Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I valet och kvalet; DLP- eller LCD-projektor?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-25 16:55

Tjena!
Tänkte skaffa en projektor att använda hemma för att kolla på dvd etc. Nu undrar jag vilket som är bäst, DLP eller Lcd projektor? Vilken är skilnaden? Jag har hittat en rätt billig DLP projektor här: http://www.pixmania.com/se/se/128025/art/acer/videoprojektor-ph110.html Skulle det kunna vara något?

• Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-25 17:08

ja LCD brukar väl anses ha bättre bild och att DLP för till för att ITfiera OH-blad. Sen finns det väl säkert dom som nu kommer sätta ett pris på mitt huvud nu

Projektor är en svårt kapitel eftersom ström(värme) och fläktljud är två viktiga saker att tänka på. Lånade hem en Philips från förra jobbet en gång, testade att ha den i mitt relativt stora sovrum vilken snabbt blev en bastu.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-25 17:25

Här är en Lcd projektor http://www.netonnet.se/index.asp?iid=66261 men den har bara 800x600 i upplösning. DLP projektorn hade 1280 x 1024, är inte det en väldigt stor skillnad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-25 20:37

Min analys är att LCD gör bäst ifrån sig i den lägre prisklassen och DLP i den högre. LCD har ofta högre upplösning. Du bör titta och jämföra i butik. Bilderna är olika. LCD blir smårutig. DLP tyckte jag var långsammare och suddigare. Då jämfördes två i 15 000 kr klassen.

• Medlem
  • Tyresö
  • 2005-08-31 09:01

DLP Vs LCD

Det finns ett par avgörande skillnader mellan DLP och LCD. LCD är ofta bättre på färger medans DLP är bra på svärta. Jag föredrar LCD då bilden är lugnare och dessutom finns det dom som hävdar att DLP kan ge huvudvärk hos vissa personer. En annan sak att tänka på är att lampor kostar MASSOR. Dessutom är duken viktig köp ingen duk för 1000:- lägg mer pengar och köp en duk med gain 0,8, dom gör underverk för bilden.

1
Bevaka tråden