Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om ej uppenbara funktioner i OS X apps

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-08-23 09:36

Jag vet, RTFM gäller. Men lat som jag är, ställer jag frågan här på forumet.

Som exempel; Inte tusan visste jag att man kunde skicka och ta emot sms via adressboken/bluetoth förrän jag läste det i en tidning. Hur attans smidigt som helst.

Finns det fler sådana smarta/coola/nyttiga funktioner i andra program? Funktioner som inte är uppenbara utan kräver att man läser manualen för att hitta?

/Bosse

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-23 09:41

Förlåt en novis, men hur gör man det då???

• Medlem
  • 2005-08-23 09:58
Ursprungligen av a-born:

Förlåt en novis, men hur gör man det då???

1. Se till att Bluetoth har hittat din telefon. Fixar du Systeminställningar.
2. I Adressboken har du en Bluetothsymbol i verktygsfältet. Klicka för att koppla med telefonen.
3. Högerklicka på ett mobilnummer i adressboken. Välj SMS-meddelande.

Så länge Adressboken är kopplad till din telefon visas inkommande sms på skärmen.

/Bosse

• Oregistrerad
  • 2005-08-24 00:34
Ursprungligen av BosseBus:

1. Se till att Bluetoth har hittat din telefon. Fixar du Systeminställningar.
2. I Adressboken har du en Bluetothsymbol i verktygsfältet. Klicka för att koppla med telefonen.
3. Högerklicka på ett mobilnummer i adressboken. Välj SMS-meddelande.

Så länge Adressboken är kopplad till din telefon visas inkommande sms på skärmen.

/Bosse

Tackar för ett Lysande tips! Hoppas det kommer fler

• Medlem
  • 2005-08-24 07:21

Skitenkelt att konvertera .eps- och ps-filer till pdf:
Dubbelklicka på filen så öppnas Förhandsvisning och konverterar filen till pdf.

• Medlem
  • 2005-08-24 07:54

Ett axplock från Mac OSX HInts :

Om du får mail med flera länkar, kan du äpple-klicka på länkarna, så öppnas de i bakgrunden i Safari (eller vilken läsare du använder).
Gott att slippa växla mellan programmen för varje länk.

:. * ::

Ändra kolumnbredd i iTunes.
När korset kommer fram, dubbelklicka, så anpassas kolumnen efter längsta innehållet i den kolumnen.

:: * ::

Man kan skriva ut kuvert med adresser direkt från Adressboken. Välj ett eller flera adresskort och välj sedan "Skriv ut".

Du kan beskära bifogade bilder direkt i Mail. När du bifogat en bild, kommer det upp en drop-down meny i nedre högra hörnet. Där kan du välja Liten, Medium, Stor eller Verklig storlek.

Radera låtar från iTunes även om man är inne i en spellista; Alt - Delete.

/Bosse

Senast redigerat 2005-08-24 08:13
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-23 10:12

cool, tack för det...

Skärmdump-funktionen är det många som inte har koll på.

För det första kan man ta en bild av hela skärmen som vanligt: command-shift-3

Vill man själv markera område: command-shift-4

Ta en bild av ett fönster (även bakomliggande): command-shift-4 tryck på Space så markören ändras till en kamera. Nu kan man ta en bild av enskilda fönster och även ikoner. Klickar man på en ikon på skrivbordet med kameran så tas bakgrunden bort.

Om man instället för att få bilden som en fil på skrivbordet vill ha det direkt i urklippet kan man efter man tryck det inledande kommandot hålla ner ctrl när man klickar någonstans. Då blir det ett urklipp istället för en fil.

Vill man inte ha en PNG-fil utan något annat format kan man ändra detta (Detta gäller 10.4!)

Öppna Terminalen och skriv

defaults write com.apple.screencapture type image_format

där image_format kan ersättas med tiff, jpg, pdf eller något annat som stöds av Quicktime.

Skriv sedan

killall SystemUIServer

för att aktivera ändringen.

Detta kanske inte är så intressant för alla men gör man lite skärmdumpar kan det spara mycket tid.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 07:32
Ursprungligen av BosseBus:

Jag vet, RTFM gäller.
/Bosse

Problemet nuförtiden är att TINFM (There is no * Manual). Ibland undrar jag om inte mjukvaruindustrin skulle undvika en del piratkopiering, och därmed öka sin försäljning om de skickade med en rejäl brukshandvisning!

Släpp en fil på Mail.app-ikonen i dockan, så bifogas filen till ett nyskapat e-brev.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • 2005-08-24 07:59
Ursprungligen av Ylan:

Problemet nuförtiden är att TINFM (There is no * Manual)

Manualen för varje enskilt program kommer du åt genom att välja "Hjälp" i menyn.

/Bosse

1
Bevaka tråden