Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Garmin GPS via USB till Virtual PC?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 19:28

I dag kom den äntligen, Garmin GPSMAP 60CS.

Hade även köpt med City Select v7.

Jag startade Virtual PC och laddade Mapsource och City Select. Inga problem.
Anslöt sedan GPS:en med USB och wizarden installerade drivrutiner. Fortfarande inga problem.

Tänkte att Windows XP kanske inte är så dumt ändå...

Men då när jag startade Mapsource och skulle ansluta till GPS:en. Då tog turen slut.
Mapsource hittar inte den.

Kollar man hårdvaruprofiler och allt vad det heter så står det att GPS:en är ansluten och fungerar UA.

Har provat att uppdatera både USB-drivrutiner och Mapsource men utan framgång.

Vad är det för fel??? ( Förutom att det är windows )

Kanske dum fråga men har du ställt in på USB i mapsource? Jag missade nämligen det själv för den stod på COM1 som standard och det var *lite* svårt att hitta. Har förövrigt också en 60CS men kör via XP på en "riktig" PC.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 19:47

Ingen dum fråga. Var hittar jag den inställningen?

Till vänster finns det flikar: Maps, Waypoints, Routes, Tracks och GPS. Klicka på GPS och sedan "Select Device" och sedan "USB Device".

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 19:52

Maps, Waypoints, Routes, Tracks men ingen GPS???
Jag uppgraderade till 6.7. Det kanske inte var så bra...

Oki, jag kör 6.5 som följde med. Har inte uppgraderat eller så..

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 19:56

Jag får se om jag kan installera om det i morgon. Måste åka till jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 15:41

Har installerat om. Nu hittade jag fliken GPS. Men den hittar i alla fall ingen USB ansluten GPS.
Skall man bli tvungen att skaffa en seriell kabel eller en PC?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-12 16:34

I en annan tråd ( = sök ) finns mitt inlägg i frågan. Dvs jag måste först ha en seriell kabel från GPS'en, sedan en KeySpan seriell_USB-kabel. Först då fungerar det för mig, och bra ska tilläggas.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 17:20

Misstänkte det. Har lagt bud på eBay. Var över till grannen som har Peze och laddade över kartor så nu har jag något att leka med i helgen.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 17:36

Äntligen kom min seriella kabel. Kopplade upp via Keyspan converter och MapSource hittar GPSEn!
Glad i hågen tänker jag då ladda Friluftskartan. Men där tog turen slut. Installationsprogrammet hittar inte någon GPS på COM1 där MapSource hittar den.

Finns det någon som lyckats ladda Friluftskartan?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-22 18:29

Har ännu inte försökt men väntar med spänning på att få veta hur det går till.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 18:50

Har mailat Garmin men de verkar inte kunna/vilja hjälpa till.
De stöder bara PC.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-22 18:57

Men VPC är en PC!
Garmins svar är nog mest bara ett sätt att vilja komma ifrån support. Min erfarenhet av dem är att de inte är speciellt serviceminded. De ville först inte alls känna av ett stort fel i en av deras Friluftskartor. Det lovades bättring, men först efter påtryckning från den lokale säljaren av kartor och GPS.

Köp inte saker som inte funkar med Mac!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-22 21:13

Men MOI vill ju inte vara GPS-fri!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 21:43

Precis!

Svagt av Garmin att inte ha programvara för Mac!

Har du kollat igenom GPSens inställningar?
Där brukar ju NMEA, Garmin, och diverse andra "språk" finnas valbara iaf på min, något simplare Garmin GPS 72.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 21:53

Har testat samtliga. Väljer jag Garmin så hittar i alla fall MapSource.

Hej
Jag testar en Garmin GPSMAP276C men det står "PC only, not MAC compatible" på CD'n!
Det var ett klart statement det, tråkigt.

Tredjepartsprogramvara, finns det tro?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-23 00:13

Testa MacGPS Pro.

Jo MacGPSPro verkar bra och klara det mesta men 49.99 $ gör att jag avvaktar en stund. Hursomhelst så köpte jag ett kort som täcker in nästan hela Ålands skärgård, Mälaren och söderut runt Skåne och upp till Kungsbacka för 1995.- idag. Tom Baltiska kusterna är med, och Öland/Gotland.

Så jag har sjökort så jag klarar mig en stund nu - utan trixande.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-10-25 10:11

Jag köpte en sån här för 149:-:

http://www.jula.se/Butik/docs/imp_search.asp?OrderId=227629208&newsearch=rs232+usb-rs232&max_pris=&orderby=produkt_grund,%20imprank&direction=asc

Funkar med min Garmin 276c & GPSNavX i MacOSX, har inte testat i VPC då jag har en speciell PC för MapSorce...

USB-kabel ingår, det är programvara till Mac som saknas.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-10-25 20:24
Ursprungligen av oskich:

Jag köpte en sån här för 149:-:

http://www.jula.se/Butik/docs/imp_search.asp?OrderId=227629208&newsearch=rs232+usb-rs232&max_pris=&orderby=produkt_grund,%20imprank&direction=asc

Funkar med min Garmin 276c & GPSNavX i MacOSX, har inte testat i VPC då jag har en speciell PC för MapSorce...

Å tusan. Min från KeySpan kostade multum.....

  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 01:15

Har precis installerat MapSource (6.11.1) på min VirtualPC 6.0 under OS X 10.4.5 och det funkar fint ihop med en Garmin 60csx med USB-kabel till Powerbook G4.

Om jag förstått det rätt på olika forum så ska det inte gå. Men det gör det. Varning dock för Garmins WebUpdater som hängde sig och gjorde GPS:en obrukbar... Men det löste sig till slut med den gamla varianten av uppdatering.

Nu väntar jag bara på mitt sjökort...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 17:17

Nya versionen av MacGPS PRO stöder USB! Fungerar alldeles utmärkt.
Kan plotta spår på en BMP av Gröna Kartan. Lyckades via Virtual PC och Fugawi göra en dump av närområdet av Gröna Kartan och efter att ha kalibrerat den funkar det OK.

Finns det något enklare sätt att omvandla Lantmäteriets RIK filer till något som går att använda i MacGPS?

Tyvärr har jag inte hittat något bra sätt att laddda ner Friluftskartan annat än via lånad PC.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-06-14 01:24

Väntar spänt på att denna skall infinna sig

http://www.garmin.com/pressroom/corporate/011006.html

Jag väntar också ivrigt på MapSource i mac-version som kommer väl ut i hösten. Jag har letat runt efter olika bra GPS-program för geocaching. Det är väldigt begränsat på mac-fronten. Har visserligen hittat Geocaching Menu av Infinite & Loop men den har bara enkla funktioner. Sedan har inte MacGPS Babel uppgraderats på ett tag. Fortfarande finns det inte ens fullversion eller en beta-version av GPSBabel till Garmins nya X-serie, suck. Nu ska jag ut i sommare och då har jag ibooken med mig överallt men inget bra GPS-program till mac. Får låna nån kompis pc för att ladda och överföra kartor till min Vista Cx.

Greenjuice

1
Bevaka tråden