Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna bilder - hur då?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ja, jag är fortfarande rookie och sitter nu och kollar lite i iPhoto som, för mig, är förbannat rörigt. det måste ju gå att göra en egen mapp med de bilder man vill och sen kunna bränna det... eller?!

tacksam för SNABBT svar!!!

alltså... till saken hör att jag har skapat en mapp med undermappar för bilderna. men det går ju inte på nåt sätt att "infoga" detta till iPhoto för att sen trycka på bränn... ?!?!?!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-24 15:08
Ursprungligen av bassdude:

alltså... till saken hör att jag har skapat en mapp med undermappar för bilderna. men det går ju inte på nåt sätt att "infoga" detta till iPhoto för att sen trycka på bränn... ?!?!?!

Du gör det då den svåra vägen. Istället för att göra mappar i finder och ordna bilderna så kunde du ju bara slänga in all bilder i iPhoto och ordna dem där i stället. Eller har jag missförstått dig helt nu?

Men om bilderna redan är sorterade i Finder så måste ju ändå iPhoto vara den svåra vägen.

Mata in den tomma cd-skivan och följ anvisningarna på skärmen. Bränn genom Finder.

Inte nog med att det är smidigare. Man kan även hitta bilderna på skivan efter bränningen, utan att behöva försöka orientera sig i iPhotos omöjliga katalogstruktur.

Ursprungligen av rhesus:

1. skapa ett album
2. dra dit de bilder du vill bränna
3. öppna albumet, markera alla bilder
4. välj bränn i menyn

problemet med det är att det kommer upp en ruta där det står "oläsliga filer" och det går därav inte att att flytta över nåt. har testat med både mappar och bilder (vanliga jpg) men det blir bara PC av allt

Ursprungligen av juanito:

Du gör det då den svåra vägen. Istället för att göra mappar i finder och ordna bilderna så kunde du ju bara slänga in all bilder i iPhoto och ordna dem där i stället. Eller har jag missförstått dig helt nu?

har testat båda vägarna...

Ursprungligen av wwwandi:

Mata in den tomma cd-skivan och följ anvisningarna på skärmen. Bränn genom Finder.

DETTA funkade! då blev det som vilket brännarprog som helst... men faktum kvarstår att jag fortfarande inte kan bränna genom iPhoto, och det känns lite surt...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-24 15:08

1. skapa ett album
2. dra dit de bilder du vill bränna
3. öppna albumet, markera alla bilder
4. välj bränn i menyn

tack för era svar förresten!

  • Medlem
  • 2005-08-24 17:28

Vad är det för filer då som är oläsliga? Det är inget fel på dem?

jpg-bilder, inladdade från digitalkameran igår... har både mailat och editerat några + att det funkade ju att bränna det the wwwandi-way... så det är knappast fel på dem...

Ursprungligen av bassdude:

+ att det funkade ju att bränna det the wwwandi-way...

Jag måste dock tillägga att du inte får ge upp iPhoto. Det är väldigt trevligt till väldigt många olika saker. Dock gillar jag inte sättet den bränner skivor eller snarare hur den sorterar bilder. Men om man ger f-n i att titta i Finder efter sina bilder och använder iPhoto och dess organiseringsmöjligheter för detta så blir det väldigt mycket enklare.

Förresten. Om du drar in en Folder i iPhoto för att importera bilder så är väl den oläsliga filen som det klagas på i själva verket foldern alternativt Finder's "mappinfo fil" .DS_Store ... eller så är jag helt ute och cyklar.

jag skapar ett nytt album i iPhoto... ska öppna/hämta en mapp/fil som ska läggas dit. när jag valt importera funderar datan i 1 sek och visar sen på en ruta:

oläsliga filer: 1
följande filer kunde inte importeras (de kan vara av en okänd filtyp eller också innehåller de ingen information)

detta blir alltså hur jag än gör... om jag importerar en mapp eller fil eller en ny eller en gammal bild...
så ska det väl ändå inte vara? eller är det bara jag som gör nåt knasigt fel nånstans?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-24 23:13
Ursprungligen av bassdude:

jag skapar ett nytt album i iPhoto... ska öppna/hämta en mapp/fil som ska läggas dit. när jag valt importera funderar datan i 1 sek och visar sen på en ruta:

oläsliga filer: 1
följande filer kunde inte importeras (de kan vara av en okänd filtyp eller också innehåller de ingen information)

detta blir alltså hur jag än gör... om jag importerar en mapp eller fil eller en ny eller en gammal bild...
så ska det väl ändå inte vara? eller är det bara jag som gör nåt knasigt fel nånstans?

Du har inte lagt bilderna i CMYK?? Det gillar inte iPhoto. RGB gäller

/Bauer

Ursprungligen av wwwandi:

Förresten. Om du drar in en Folder i iPhoto för att importera bilder så är väl den oläsliga filen som det klagas på i själva verket foldern alternativt Finder's "mappinfo fil" .DS_Store ... eller så är jag helt ute och cyklar.

jadu... det är nog bara jag som cyklar för jag har då inte en blekfis
jag citerade rakt av (i tidigare inlägg) vad som stog när jag skulle importera detta. vad det är för grejs det syftar på har jag ingen aning om... =(

Ursprungligen av Bauer:

Du har inte lagt bilderna i CMYK?? Det gillar inte iPhoto. RGB gäller

/Bauer

njae... det tror jag då inte. har ju aldrig haft några problem tidigare med bilder från digitalkameran, och om jag gör nån ändrig i photoshop så är det rgb som är standard...

Ursprungligen av bassdude:

jadu... det är nog bara jag som cyklar för jag har då inte en blekfis

Va säger du? Har du ingen blekfis?

Ursprungligen av bassdude:

jag citerade rakt av (i tidigare inlägg) vad som stog när jag skulle importera detta. vad det är för grejs det syftar på har jag ingen aning om... =(

Nästa gång du ska göra samma import. Välj endast dina jpg bilder. Inte en hel folder eller hur du nu gjorde senast.

1
Bevaka tråden