222)
Räkning av fritt utrymme på ogiltig enhet
(det ska vara 36576477 istället för 36773433)
Enhetshuvudet behöver en mindre reparation
Enheten privat behöver repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
1 enhet kunde inte repareras p.g.a. ett fel

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-21 14:55
Ursprungligen av thevil:

I normala fall så borde nog Diskwarrior eller TechTool Pro kunna fixa felen, men på en krypterad skivavbild vet jag inte.

Får inte DiskWarrior att ens hitta image-filen...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-21 16:41

Prova att kopiera imagefilen till annan dator och öppna eller reparera den (det kan ju vara någonting problem med din hårddisk/data)

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-21 21:39
Ursprungligen av REP:

Prova att kopiera imagefilen till annan dator och öppna eller reparera den (det kan ju vara någonting problem med din hårddisk/data)

Så "enkelt" var det! Flyttade över imagefilen till iBooken, reparerade med Skivkontroll, kopierade tillbaks den till iMacen, och vipps funkade det!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-23 08:20
Ursprungligen av Clas:

Så "enkelt" var det! Flyttade över imagefilen till iBooken, reparerade med Skivkontroll, kopierade tillbaks den till iMacen, och vipps funkade det!

Vad kul ! Jag har inte ens testat så, men misstänkte din hårddisk. Alltid bra att pröva sig fram. Jag kommer ha nytta av det i framtida problem

1
Bevaka tråden