Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

behörighet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den här frågan har säkert tagits upp inann, men ändå...
Varför har jag som admin inte behörighet att gå in i andra användares mappar? Jag vill kunna det, min fru vill ha de gamla bokmärkena i explorer, men jag kan inte lägga in dem i hennes preferences.

Jakob

Anledningen till att du inte kan göra detta med ditt användar konto är att systemet är ett fleranvändar system. Och skulle du kunna komma åt en annan användares mappar så försvinner hela idéen med ett fleranvändare system.

Ett sätt att göra det är att du som admin på datorn loggar in som root och flyttar på bookmarks filen. Detta kräver en del terminal hackande. Inte så svårt men kan vara förvirrande om du aldrig gjort det.

Har du provat att mejla filen till din fru?
Det borde fungera.

[ 14 Maj 2002, 08:51: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Alternativet är att starta i OS9 (från en CD om du inte har det installerat). Då har du tillgång till allt och kan flytta filer etc. Precis som förr i tiden...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael Nord:
Alternativet är att starta i OS9 (från en CD om du inte har det installerat). Då har du tillgång till allt och kan flytta filer etc. Precis som förr i tiden...

Varför göra det så enkelt?

Jag tror minsann jag har kommit bort från 9an lite väl mycket ibland...
Visserligen går flytten i terminalen snabbt men du måste veta vad du gör...

Anledningen till att du inte kan göra detta med ditt användar konto är att systemet är ett fleranvändar system.

Ett sätt att göra det är att du som admin på datorn loggar in som root och flyttar på bookmarks filen. Detta kräver en del terminal hackande. Inte så svårt men kan vara förvirrande om du aldrig gjort det.

Har du provat att mejla filen till din fru?
Det borde fungera.

Hej!

Jag är ny medlem så jag kanske hoppar in i fel diskussion, men det här anknyter till behörighet.

Jag har föspökt att installera IND2 i OX och sedan även provat i OS9. Datorn svarar i OSX att den inte kan skapa en viss fil och att jag saknar behörighet för att göra denna installation.

Det går att installer i OS9 men då går det inte sedan att starta programmet.

Jag är inloggad som admin och jag är den enda som använder denna dator.

Apple support säger att detta är ett problem för Adobe.

Adobe support rekommenderade att jag skulle ladda hem en fix "ID2OSXInstallFix" men den verkar vara avsedd för engelsk version av IND2.

När detta inte fungerade sa Adobe att dom måste kolla med "level2" och återkomma.
Har någon där ute stött på ett liknande problem och kan ni i så fall hjälpa mig.

Jag jobbar med en alldeles ny G4 (800 mghz) med OSX 10.1.2 (svensk v)
+ Phootoshop 6, Office för OSX, IND 1,5.2 samt Golive

MVH
Fredrik Dhejne, redaktör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-23 09:36

Testa att aktivera root kontot och installera genom det.

Sök på aktivera root i macos x forumet så får du reda på hur man gör.

/glemme

Root-kontot kan du aktivera utan att behöva konfrontera terminalfönstret

I mappen utilities, öppna programmet Netinfo Manager, välj Security -> Enable Root user från "Domain" menyn. Sådär!

1
Bevaka tråden