Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sherlock 3.5 under Jaguar söker inte filer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-24 19:01

Japp då har man uppgraderat Sherlock i samband med 10.2. Nu kan man inte använda den längre till att söka filer på sin egen dator.

Varför i hela friden har man gjort något så urbota dumt som ett sökverktyg som inte längre kan söka filer på sin egen dator ?

Visst finns det en sökfunktion i fönster men om man har fler partitioner och fler hårddiska är det inte speciellt bra.

Arkiv - Sök.

Eller Äpple-F.

Som på den gamla goda tiden innan sherlock.

Använd Arkiv -> Sök i Finder. (kommando + F)

/M

  • Medlem
  • 2002-09-24 22:08

Det fungerar. Tack för hjälpen. Men VARFÖR tar man bort funktionen i Sherlock?????????

Man skulle se hundradelar på inläggstiden så man ser hur nära det var. Jag slog dig Martin....

Två likadana inlägg samma minut, -What are the odds....?

[ 24 September 2002, 22:31: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Skönt att slippa Sherlock vid filsökning tycker jag.
Det här nygamla sättet är möe snabbare.
Nuförtiden behöver man (i alla fall jag) använda sökningen oftare, eftersom man (jag), precis som en PC-junk-användare inte har samma koll på vart saker och ting hamnar.

  • Medlem
  • 2002-09-24 23:49

Hurra, för det nya sättet att söka på! Den integrerade sökningen i Finder fönstret i Jaguar är precis som det skulle varit från början. Varför ha sökfunktionen separat från filhanteringen som det var förr ? Äpple + F är ju dessutom ett PLUS med bra regler för den mer avancerade användaren. Sherlock blir användbart när aktier, filmer , kartor etc anpassas mer för svenska förhållande. Då fyller det en funktion men inte just nu.

  • Medlem
  • 2002-09-25 14:19

Jag fattar inte vad folk gillar med den nya sökningen. Visst - den är snabb, men jag vill hellre ha en bra sökning än en snabb sökning.

Försök lägga ihop sökkriterier i Find så får ni se. Funkar inte alls. Jag försökte söka filer som heter ´beta´ och är osynliga. Funkar inte. Kringla-F suger.

I sherlock kunde man göra anvacerade sökningar och spara sökkriterier som man ville använda ofta.

Visst, visst, Man kan använda locate i terminalen också, men det är liksom inte så intuitivt (och funkar inte heller så bra).

/tage

Jag tycker det är *bra* att man slipper Sherlock, men tyvärr är det *riktigt dåligt* att sökfunktionen i 10.2 inte har samma sökmöjligheter som Sherlock hade förut. Apple har helt enkelt försämrat möjligheterna att söka på hårddisken, av nån outgrundlig anledning. Dom kanske tänker göra som med spring-loaded folders, dvs ta bort en funktion och vänta ett tag och sedan lansera det igen för att göra folk glada...

Förövrigt finns det en tråd som diskuterade detta, fast omvänt, för en vecka sedan:
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=5;t=001911

Adrian, vad menar du?
Det går väl visst att söka på hårddisken.
Du kan söka på alla lokala hårddiskar om vill.
Jag tycker nya Sök fungerar perfekt.

  • Medlem
  • 2002-09-25 17:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Adrian, vad menar du?
Det går väl visst att söka på hårddisken.
Du kan söka på alla lokala hårddiskar om vill.
Jag tycker nya Sök fungerar perfekt.

Jag tror du missupfattar. Tror han menar att det inte går att söka med samma kriterier som det gick förut, precis som det beskrivs i diskussionen han länkar till

  • Medlem
  • 2002-09-25 17:46

Vad dillar ni om??

Det går att söka på osynliga filer, dockumenttyp, skapelse/ändringsdatum, innehåll, tillägg,storlek.. är det något sökkriterium som saknas mot gamla Sherlock?

Samul förklarade det ganska bra. Se tråden jag länkade för diskussionen om försämringarna i sökmöjligheter.

Kanske det då kanske.
Jag trodde han menade att man inte kunde söka på en disk, för det kan man ju.
Det beror ju lite på var i Finder man är när man ska söka.
Jag tycker att det duger bra för mina behov.
Går betydligt snabbare än "gamla" Sherlock också.

Jag är ju bara ett obetydligt litet arsel och har kanske inte samma behov som andra.

  • Medlem
  • 2002-09-25 23:32

Jag har en idé om hur man kunde ha löst det. Man kunde ha gjort det möjligt att söka i förster och haft kvar funktionen i Sherock. Alltså inte ta bort det man redan utvecklat. Det hade varit super och inte kostat Apple speciellt mycket.

1
Bevaka tråden